Ik wil graag leren graveren

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Lichtjes op je duimnagel steken, als hij goed blijft haken is ie scherp, is hij maar een beetje bot glijdt hij er af, je merkt het verschil beslist.
Overigens, kun je niet een fotootje van je oefenplaatjes plaatsen?
Misschien kunnen we daarover ook aanwijzingen geven en zo niet, we zijn er altijd nieuwsgierig naar... :wink:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Hans B
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 45
Lid geworden op: maandag 29-10-2012, 18:07
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Hoorn

graveren

Bericht door Hans B »

Ik ben de hele avond lekker bezig geweest. Maar ik doe het onder een microscoop en dat is heel fijn om te zien hoe dat gaat. Ik heb al jaren een microscoop staan hahaha op zolder en die is hier perfect voor. Maar ik krijg van die hele dunne lijntjes. Ik weet niet hoe ik hier een foto moet plaatsen maar ik kan er wel een paar naar jouw email sturen.

Zal ik dat even doen?

Groetjes

Hans
Inspiratie..?? Wat is dat?? :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Hans B
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 45
Lid geworden op: maandag 29-10-2012, 18:07
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Hoorn

graveren

Bericht door Hans B »

Erika schreef:http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=95

topic over foto's plaatsen :)
Ik heb er al een stel naar Willem gemaild :P

Maar ik ga het wel even doorlezen

Groetjes

Hans
Inspiratie..?? Wat is dat?? :-)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Hey Hans, ik heb ze gezien, ik zal wel een paar plaatsen hier.
Je hebt een mooie set up, daar kan het niet aan liggen :mrgreen:
In je enthousiasme zie ik dat je heel veel patronen steekt. Maar om te oefenen kun je beter eerst beginnen met rechte lijnen en als je die onder controle hebt ga je naar gebogen lijnen en zo bouw je verder aann je techniek.
Probeer ook je steker eens een beetje te kantelen opdat je wat bredere lijnen krijgt hier en daar ( waar gewenst), allemaal kleine details die een gravure interessant kunnen maken.
Maar eerst iets onder controle zien te krijgen en geloof me, al onze oefenplaatjes zien er ongeveer hetzelfde uit... :wink:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Hier de beloofde foto's, ik plaats ze niet allemaal Hans maar alleen de belangrijke

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Voorbeeld voor een oefenplaatje, proberen de lijnen zo consistent mogelijk te steken qua diepte en qua breedte.

Afbeelding

Afbeelding
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Hans B
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 45
Lid geworden op: maandag 29-10-2012, 18:07
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Hoorn

graveren

Bericht door Hans B »

Dank je wel willem.

Jaa jouw plaatjes zien er geweldig uit. Ik was wat aan het freewheelen tussen het slijpen van mijn stekers door, maar ik ga jouw advies en jouw patroontjes op een plaatje koper zetten en het net zo doen.

fantastisch. Ik krijg er weer zin in.

Groetjes

Hans
Inspiratie..?? Wat is dat?? :-)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Freewheelen is op zich ook nuttig hoor, daarmee verleg je vaak je grens.
Maar het is dan wel zaak dat je de basis beheerst.
( zegt hij die ook nog heel veel niet beheerst... :wink: )
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Hans B
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 45
Lid geworden op: maandag 29-10-2012, 18:07
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Hoorn

Bericht door Hans B »

Willem Parel schreef:Freewheelen is op zich ook nuttig hoor, daarmee verleg je vaak je grens.
Maar het is dan wel zaak dat je de basis beheerst.
( zegt hij die ook nog heel veel niet beheerst... :wink: )
Je hebt gewoon helemaal gelijk Willem. De basis daar draait het om...

Ik ga morgen even een paar plaatjes koper halen en even wat goede lijntjes er op aanbrengen en dan weer lekker aan de gang. En dan heb ik straks toch een mooi proefplaatje om te laten zien whoehahahaha :D

Groetjes

Hans
Inspiratie..?? Wat is dat?? :-)
Hans B
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 45
Lid geworden op: maandag 29-10-2012, 18:07
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Hoorn

graveren

Bericht door Hans B »

Nou het is me gelukt hoor.... :D

Ik heb op een hele professionele manier mijn Carre steker om zeep geholpen. Ik had hem in pogingen om hem scherp te maken bol geslepen. Ik heb toen filmpjes gekeken op youtube naar info hoe je dat dus niet moet doen en hoe je het kan voorkomen etc etc. Hele nuttige informatie maar erg moeilijk dus om zelf toe te passen. Ik proberen en het niet voor elkaar krijgen. Toen zag ik iemand het op een slijpmachine doen om een nieuw facet te slijpen en ik dacht dat kan ik dus ook. Grooote fout dus. ](*,) Steker stuk. Een mooi drama want het is de enige steker die ik heb en heeft me geloof ik 18 euro gekost. :?

Na ja, ik ga maar een nieuwe steker bestellen en weer beginnen. Maar uit de losse hand slijpen is heeeel erg moeilijk want je helt toch altijd dus wel een kant op.

Groetjes

Hans
Inspiratie..?? Wat is dat?? :-)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Hans, als je kunt zou je eens moeten investeren in het relatief goedkope slijpsysteem van Steve Lindsay.
http://www.airgraver.com/sharpening.htm
Dat is foolproof en je kunt niet fout slijpen, enkel de bankstenen ( met diamant korrels belegd) en ??n of twee template sets ( de 120 en de 90 graden uitvoering bv.) en je hebt al een goed begin.
PB mij je adres maar even dan stuur ik je een voorgeslepen steker ( zonder heft) dan kun je het verschil bemerken.

Wat is er stuk aan je steker dan? Je kunt hem toch opnieuw slijpen of is hij gebroken?
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Geinspireerd door wat ik hier lees en elders. heb ik ook maar eens een poging ondernomen om zelf enkele stekertjes te maken.

Moet zeggen ik deel Brams mening dat het allemaal een stuk lastiger is dan eerst ingeschat.

Als basis heb ik staalspijkers gebruikt. Ondanks dat ik redelijk wat slijpervaring heb met chabouchon slijpen van stenen. is dit toch een wat nieuwere uitdaging.

Eerste stekertje in de vorm van een spitssteker geslepen. Diamant schijfje in de hangmotor en uit de hand geslepen. Dit ging redelijk. Even gekeken of er greinen mee te steken waren en met wat oefening gaat dat lukken. Tweede exemplaar wilde ik een vlaksteker van maken. Tot op heden ben ik nog lang niet tevreden over het resultaat. Blijkt toch moeilijker dan ingeschat. Vanuit rond naar rechthoekig slijpen haaks op elkaar is al lastig zeker gezien het kleine slijpoppervlak wat mijn diamantschijfje heeft ongeveer 3 mm.

Het uiteindelijk toch wat stabiliteit gezocht door een en ander in een pentang in te klemmen, maar tot op heden nog niet scherp genoeg kunnen krijgen voor mijn gevoel. Veel gevaar van afronden bij het slijpen, moeilijkheid om de zelfde hoek aan te houden als je fijner gaat afwerken etc. Bij een heen en weer gaande beweging heb je altijd het risico dat je minuscuul kantelt hetgeen ook ongewenst is.

Kortom eerste waar ik eens over ga denken is hoe te fixeeren. Op de site van Jura kwam ik wat malletjes tegen die mij wel aanspraken.

Buitenkant heeft de vorm van de stekker en de steker zit in het midden ingeklemd, Ik ga eens bedenken of ik daar wat mee zou kunnen doen.

Maar het is en blijft een lastig klusje, lijkt zo makkelijk als een ander het doet.

Ik wens je veel succes
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Voor heel weinig geld is bij o.a. Bijou Moderne een hulpmiddeltje te koop die best wel gemakkelijk kan zijn.

Afbeelding
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

En toch zou je het zonder moeten kunnen doen. Op de Vakschool leerden wij nog uit de hand je carr? steker te slijpen.

Ten eerste het houten bolheft. Daar sloegen wij eerst de achterkant vanaf, dus dat je een rechte vlakke achterzijde had.
Steker werd uiteraard eerst voorgeslepen op een langzaam draaiende natte steen. De voorzijde bovenop werd eerst zo veel mogelijk weggeslepen. Dat geeft het beste zicht met steken, maar scheelt ook heel veel werk met scherp slijpen van de steker.

Daarna moesten wij op de carborundumsteen onder een hoek van 45 graden de steker uit de hand slijpen. Eerst grof, daarna fijn. Steker op je duimnagel voor de scherpte check. En dan hadden wij nog een lat waar schuurlinnen op verlijmd was. Hele fijne korrel. Nog even naslijpen en de onderzijde van de carr? steker ietsjes (minimaal) afronden. Een hiel onder de steker moest toen nog worden uitgevonden.

Sommigen leerden het slijpen nooit. Maar veel oefenen baart kunst en ik zou het nu nog kunnen. Tegenwoordig is het makkelijk met fixeerhulpjes, slijpschijfjes, gele rubbers voor de hoogglans etc. Maar uiteindelijk moet je dit toch ook kunnen. De basis.

Het steken veel oefenen. Arceren met de lijnen werkelijk tegen elkaar aan en strak. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Plaats reactie