vuurvergulden - wie kan het me leren?

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
MGLangeveld
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 26-04-2012, 9:35
Ervaring: Overig
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

vuurvergulden - wie kan het me leren?

Bericht door MGLangeveld »

Hallo,

Al langere tijd loop ik rond met het idee om (commercieel) te gaan vuurvergulden. Ik denk dat ik daarmee aan een behoefte kan voldoen. In de landen om ons heen wordt op kleine schaal commercieel vuurverguld. Europa-technisch zou ik dat in Nederland dan toch ook mogen doen met de juiste voorzorgsmaatregelen?
Zijn er mensen op dit forum met pratische ervaring met vuurvergulden en ook met het nakleuren van vuurverguldingen met was en zoutoplossingen die die informatie met mij willen delen?
Ook heb ik intresse in literatuur over dit onderwerp, vooral waarin verschillende recepturen aan bod komen.

mvg

Michiel Langeveld
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php ... rvergulden

Naar ik weet is het in ons land verboden. Het is enorm giftig
Je mag in Itali? geloof ik nog wel,

Waarom zou je commercieel willen, er is weinig vraag meer naar, het is werken met kwik, enorm gevaarlijk etc.

Ik heb het theoretisch wel gehad maar direct ook erbij te horen gekregen het niet zelf te doen want het is gevaarlijk
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Toen ik ook nog klokken restauratie deed stuurden we verguldwerk gewoon naar Haveman die maakte exact de juiste kleur er bij. En je speelt niet met je leven.

Rob.
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Bedoel je niet galvaniseren. Vuurvergulden is nl. Wel wat anders...

Toen ik mijn boek aan het schrijven was heb ik besloten deze techniek niet in beeld te publiceren, Erica geeft al aan waarom. Om het boek wel compleet te houden heb ik erover geschreven aan het eind van het boek bij 101 vragen over goudsmeden. Het is wel van belang dat je weet hoe het werkt maar ga het zeker niet doen....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zondag 06-04-2008, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door akkasilver »

Michiel, ik kan je niets vertellen over vuurvergulden, maar ik wil wel zeggen dat ik vind dat je met prachtige dingen bezig bent!
Als ik dat allemaal zie en lees dan geloof ik vast ook dat je zou kunnen vuurvergulden. Maar zelfs dat het in NL verboden zou zijn wist ik niet dus ik hou verder mijn mond.
Alleen nog: mooie website ook, complimenten!
Heleen
In der Beschränkung zeigt sich der Meister
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Ik snap wel dat je wil vuurvergulden als ik naar je werkzaamheden kijk, de Europese regelgeving is wel flink aangescherpt maar waar een wil is is een weg.
Misschien heb je hier wat aan http://www.ult.de/filebase/Fire_gilding.pdf
Ik zou het mooi vinden als je het voor elkaar kreeg ik heb het altijd al een intrigerende techniek gevonden.
"Quality is a habit not an act"
Plaats reactie