Draaddikte voor filigraan

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Prachtig filmpje Huub, dit is het echte werk.
Mooi om te zien hoe het rossoldeer aangebracht wordt.
Dank voor het plaatsen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

een andere optie is.....

Bericht door Evert J@n »

Basiscursus filigrain volgen aan de vakschool Schoonhoven (dit najaar voor het laatst waarschijnlijk ook nog op de dependance Amsterdam gegeven)gegeven door Carolien Giel.http://www.vakschoolschoonhoven.nl/Stud ... ursus.aspx
Dan leer je de basis echt. Ik heb het afgelopen jaar gedaan. Aanrader! Kost natuurlijk wel een paar cent....
Hans B
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 45
Lid geworden op: maandag 29-10-2012, 18:07
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Hoorn

Re: een andere optie is.....

Bericht door Hans B »

Evert J@n schreef:Basiscursus filigrain volgen aan de vakschool Schoonhoven (dit najaar voor het laatst waarschijnlijk ook nog op de dependance Amsterdam gegeven)gegeven door Carolien Giel.http://www.vakschoolschoonhoven.nl/Stud ... ursus.aspx
Dan leer je de basis echt. Ik heb het afgelopen jaar gedaan. Aanrader! Kost natuurlijk wel een paar cent....
Volgens mij een prachtige cursus, maar veel te duur voor mij. :? Ach ik ga gewoon aan de slag en ik zie wel waar het schip strand zal ik maar zeggen. maar even goed zijn alle adviezen nog steeds van harte welkom :D
Inspiratie..?? Wat is dat?? :-)
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Hoe ben je gegaan, Hans?

Ik kwam dit topic tegen omdat ik ook wil gaan experimenteren met filigraan. (Ben al begonnen, heb 1 dingetje gemaakt met koperdraad. Was nog niet echt een succes :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Hans heeft het te druk met graveren.... :mrgreen:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Hans B
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 45
Lid geworden op: maandag 29-10-2012, 18:07
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Hoorn

filigraan

Bericht door Hans B »

whoehahahahahahahaha

Jaaaaaa, Jan heeft helemaal gelijk.... Ik ben momenteel alleen nog maar aan het graveren. Althans, ik doe mijn uiterste best om het onder de knie te krijgen. En ik kom steeds een stukje verder. Maar filigraan zit er momenteel even niet in.

Groetjes

Hans :D
Inspiratie..?? Wat is dat?? :-)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

ik kan je aanraden om het met argentiumzilver te proberen. ik heb vorig jaar een aantal kleine filigraanstyle sieraadjes gemaakt en heb geen enkele keer soldeer nodig gehad omdat het argentium relatief snel "zweet" en alles al aan elkaar plakt. en ondanks dat je met dun draad werkt (0,5 ofzo) en spinnetjes heb ik geen versmeltingen gehad.

ik heb deze techniek lang uitgesteld vanwege het rossoldeer (vond ik erg onhandig) maar nu zou ik het zo weer in een ontwerp gebruiken.
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Oh, dank voor de tip, dat ga ik zeker proberen.

Zodra ik een toonbaar resultaat heb zal ik het hier zeker laten zien :-)
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Ja, ik heb ook mooie resultaten gezien met het Argentium Zilver filigraan. Heb de workshop toen bij Bijou gedaan, en dat leent zich inderdaad heel erg voor deze techniek.
Zou het inderdaad daarmee proberen.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
knoefdoef
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: maandag 08-10-2012, 22:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: bilthoven
Contacteer:

rossoldeer

Bericht door knoefdoef »

Weet iemand een makkelijke manier om rossoldeer te mken? Een hele avond vijlen levert nog maar een klein beetje op.
Vooral het plezier in het uitproberen telt.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Draaddikte voor filigraan

Bericht door @tjuh »

rossoldeer gaat het gemakkelijkst als je de soldeer nog wat platter walst en dan een paar keer dubbelvouwt daardoor heb je meerdere lagen en gaat het sneller met vijlen....maar het blijft een vervelend klusje vandaar dat ik met argentium werk.

ikzelf was op zoek naar welke diktes van regels worden er gemiddeld gebruikt? om bijvoorbeeld de spinnetje omheen te wikkelen.
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: Draaddikte voor filigraan

Bericht door Stéfan »

Hans B schreef:Hallo mensen,

welke draaddikte wordt over het algemeen gebruikt voor filigraan. Ik wil hier eens mee gaan beginnen en kijken wat het wordt :D

Wie heeft er goede adviezen voor mij?

Groetjes

Hans
ik heb filligrain gekozen als versieringstechniek waarin ik meer onderwezen wilde worden.

ik heb draad moeten kopen van 0.25 en 0.3 mm, van dat draad moest je de 2 uiteindes in een bankschroef doen, en de lus in een haakje hangen die in een handboortje zit, dan het draad strakhouden en gaan draaien met de handboor, totdat het draad eigenlijk bijna een schakeling lijkt van allemaal kleine bolletjes, het moeten wel echt bolletjes zijn, dan het hele draad walsen tot ongeveer de helft of iets minder als de helft van de draaddikte, er is bij mij geen walsdikte genoemd.

maar dan heb je eigenlijk filligrain draad.

p.s. als het draadje bij het haakje aan de handboor doorbreekt is dat niet erg, dan maak je gewoon met dat uiteinde een nieuw lusje
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: rossoldeer

Bericht door Stéfan »

knoefdoef schreef:Weet iemand een makkelijke manier om rossoldeer te mken? Een hele avond vijlen levert nog maar een klein beetje op.
klinkt heel obvious, maar het helpt al als je een grove vijl gebruikt, en dan de vuil gewoon op een papiertje leggen en het plakje 4 soldeer ( wij moesten tenminste 4 soldeer gebruiken ) er overheen halen, het rossoldeer word op het papiertje opgevangen.

ik noemde de grove vijl toch maar want in mijn klas duurde het een hele poos voordat we er achter kwamen dat dat natuurlijk ook gewoon kan, de grofheid is niet persé anders en het werkt een stuk sneller.

maar persoonlijk gebruik ik alleen rossoldeer voor het geheel, maar op de plek waar het filligrain elkaar of het figuur waarin je filligrain doet raakt gebruikte ik kleine pioentjes, want dan zit het een stuk beter vast namelijk, en je ziet het bijna niet.
Plaats reactie