Hoe en wat: werken met Vijlwas

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Nee het kan geen kwaad maar de meeste vijlen lopen vol met was, dit kan er weer uit gehaald worden met zo'n vijl borstel dat is een platte borstel met de pinnen ligt gebogen.

Misschien is scotch and brite wel wat voor je.

Is een wasmodelleerapparaat niet wat voor je dat is een soort soldeerbout waar je leuke dingen mee kan doen is was.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik gebruik de raspjes die bij de wasspullen staan en gewoon mijn vijlen (oude) welke ik mt een messing vijlborsteltje geregeld schoonmaak omdat ze snel versmeren,.
SChuurpapier ook gewoon waar ik normaal mee werk, alleen polijsten doe ik niet :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Met Scotch and Brite heb ik geen ervaring. Ik vraag me af of het mogelijk is om een blok was gelijkmatig af te schuren, zodat het overal (ongeveer) even dik is. Het werk dat ik wil uitvoeren in de was moet goed te doen zijn met vijlen, een zaag en eventueel de modelleerstalen. Die laatste zal ik waarschijnlijk ook niet veel nodig hebben. Als ik iets moet verwarmen, zal dat voornamelijk zijn om delen was met elkaar te verbinden.

Ik heb een vijl van DFM met kap 0 gebruikt op de paarse was en het werkt al mag de vijl wat mij betreft wel wat grover zijn.

Welke kap is het grofst, kap 1 (grof basterd) van Dick of kap 00 (grof basterd) van Vallorbe of kap 0 (basterd) van DFM? Ik zoek een kap die namelijk wat grover is dan kap 0 van DFM.
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Als je een vlak warm houd plaatje hebt, en je duwt daar je blok was op dan kun je er vlakke delen mee smelten.

Zelf heb ik een aantal vijlen geprobeerd maar die liepen altijd vol en was er ik langen mee bezig om de vijlen schoon te maken dan om het stuk weg te vijlen.

Misschien is het ook met een kaasschaaf te doen.
Gast
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 12-03-2009, 8:45
Ervaring: Overig

Bericht door Gast »

Wij gebruiken helemaal geen frees vijl of zaag echt mensen dat is ook niet nodig
=D>
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

waarom niet?

Kun je naast reklame ook mss uitleg geven :mrgreen:
Hoe haal je een stuk van een een blok af zonder zaag?
Hoe maak je zettingen en rustingen zonder freesjes?
Graag weet ik meer want alles wat makkelijker kan is mooi meegenomen


Afbeelding


Tuurlijk is opbouwen met een warmtebron ook erg fijn, maar het ligt echt aan wat ik moet maken wat ik gebruik
Maar voor gaatjes en grof werken gebruik ik toch echt vijlen en freesjes.
Maar ik bouw ook op met masmodeleerappaat maar volgens mij ben je sneller klaar met gespen als je zaagt en vijlt?!
Laatst gewijzigd door Erika op vrijdag 28-02-2014, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gast
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 12-03-2009, 8:45
Ervaring: Overig

Bericht door Gast »

Jullie gebruiken allemaal de was als metaal en dat moet je juist niet doen

Was is was en dat heeft voordelen maar ook nadelen
ik zal wat voorbeeld fotos maken en plaatsen

En opbouwen met wax welder is voor mij inderdaad de snelste manier maar dan gebruik je ook geen vijlwas maar de spuitgiet was die je zelf kan kiezen qua temperatuur
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Nee hoor zoals ik al zei: ligt aan het model wat ik moet maken
en in het geval van gespen hoe zou je die dan maken zonder zaag, vijl en frees?!

Afbeelding
enige wat hier gefreest is de achterjkant en de rustig. De achterkant om lichter te maken en met warmte ging dat niet lekker meer.

Afbeelding
Hier ook opgebouwd om de steen heen met wasmodeleer apparaat
Maar wel vijlen en schuren, want ik doe dat liever in was al zo strak mogelijk maken. Zo mooi mogelijk gegoten kunnen worden :)

Afbeelding
Deze is een combi van zagen voren, vijlen en met het wasmodeleer (hier alleen dus nog het grove voorwerk)

Maar omdat je zo stellig zegt ben ik benieuwd naar welke technieken je dan gebruikt . Want zoals ik het nu lees vijl, zaag, frees en boor je nooit in was?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gast
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 12-03-2009, 8:45
Ervaring: Overig

Bericht door Gast »

Nee we doen inderdaad nooit boren en frezen echt waar .....
het leuke is dat ik wel zie dat je der wel mee bezig ben
ik ga even fotos maken
en plaats er straks wat op
via tinypic of zo kan ik uploaden is het niet?
Gast
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 12-03-2009, 8:45
Ervaring: Overig

Bericht door Gast »

heheheheh jij bent me der ook een
dit staat inderdaad op me facebook
dit model is dus idd geheel niet gevijld gefreest of gezaagt
dit schedeltje is helemaal compleet met tanden en al en daaromheen is dus een hand gemodelleerd
Nou vooruit nog gauw even eentje


Afbeelding



hahahaha tis gelukt ....!!!!!
Laatst gewijzigd door Gast op vrijdag 28-02-2014, 12:29, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

:) men zegt het :)



Nu wel wat posts verwijderd over het hoe wat plaatsen van foto's :)
Laatst gewijzigd door Erika op vrijdag 28-02-2014, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gast
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 12-03-2009, 8:45
Ervaring: Overig

Bericht door Gast »

Afbeelding

Dit model is zoals je ziet ook opgezet met de wax welder maar vooral modelleren met stalen en modelleer spaakjes
Gast
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 12-03-2009, 8:45
Ervaring: Overig

Bericht door Gast »

Afbeelding


En deze is ook super mooi
met detail techniek en allemaal zonder vijlen en freezen

Dit is trouwens vlak voor de giet.....en als deze terug komt dan gaan we pas echt verder verfijnen en zo ver perfectioneren dat er een mal gemaakt kan worden
het verschil van een gemodelleerd model en een gespoten model is nog steeds te zien maar hoe fijner je afwerk in was hoe minder je werk heb in het metaal maar in het metaal werk je gewoon nog fijner ....
Gast
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 12-03-2009, 8:45
Ervaring: Overig

Bericht door Gast »

Afbeelding

op deze foto zie je hoe we een steen zetten
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Super.

Wat is het voordeel van spuitwas t.o.v. vijlwas.
Want dat is heel wat meer investeren voor zo'n wasinjektor van minimaal 400 euro. (nieuw) Of doe je het gewoon in pannetje smelten?

Ik doe niet heel veel met was, maar wil altijd graag alles weten en leren. Tzt kom ik vast eens je kant uit, maar dit jaar wordt m niet.
Zeker komende half jaar niet.
Eerst even heup fixen enzo :)


Je bent wel van de gezellige lieve kopjes he :) Heerlijk :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie