Geen ervaring: Slavenband met incrustatie (Pav

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
werner88
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 16-03-2014, 18:31
Ervaring: Geen ervaring

Geen ervaring: Slavenband met incrustatie (Pav

Bericht door werner88 »

Beste mensen,
Na al heel wat te hebben gelezen hier op het forum ga ik toch maar eens wat vragen stellen.
Ik ben volledig blanco in deze branche maar o zo gefascineerd door al dat mooie glimmende edelmetaal en die mooie stenen erin.
Inmiddels ben ik mezelf aan het voorbereiden wat ik allemaal moet gaan kopen aan materiaal etc.
Maar omdat ik totaal geen ervaring heb lijkt het me verstandig dat ik de vormen laat gieten die ik wil hebben. (of zien jullie dit anders?)
Nou heb ik al wat gieterijen opgezocht via het internet maar geen van allen geeft een prijsindicatie via de website. Weten jullie misschien wat hier grofweg de kosten van zijn?
Ik wil een slavenarmband gaan maken van zilver, de zijkanten wil ik pav? gaan inleggen met stenen. (om het maar meteen makkelijk te maken voor mezelf:P, maar het is zooo mooi, gelukkig is Daniel er op dit forum en kan ik zijn verhalen allemaal nog een paar keer doornemen) Oja als jullie tips/adviezen/commentaar voor me hebben dan hoor ik dat graag, elke reactie is meer dan welkom.
Met vriendelijk groet,
Werner
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Hoi Werner, welkom op het forum.
Om met je eerste vraag te beginnen, waarom zoek je meteen een gieterij?, niet alles wordt gegoten.
Je kunt ook een mooie slavenband maken uit gewoon plaat en dan vormen.
Misschien is het beter je eerst te concentreren op handgereedschappen, plaat en draadmateriaal waarmee je voor een groot deel meteen uit de voeten kunt zonder dat je een gieterij nodig bent.
Ondertussen oefen je mooi je handvaardigheid want in dit vak is het credo oefenen, oefenen en oefenen.

Hier een lijst waar je ook wel wat mee kunt

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... ight=links
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
werner88
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 16-03-2014, 18:31
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door werner88 »

Bedankt voor je reactie Willem.

Ik wil best met een zilveren plaat starten, alleen heb ik dan werkelijk geen idee hoe ik dat beste kan doen. Kan ik bijvoorbeeld het beste "staven" eraf knippen, die rondslaan en vervolgens als ik de gewenste dikte en breedte heb bereikt (dmv op elkaar leggen) solderen of kan ik beter open rondjes eruit snijden en deze op elkaar leggen en solderen? (kost natuurlijk wel veel meer materiaal)

De lijst die je aangeeft had ik gevonden, hierdoor weet ik inmiddels al veel meer, toch bedankt voor de link!

Overige tips zijn natuurlijk meer dan welkom.

Werner
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Hoi Werner,
Met een slavenarmband beginnen is geen verkeerd idee. Wel knap wanneer je er zo aan begint en daarbij geen hulp van een goudsmid hebt bijv. d.m.v. een cursus of workshop. Het is teveel om zomaar even op het forum te plaatsen. Je kunt vast wel veel vinden op het forum maar een mooi boek aanschaffen is zeker aan te raden. Al is het maar om bepaalde gegevens goed bij elkaar te hebben.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
werner88
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 16-03-2014, 18:31
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door werner88 »

Hoi Eljas,

Een boek heb ik inmiddels al thuis liggen, professionele sieraden technieken van Anastasia Young.
Ik twijfel alleen nog steeds over de soort materiaal die ik moet gaan gebruiken. een rechthoekige staaf en welke dikte dan? Ik wil aan de twee zijkanten de steentjes erin gaan plaatsen. Ik zit zelf te denken aan 2 staven van ieder 3mm breed en hoog. (dan word de armband dus 6mm breed.
Of is het verstandiger om met plaat materiaal te werken van 1 mm dik?
Het gaat zoiezo nog een heel werk worden! Alvast bedankt voor de reacties weer.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

dikte van materiaal zal ook te maken hebben met de hoogte van de stenen die je pav? gaat zetten. Heel dapper allemaal zonder enige hulp, behalve de theoretische kant. Kan toch aanraden een kleine workshop of cursus te volgen zodat je in elk geval Enig idee hebt

dit is niet ff uit te leggen en dan makkelijk te volgen, dus ik denk dat je meer gaande weg beter het forum kan doorzoeken met vragen als hoe soldeer je, hoe voorkom je zoveel mogelijk oxides en hoe verwijder je ze
Welke freesjes voor welk ding, welke steker etcetc. Denk dat je onderweg nog heeel wat vragen zal krijgen. Kan wel zeggen dat mijn cursisten die al ervaring hebben opgedaan elders, toch met zweet op de rug en bovenlip, met wat bijna tranen en heel veel frustratie de wrijf incrustatiezetting hebben gemakt,.
Pav? nog 'leuker' dus wees voorbereid op bloed zweet en tranen en dan na dat alles een ongeloooflijk trots gevoel!


Als je het gaat maken van scratch en dus niet gieten
Moet je hebben:
*Schuifmaat
*kraspasser
*Zaagplankje/vijlpen
*Zaagbeugel
*Zaagjes
*Armband tribulet (ovaal of rond)
*hamers (kunststof)
*Tangen (om de strippen te buigen
*Vijlen
*Schuurpapier
*Zilver soldeer
*soldeersteen
* brander
*Afdekmiddel (borax oid)
*Afkookmiddel (vitrex, aluin, vitriool)
*handboor (dremel bijv.)
*Boortjes
*Bolfrees
*Chaton (linz)frees
* Stekers
* Bruneerstaal denk wel handig voor de uitschieters te bruneren.

Zilver:
* 2 platen in de juiste lengte, breedte en dikte
* 2 strips in juiste lengte en dikte
* scharnierbuis
* materiaal voor het bakslot

Werkwijze ligt ook aan of je met scharnier en bijvoorbeeld bakslot en dergelijke. Breed of smal, hol met 2 afgedekte kanten of hol maar met de binnenkant open ... of toch klemband
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Wanneer je het massief wil maken zou ik een stuk octogoondraad gebruiken. De maatvoering dan 0.2 mm overmaats.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
werner88
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 16-03-2014, 18:31
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door werner88 »

Hallo allemaal!

Erika bedankt voor je tips! (andere natuurlijk ook!)
En wat betreft een cursus, ja die wil ik absoluut gaan volgen alleen ik wil eerst wat ervaring opdoen door zelf een werkstuk te maken. Hetzelfde werkstuk wil ik daarna in de cursus onder begeleiding gaan maken dan word het vast mooier en beter maar op die manier leer ik er wel veel van (denk ik)

allemaal reuze bedankt en zodra ik een stukje op weg ben zal ik hier wel wat foto's gaan plaatsen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ga ervanuit dat je wel iets van technische achtergrond hebt en wel eens een vijl of zaagbeugeltje vast hebt gehouden :)

Ik vind het een heel dapper eerste project, maar met geduld, tijd, bloed,zweet en eventueel tranen. :)

Je kan ook zeggen zonde van het zilver, want grote kans dat het niet wordt wat ik wil dan ben ik al snel 75 gram of meer kwijt aan zilver, het eerst eens proberen met koper?!

Ik zou zelf aanraden eerst aan alles ruiken: zagen, solderen, afwerken, buigen, boren, frezen (met hangmoter) en zetoefeningen... Als je dat een keertje hebt gedaan dan pas ipv direct in het echt te beginnen, maar ja dat ben ik. Mijn cursisten zullen je enorm dapper vinden
Zelf ben ik wel heel erg van zelf doen maar ook van de tips die een vakman kan geven kunnen mij het leven heel wat makkelijker maken. Zo ben ik nog steeds dolblij dat ik de cursus glas in lood heb gedaan want zelf klooien had me way meer tijd gekost :)


Succes en ben benieuwd, keep us posted
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Bericht door tinkywinky »

Ik heb niet alles gelezen hoor maar ik ben zelf ook nog niet zo ver als de meeste hier en heb daarom het advies voor je om eerst even te proberen.
Wat je wil gaan doen is namelijk heel prriegel en moeilijk.
Koop eens een plaatje van zeg 5 x 5 cm en 3 mm dik.
Ik bereken een steentje als breedte : 3 = ? 2.
Dus plaatdikte 3. Steentje 3,5 : 3 = 1.16 ? 2 = 2,33
Een steentje van 3,5 mm past dus prina in een plaat van 3 mm dik.
Bestel er 20 ofzo.
Lees de stap voor stap van Daniel voor de frees maten.
En dan oefenen..... en vloeken...en nog een keer proberen.
en dan nadenken of je de armand aandurft :-)
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Sommige mensen moeten gewoon doen en dan zien waar het uitkomt.
Het is best een heel project om mee te beginnen maar ga ervoor.
In het ergste geval leer je hoe je zilver omsmelt en weer giet :mrgreen:
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Ik zeg, DOEN.

Gewoon cold turkey beginnen, haal een stuk zilver en maak naar je eigen idee er een mooie slavenband van, als je ondertussen ergens mee zit dan kunnen we je altijd nog weer verder helpen.

Doe je best en laat onder tussen even zien hoe ver je er mee bent want daar zijn we denk ik allemaal wel nieuwsgierig na.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ja daarom schreef ik ook dat ik persoonlijk het fijn vind even te kijken bij de meester.. :)
Maar beste leerschool is altijd doen.

En simpel ik kan niet iemands portomonnee bekijken, maar wel in die van mezelf dus dacht ik : zow tis een flinke investering naar materiaal moet er ook gereedschap komen (gezien 0 ervaring)
. Dus als je het kan lijden gewoon doen en wat smidje zegt omsmelten kan altijd.
En tip: bestel extra steentjes , als je er een kwijt bent of breekt kun je iig verder.!

En wat ik eerder zei gewoon beginnen en als je tegen iets oploopt gewoon de vraag hier stellen,. Zouden alles kunnen uitschrijven maar in de praktijk komt het net anders uit als in theorie
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ja daarom schreef ik ook dat ik persoonlijk het fijn vind even te kijken bij de meester.. :) En ook ging ik uit van mezelf betreffende in het begin nog nooit een vijl vastgehouden en zagen was iets van de basisscool :)
Maar beste leerschool is altijd doen.

En simpel ik kan niet iemands portomonnee bekijken, maar wel in die van mezelf dus dacht ik : zow tis een flinke investering naar materiaal moet er ook gereedschap komen (gezien 0 ervaring)
. Dus als je het kan lijden gewoon doen en wat smidje zegt omsmelten kan altijd.
En tip: bestel extra steentjes , als je er een kwijt bent of breekt kun je iig verder.!

En wat ik eerder zei gewoon beginnen en als je tegen iets oploopt gewoon de vraag hier stellen,. Zouden alles kunnen uitschrijven maar in de praktijk komt het net anders uit als in theorie


:D
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

mijn tip, (zeker als je net begint) maak hem eerst in koper , je hebt een grote kans dat de eerste poging fout gaat en dan weet je gelijk waar de knel punten zitten (ik zeg niet dat het fout gaat puur mijn eigen ervaring met iets "lastigs" scheelt je wat zilver materiaal)
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Plaats reactie