Ik wil graag leren graveren

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Wij moesten op de vakschool altijd geel gebruiken, nooit begrepen waarom eigenlijk.
Dat had ik als goed student moeten vragen natuurlijk.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

smidje schreef: Dat had ik als goed student moeten vragen natuurlijk.
...als een goed student of als een student met goede instelling...:mrgreen:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Hans B
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 45
Lid geworden op: maandag 29-10-2012, 18:07
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Hoorn

Bericht door Hans B »

Willem Parel schreef:Ik weet niet hoe goed je in tekenen bent Hans maar ik raad je aan om dit samen met je graveertechnieken verder uit te diepen.
Je kunt heel veel mooie graveerbare items van internet halen en deze via een transfermethode op je plaat overbrengen en dan steken maar op den duur wil je toch je eigen ontwerpen op kunnen tekenen en steken.
Om te kunnen tekenen op metaalplaat kun je het gemakkelijkste even wat Chinese White kopen ( Bijou Moderne of verfwinkel voor kunstschilders) , dit kun je met een natte vinger( beetje spuug) afstijken op je plaat, even laten drogen en je kunt je potloodtekening maken.

https://webshop.bijoumoderne.nl/websolu ... e=01&cpl=1
Zo'n blokje ( grootte van een suikerklontje) kost wel ?17,61 ex BTW... :cry:

http://www.vanbeekart.nl/easyorder.b2c/ ... nese+white

Een tubetje van dit wil ook geloof ik.
Ik ben echt geen ster in tekenen, maar ik ga er wel op oefenen, en dan met name de letters. Ik zit trouwens naar de filmpjes te kijken van zijn blog en er zijn er een paar die ik nog niet had gezien maar die zijn geweldig en volgens mij hele goede oefeningen. Ik ga maar even een paar goede plaatjes koper ergens kopen. Hebben ze dat bij gamma ofzo? De vorige plaatjes heb ik namelijk gehad :D Ik vind het heel fijn dat je zo mee denkt met me. Daar heb ik echt wat aan. Ik moet gewoon elke dag een plaatje doen. Maar ik weet niet of mijn stekers echt goed scherp zijn. Hij blijft wel in mijn nagel steken trouwens na het slijpen.

Groetjes

Hans
Inspiratie..?? Wat is dat?? :-)
Hans B
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 45
Lid geworden op: maandag 29-10-2012, 18:07
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Hoorn

Bericht door Hans B »

smidje schreef:O ja die uitschieters daar kan je gek van worden maar zolang ze niet ik je vingers zitten valt het wel mee, leer je goed van bruneren :mrgreen:
Volhouden is het devies het gaat echt wel beter worden, zelfs leuk en mooi.
Voor je het weet staan je foto's hier op het forum en krijgen we nuttige tips van jou.
Ja Smidje dat zou helemaal fantastisch zijn hahahahah
Inspiratie..?? Wat is dat?? :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Zoek ook even op het forum onder graveren, dan moeten er verschillende topics naar voren komen over transfereren, goedkope kogel zelf maken e.d.

Heb je de juiste steekhoek?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Hans B
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 45
Lid geworden op: maandag 29-10-2012, 18:07
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Hoorn

Bericht door Hans B »

Erika schreef:Zoek ook even op het forum onder graveren, dan moeten er verschillende topics naar voren komen over transfereren, goedkope kogel zelf maken e.d.

Heb je de juiste steekhoek?!
Ik zou het niet weten Erika :(
Inspiratie..?? Wat is dat?? :-)
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

@ Willem, Grrr :evil:

Bouwmarkten zijn over het algemeen erg duur je kan denk ik beter naar een metaalwinkel ( ik weet niet of zoiets in de buurt van Hoorn te vinden is) of vaak nog beter, op een industrieterrein rondkijken naar bedrijven die iets met koper doen, grote loodgietersbedrijven bijvoorbeeld, een taart, kratje bier kleine vergoeding geeft vaak al toegang tot de schrootbak helemaal als je uitlegt wat je ermee van plan bent en wat van je werk laat zien (voor je het weet heb je een eerste opdracht binnen).
Wat afval is voor de een is een mekka voor de ander, wel opletten dat er niet teveel krassen op zitten anders leer je beter schuren dan je lief is.
"Quality is a habit not an act"
Hans B
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 45
Lid geworden op: maandag 29-10-2012, 18:07
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Hoorn

Bericht door Hans B »

smidje schreef:@ Willem, Grrr :evil:

Bouwmarkten zijn over het algemeen erg duur je kan denk ik beter naar een metaalwinkel ( ik weet niet of zoiets in de buurt van Hoorn te vinden is) of vaak nog beter, op een industrieterrein rondkijken naar bedrijven die iets met koper doen, grote loodgietersbedrijven bijvoorbeeld, een taart, kratje bier kleine vergoeding geeft vaak al toegang tot de schrootbak helemaal als je uitlegt wat je ermee van plan bent en wat van je werk laat zien (voor je het weet heb je een eerste opdracht binnen).
Wat afval is voor de een is een mekka voor de ander, wel opletten dat er niet teveel krassen op zitten anders leer je beter schuren dan je lief is.
Ik ga eens even rondkijken hier in de buurt of er een metaalhandel zit. Ik wil in een boel dingen goed worden maar daar hoort schuren niet bij hahahahahaha

Thanx
Inspiratie..?? Wat is dat?? :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Hans B schreef:
Erika schreef:Zoek ook even op het forum onder graveren, dan moeten er verschillende topics naar voren komen over transfereren, goedkope kogel zelf maken e.d.

Heb je de juiste steekhoek?!
Ik zou het niet weten Erika :(
Dit is de hoek van de hiel ( ook vaak "heel" genoemd), dat zijn die facetjes aan de onderkant van je steker., meestal is die hoek 15 tot 17 graden.
Een heel goed hulpmiddeltje voor het slijpen van je stekers is een zgn. crocker fixture
http://m.youtube.com/watch?v=-ccZKWDPU58
Als je achter die ene slijpsteen kijkt ligt daar ook nog een goedkopere uitvoering die bij Bjiou Moderne in Bleiswijk te koop is.

Hier nog een interesant filpmje van Dimas Sanchez ( steekt de mooiste monogrammen!!! ) over het handmatig slijpen van stekers, moeilijk te verstaan voor mij maar de gebaren zijn vrij duidelijk.
http://m.youtube.com/watch?v=9zHWcxy-UOo
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Maar als je problemen blijft houden met het slijpen van je stekers Hans dan is het te overwegen om toch eens ??n of twee template sets van Steve Lindsay te bestellen.
Deze zijn "foolproof" en je kunt niet fout slijpen en de prijs valt ook nog wel mee.
Er is genoeg kennis aanwezig hier op het forum om je daarin haarfijn bij te praten mocht het je wat lijken.
Maar geloof me, slijpen wordt een fluitje van een cent en altijd constante GOEDE slijphoeken.
Al bedenk ik me wel dat dit systeem alleen goed is voor vierkante stekervormen en niet voor velen die je kant en klaar koopt.
http://www.engravingschool.com/private/ ... rpener.htm
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Hans B
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 45
Lid geworden op: maandag 29-10-2012, 18:07
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Hoorn

Bericht door Hans B »

Ja Willem,

ik ben nu zo ontzetten gefrustreerd dat ik mijn steker met een rot klap recht op in mijn werkbank heb geramd. Wat ik ook doe ik blijf uitschieten en komt dat door gebrek aan techniek, is de steker niet scherp. Als ik hem slijp word hij aan de zijkanten rond. Ik ben er even door heen :evil: :evil: :evil:
Inspiratie..?? Wat is dat?? :-)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Hans B schreef:Ja Willem,

ik ben nu zo ontzetten gefrustreerd dat ik mijn steker met een rot klap recht op in mijn werkbank heb geramd.
Heeeeel goed voor het afbramen van je steker Hans... :mrgreen:
Geloof me, graveren is soms een lijdensweg, ( zie ook mijn vaste onderschrift... )
Ik ben ( zij het wel met een Lindsay) ook al jaren bezig maar nog steeds een beginner.
Ik kom door mijn reguliere werk te weinig aan het werkelijke steken toe maar absorbeer ondertussen wel alles wat met graveren te maken heeft.
Dus steken kan ik niet maar er over lullen gaat uitstekend..... :mrgreen:
Stug vol blijven houden en je niet uit het veld laten slaan, je bereikt alleen niveau als je het echt graag wilt !!! Vergelijk het met gitaarspelen( iets wat ik ook nooit heb geleerd.. :cry: ) en als je goed wilt worden moet je vlieguren maken, niks meer en niks minder.
Een graveur op ??n van de Amerikaanse fora waar ik ook veel op zit heeft als onderschrift "if you want to learn engraving, cut an inch a day, every day" . Een waarheid als een koe.....
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Hans B
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 45
Lid geworden op: maandag 29-10-2012, 18:07
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Hoorn

Bericht door Hans B »

Willem Parel schreef:
Hans B schreef:Ja Willem,

ik ben nu zo ontzetten gefrustreerd dat ik mijn steker met een rot klap recht op in mijn werkbank heb geramd.
Heeeeel goed voor het afbramen van je steker Hans... :mrgreen:
Geloof me, graveren is soms een lijdensweg, ( zie ook mijn vaste onderschrift... )
Ik ben ( zij het wel met een Lindsay) ook al jaren bezig maar nog steeds een beginner.
Ik kom door mijn reguliere werk te weinig aan het werkelijke steken toe maar absorbeer ondertussen wel alles wat met graveren te maken heeft.
Dus steken kan ik niet maar er over lullen gaat uitstekend..... :mrgreen:
Stug vol blijven houden en je niet uit het veld laten slaan, je bereikt alleen niveau als je het echt graag wilt !!! Vergelijk het met gitaarspelen( iets wat ik ook nooit heb geleerd.. :cry: ) en als je goed wilt worden moet je vlieguren maken, niks meer en niks minder.
Een graveur op ??n van de Amerikaanse fora waar ik ook veel op zit heeft als onderschrift "if you want to learn engraving, cut an inch a day, every day" . Een waarheid als een koe.....
Ja dat klopt en daar ben ik me van bewust. Alleen ik zoek natuurlijk weer eens een hobby uit die eigenlijk veel te duur voor mij is. Als ik zie wat het allemaal kost.... Daar schiet ik alleen al van in de stress. Ik kan nu de hele zooi wel door het raam knallen. Ik moet het even loslaten nu brrrrrr grrrrrrr ](*,)

Ik ga maar douchen en mijn bed in. Morgen weer een nieuwe dag.

Dank je wel Willem voor al je bemoedigende woorden. Ik heb ze echt nodig :P

Slaap lekker voor straks
Inspiratie..?? Wat is dat?? :-)
Hans B
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 45
Lid geworden op: maandag 29-10-2012, 18:07
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Hoorn

graveren

Bericht door Hans B »

Nou ik ben weer met frisse moed begonnen, maar ik zou graag willen weten wat de ultieme test is om er achter te komen of je steker scherp is.

Groetjes

Hans
Inspiratie..?? Wat is dat?? :-)
Plaats reactie