Hoe en wat: werken met Vijlwas

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Gast
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 12-03-2009, 8:45
Ervaring: Overig

Bericht door Gast »

hahahahah nee hoor een wasinjector is niet perse nodig
een pannetje smelten kan ook en dat gebruik ik inderdaad ook
spuitwas is fijner om mee te werken en je kan er veel meer mee zoals je ziet
het bewerken is eenvoudiger ( ik lees allerlei problemen met vijlen en frezen als je niet het juiste lees dure gereedschap gebruik)
relatief goedkoop kan je werken in spuitwas
Op dit moment maak ik een zeemeermin als kandelaar
ik zal daar deze week nog wel een foto van plaatsen
de fun daarbij is de schubben wat een uitdaging

Maar ik zie je heel graag een keer in alkmaar langs komen
dan kan ik je laten zien wat of er allemaal wel niet mogelijk is
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

oh ik ben van het goedkoop mogelijk voor elkaar krijgen hoor. Dus ik heb die dure frezen niet, daar heb ik gewoon mijn standaard freesjes voor. Vijlen net zo of ik haal van die goedkope bouwmarkt
Enige wat ik heb gehaald en dat zijn bij BM de EP dingen zijn de naaldvijltjes (zijn lekker grof) en de wasmodeleer stalen, omdat die fijner zijn als wat ik had liggen
en het goedkoopste wasmodeleerapparaatje en binnenkort ga ik zien wat het apparaatje wat ik voor 8 euro bij lidl heb gekocht (was voor houtbranden) doet :)


Ik vind die freesjes voor was veel te duur.
5 euro de stik en ik kan niet zienw at er precies in zit en daar heb ik genoeg freesjes voor :)


Welke soort spuit raad je aan de groene of de blauwe.?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gast
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 12-03-2009, 8:45
Ervaring: Overig

Bericht door Gast »

het heet aqua
lol en het is groen blauwig van kleur haahahah
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

BM heeft 2 soorten, Auqa Blauw en Aqua groen, ik vroeg me dus af wat het verschil is, behalve de 2 tot 4 graden warmte.
Zie pagina 564 BM boek
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gast
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 12-03-2009, 8:45
Ervaring: Overig

Bericht door Gast »

ahhh lol
ik heb geen boek van BM hhahaha
koop er niks
maar dan denk ik blauw
heb hem even via digitale catalogus even bekeken
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Zou je anders willen en kunnen vertellen waar jij dan de was
haalt, mss wel interessant ook voor de lijst die we hier hebben!?
Of is het een van de standaard: drijfhout, herens, alma, schone e.d.
Laatst gewijzigd door Erika op zaterdag 01-03-2014, 16:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Ik ben ook wel benieuwd naar een goed adres voor betaalbaar gereedschap m.b.t. wasbewerking. Bijou is er erg karig in.

Zo`n borstel zal ik zeker aanschaffen, Freddy. De vijlen lopen inderdaad snel vol. Je zei al dat de tanden licht gebogen staan. Moet je dan tegen de richting van die tanden in borstelen, of gaat ie dan stuk? Hoe brengen jullie je ontwerp gedrukt op papier aan op de vijlwas?

Verder zie ik dat er een groot verschil is tussen mij en overige goudsmeden. Zelf richt ik me op het maken van Romeinse replicas die ik volgens een zo authentiek mogelijke methode namaak. De Romeinen hadden 2000 jaar geleden natuurlijk wel vijlen die geschikt waren voor was en ook gereedschap dat vergelijkbaar is met de modelleerstalen zullen ze gehad hebben. Alles daarbuiten, zoals elektrische apparatuur (frezen, wasmodelleerapparaat etc) hadden ze niet en wens ik ook niet te gebruiken om alles zo authentiek mogelijk te houden. Ik geloof dat als je iets op de originele manier modelleert het resultaat ook veel dichter bij het ongeveer 2000 jaar oude origineel komt.

Onderstaand een foto van een Romeins zilveren decoratieplaatje (2000 jaar oud). Het zilver is dun en werd met een bronzen stempel in de juiste vorm geslagen. Het plaatje is dus niet op pek gedreven. Ik zou het tof vinden om (in de toekomst) - met technieken die toen bekend waren - een stempel te leren modelleren voor zo`n plaatje.

Afbeelding
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gast
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 12-03-2009, 8:45
Ervaring: Overig

Bericht door Gast »

bij alle reguliere andere adressen
alma, herens, drijfhout
maar het meeste maak ik zelf
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Hoe maak je spuitwas? Heb je recept?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gast
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 12-03-2009, 8:45
Ervaring: Overig

Bericht door Gast »

nee gewoon smelten die korrels
lol
echt jammer hoor dat je niet dichter bij zit
we hebben hier een open atelier op vrijdag dan kan je heerlijk alles komen vragen en spieken en kijken en doen
jouw ogen zien vast zo veel hier wat ik gewoon gewoon vind
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Het heeft meer te maken dat ik je zin verkeerd begrepen had:
Ik vroeg waar je dan je was e.d haalde en jij antwoord dat je het zelf maakt
Maar nu begrijp ik dat jij het over gereedschap hebt en ik het over was had....

Vrijdags kan ik niet, werk ik gewoon hele dag, al was je in de buurt, dat is een dag dat ik bijna nooit vrij heb Zondag en maandag zijn dagen waarop ik wat kan, dinsdag eventueel ook en dan is het op. En zeker komende weken mis ik al tijd in werkplaats door expositie ziekenhuis pre-operatie bezoeken en (gelukkig) ligt er genoeg werk en komt er nog genoeg op pad. Dus ik heb nu 6 weken de tijd om mij, mijn werkplaats en mijn huis operatieklaar te hebben.

En zelf gereedschap maken is niet vreemd hoor Pas heel wat dingen aan, maar mijn tijd kost ook geld dus als ik voor 15 of 20 euro mooie set boetseerstalen kan krijgen als basis doe ik dat haha :)


ik heb blijkbaar gewoon moeite met je teksten te begrijpen, daar waar ik (te) veel woorden gebruik (zeker op het net, geleerd in de 15 jaar internetgesprekken) om het zo snel mogelijk zo duidelijk mogelijk te krijgen, ben jij meer van de summiere antwoorden.
Mijn hoofd denkt dan meteen verder
Internet en miscommunicatie is normaal vandaar dat ik dus uitgebreide teksten plaats, te vaak last van gehad (en dan maakt het niet uit want nu alsnog :)_)


gezien boetseerwas maken zelf helemaal geen gek iets is, of je eigen pek recept gebruiken dacht ik dus dat jij een eigen recept had voor de was, eventueel met aanpassingen zodat het nog lekkerder werkt
[/b]
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gast
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 12-03-2009, 8:45
Ervaring: Overig

Bericht door Gast »

Ohhh dat is ook wat
vaak wordt ik er van beschuldigd dat ik maar door klets hahahahaha

ik heb dus de spuitwas van herens en die kiep ik dus in me was injector maar je kan het ook in een pannetje smelten
en dan uitgieten in een vorm die jij wil (bij de action of zo heb je van die bakringen die gebruik ik)
doordat ik de was injector heb maak ik ook plaatjes en ringen en basis stuf om een start mee te hebben (daar heb ik dus allemaal mallen voor liggen)

En over zelf maken bedoel ik eigenlijk meer de spatels die er gewoon niet zijn.
ik doe meestal heel snel iets maken omdat ik net dat juiste spaakje niet heb.

ik ga een gedeelte op me site inruimen om mensen basis als start te geven. Ik zie namelijk dat daar behoefte aan is

over eventueel inlopen daar valt over te praten hoor
vrijdag is standaard maar ook maandag kan en dinsdag ook maar ga jij maar eerst eens operatie klaar raken
hoe lang voorspellen ze dat je uit de running ben
Mocht je nog vragen of zo hebben
ik hoor het graag
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Maar Goudsmederij MD, hoe zou jij de versiering in de groene cirkel op onderstaande foto modelleren? Het plaatje is - laten we zeggen - ongeveer 5 cm hoog. Hoe breng jij een ontwerp op papier aan op de vijlwas? Of hoe zou je dat doen? Ik ben trouwens erg benieuwd naar de info m.b.t. wasbewerking die je op je site wil zetten! Mijn interesse gaat vooral uit naar hoe de wasmodelleerstalen het best gebruikt kunnen worden.

Heeft er iemand ervaring met bijenwas?

Afbeelding
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Toch denk ik dat er een gedeelte aan dit plaatje gehamerd is, er zal best een soort stempel zijn geweest voor een basis vorm maar de rest is er wel in gehamerd, en er is weinig aan gegoten.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

Wie is de Eddy fan? erg mooi gedaan vooral die 1ste.
Plaats reactie