Anodiseren Titanium

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Ik heb wat rond gekeken naar iets wat voor jullie geschikt is en ik denk wat gevonden te hebben .


http://www.brenntag.nl/prd/list/Leverin ... eaning.pdf





Zwavelzuur diverse %
Diversen
Ammonium acetaat
Ammonium hexafluorsilicaat

Ammonium hydrogeen difluoride NH4 H F2

Borax Poeder / Granulaat
Gedemineraliseerd water
Kaliumacetaat
Kaliumcarbonaat
Magnesium fluorsilicaat oplossing
Mengsels en oplossingen Vele mogelijkheden, op aanvraag
Natrium acetaat
Natrium benzoaat






251
Fax: +31 - 35 - 5 824 262
www.chemproha.com
Chemproha ChemiePartner BV
Binnenhaven 50
7547 BH Enschede
The Netherlands
Tel: +31 - 53 - 4 801 818
Fax: +31 - 53 - 4 303 945
www.chemproha.com

Dit is een half ammonium zout en ik verwacht , ik denk ,ik proef
hier zit wat in , , probeer het .

groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Oh geweldig Herman dat je even ondersteuning geeft, dit is een materie waar ik helemaal niet in zit.
En ik heb altijd de neiging om als het er niet vies uitziet dat het ok? is, maar ik moet mijn na?viteit en goed vertrouwen maar even opzij zetten in dit proces.
Dit spul is dus onschuldiger dan wat we nu gebruiken???
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Reactie NH4HF2


Wat heet onschuldig , Vroeger kookten jullie zilver en goud uit in Vitrol
ofwel Zwavelzuur , tegenwoordig gebruiken we Vitrex ik heb laatst uitgelegd dat dit een zout is NaHSO4 ,doet precies hetzelfde , alleen in koude toestand gebruik ik mijn vingers om het voorwerp er uit te halen wat ik bij zwavelzuur niet gauw zal doen .
In warme toestand is Vitrex wel een gevaarlijk product voor huid en ogen, en zo zal het ook zijn voor het product waar ik je op wees nl. NH4HF2 Ammoniumwaterstof bifluoride ,het blijft oppassen zeker voor de ogen .
Als ik het Fuoride systemen beschouw naast het Bifluoride dan verwacht ik dat het laatste gemakkelijker de elektriciteit zal geleiden er is nl. meer elektrolyt in de oplossing ( de Ammonium groep ) , wat het effect zal zijn weet ik niet .
In de tijd dat ik studeerde was het metaal Ti als zodanig nog niet bekend en praktische ervaring ermee heb ik niet , in het boek ( sieraden technieken van Jinks Mc Grath ) heb ik een redelijk hoofdstuk gevonden over Anodiseren van Titaan zodat ik ongeveer weet wat er speelt , Er is in dat artikel ook sprake van Ammonium ?Sulfaat NH4SO4 en of melkzuur het links of rechts draaiende staat er niet bij .
De opmerking , er ontstaat een harde transparant oxide daar geloof ik niets van , als bewezen wordt dat het plaatje nabehandeling significant zwaarder is geworden , ( er is toch iets toegevoegd ) dan zou het misschien te overwegen zijn , voorals nog beschouw ik het effect ongeveer als het blauwen van staal .

Hopende iets bijgedragen te hebben
Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik heb zoals gezegd net een flesje etsmiddel besteld bij Alma maar ik ga het niet meer gebruiken.
Ik heb me wat meer verdiept in het spul en het is mij te gevaarlijk.
Ik wil toch zien dat ik van dat Multi etch kan bemachtigen.
Hier heb je nog wat uitleg over de oxides van titanium Herman, het is verder ook wel een interessante site.

http://mrtitanium.com/interference.html

Hier de site van de uitvinder van Multi etch, als je dat een beetje doorspit weet je genoeg over fluorwaterstof.

http://multietch.com/
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Het lijkt me duidelijk,dit spul is ontwikkeld voor je doel en het is gewoon te bestellen , dus geen risicos nemen gewoon doen , veel succes . oja nog bedankt voor je info zal het goed bestuderen .

groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Een heel interessant product MULTI-ETCH , is opgelost in water net zo neutraal als gewoon water pH 6,8 bevat min. 1% Natriumfluoride en de rest is Diammoniun peroxodisulfaat , door de aanwezigheid van de peroxo zal het Titaan best wel oxideren , dat geloof ik nu wel .
Is ook interessant voor veel andere metalen en lang niet zo gevaarlijk als HF .
Succes herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik heb inmiddels Thomas Bode aangeschreven en ik hoop dat Bijou M. het in hun assortiment op kunnen nemen.
Ik denk dat er heel wat belangstelling voor zal zijn, ik schrijf ook nog even die Chris Boothe aan om te vragen hoe ik het in mijn bezit kan krijgen, this is the way to go.......
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Herman schreef:, door de aanwezigheid van de peroxo zal het Titaan best wel oxideren , dat geloof ik nu wel .
het is bedoeld als een voorbewerking voor anodiseren Herman, het blijkt in de praktijk dat als je niet goed ge?tst titanium wilt anodiseren dat de kleuren minder intens zijn.
Dat anodiseren komt dus na de behandeling met Multi-etch en dat kan gewoon gedaan worden met baking soda of ammonium sulfaat.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Zo te zien had ik hier nog niet geplaatst :
De zoekfunctie kan een heeeel handige zijn, er zijn al eerder gesprekken geweest over kleuren van titanium, giftig zijn . het hoge voltage. Mss staat er nog iets interessants in de topics

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=78
Of hier een verzamel topic over het werken met titanium
http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=518
Het laatste topic is van alles samengevoegd al wat met titanium te maken had. Het eerste is een topic over kleuren van


http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... 9897#29897
wordt hier gesproken over dat Soda een goed electroliet is...
Zeker moeite waard even door te lezen, liefst voeg ik ze samen deze en kleuren van titanium van daniel
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Bedankt Erika voor je info , ik denk dat willem er wel mee verder komt , ik hoop dat hij het product Multi - Etch bestellen kan en dat zijn experimenten mag leiden tot de prachtige producten die ik zag op de website Ti enz .
Hoe hij het beste tewerk kan gaan zal blijken als hij dit product in handen heeft , ik las het volgende in de bijlage;;
On titanium and niobium, I use Multi-Etch to remove anodizing mistakes aon titanium Here?s a single piece of titanium that I left ?as is? on the top, cleaned with Multi-Etch on the bottom, and then anodized. It looks like I anodized them separately but I did it all at once.
Er zijn dus vele wegen die naar Rome leiden , voor mij is deze materie beroepsmatig zeer interessant , maar ik ben te oud om hier mee verder te gaan .
Ik zie graag in de toekomst wat deze experimenten met deze metalen aan fraais opgaan leveren .
Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Herman schreef: voor mij is deze materie beroepsmatig zeer interessant , maar ik ben te oud om hier mee verder te gaan .
Ik zie graag in de toekomst wat deze experimenten met deze metalen aan fraais opgaan leveren .
Groeten herman
Hey komop Herman, wat denk je wat mijn leeftijd is :shock: beetje ambitie moeten we houden, toch???
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Ja dat weet ik 11 jaar jonger ,en ambitie om een handig tangentje
te maken of een mooi sierraad , dat is er genoeg , maar alweer een nieuwe technologie of processen te ontwikkelen , nee genoeg gedaan .
Ik heb het geluk gehad 25 jaar lang ongeacht de kosten vrij te zijn geweest in het doen van ontwikkelingen die ik interessant vond ,binnen het kader van het bedrijf ; leuk , spannend ,interessant , maar op den duur denkje het is mooi en genoeg geweest .
Maar ik blijf natuurlijk wel geintereseerd naar resultaten en als ik ergens iets aan toe kan voegen ,dan zal ik dat niet laten .
Have a nice day

groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ahh, excuus geaccepteerd Herman..... :wink: ik kan me voorstellen als het een onderdeel van je baan was om aan allerlei nieuwe dingen te mogen ruiken dat dat ook op den duur weer " gewoon werk" wordt.
Wel ben ik blij dat je hier nog wel bereid bent om aan ontwikkelingssamenwerking te doen.... :mrgreen:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
elpi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 31
Lid geworden op: donderdag 26-11-2009, 14:23
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Kerkrade
Contacteer:

Bericht door elpi »

Willem Parel schreef:Ik heb dit middel vandaag net binnengekregen van Alma, staat op alle kanten van het flesje dat het een zeer gevaarlijk middel is.
Temidden van alle gif wat al in huis is wordt je hier toch niet vrolijker van.
Ik hou me aanbevolen voor vriendelijker middelen.
Ik heb meen ik ergens gelezen dat stomen ook goed moet zijn maar of dat voldoende is???
Overigens moeten er wel andere middelen zijn, hie houden ze anders hoogglans delen bij geanodiseerd titanium.
Met etsen wordt immers alles weer mat, of zou dan alles wat glimmen moet naderhand gepolijst worden.

Afbeelding
Willem , ik kwam dit stukje tegen vwb het etsmiddel voor Titanium. Het is maar goed ook want ik wilde het etsmiddel al in een glazen pot doen. Je schrijft ook dat je na het etsen het voorwerp in een ultrsoon moet hangen. Nu heb ik weliswaar een ultrasoon maar geen professionele. Kan ik het voorwerp daar toch in doen en gaat het er dan direkt in of moet ik het eerst afspoelen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Altijd tussendoor even spoelen Elpie, nu weet ik niet wat voor invloed het heeft maar ik heb ook ergens weer gelezen dat de ultrasoon niet goed zou zijn voor zojuist gereinigd titanium.
Omdat ik er ook nog maar net mee begin ventileer ik hier vaak wat ik elders gelezen heb, het zijn dus geen ondervindingen.
Schoonstomen zou ook goed moeten zijn i.p.v etsen bv.
Dit is m.i. het meest ideale spul maar volgens mij (nog) niet verkrijgbaar in Europa.
http://multietch.com/
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie