Is Silbo hoogglansbad veilig voor kleurstenen?

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
Joke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zondag 10-08-2014, 16:51
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Hasselt

Is Silbo hoogglansbad veilig voor kleurstenen?

Bericht door Joke »

Hallo,

K heb net mn afstudeerproject van vorig jaar
(een haarspeld uit voornamelijk zilver, met enkele witgouden onderdeeltjes) in Silbo zilverbad gedompeld - superspul, alle oxidatie weg!
Maar nu mn vraagje: ik wil het aanpassen en er een hele verzameling steentjes in plaatsen, maar wil alvast een beetje aan de toekomst denken. Bij nieuwe oxidatie zal ik nl weer gebruik moeten maken van een zilverbad, want poetsen met flintoline of zo is onmogelijk bij dit stuk (het is opgebouwd uit m?ters gekronkelde zilverdraad, veel onbereikbare plekjes dus).
Ik heb hier een hele verzameling steentjes liggen die ik er graag in zou verwerken: een granaat, amethist, topaas, opaal, smaragd, saffier,toermalijn, peridoot ?n ioliet. En dan nog een klein verguld voorwerpje.
Maar ik heb geen idee of die stenen het zilverbad heelhuids zullen doorstaan?
Voor dat vergulde voorwerpje zal het geen probleem zijn denk ik, of toch wel?
Kan iemand me wat wijzer maken?
Joke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zondag 10-08-2014, 16:51
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Hasselt

Bericht door Joke »

Echt niemand een idee?
Weet iemand desnoods een alternatief voor Silbo, dat veilig is voor kleurstenen?
Het juweel moet over 10 dagen op een tentoonstelling komen, dus ik hoop echt dat iemand me kan helpen...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Opaal zou ik voorzichtig mee zijn
Ben uberhaupt niet zo fan van badjes, wordt sneller zwart erna

Zou het een idee zijn om het te trommelen en dan te rhodineren, dan de stenen te zetten. Dan heb je minder oxidatie kans.

Of nog een keer maken maar dan van argentium
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Joke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zondag 10-08-2014, 16:51
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Hasselt

Bericht door Joke »

Hartelijk bedankt voor je reactie!
Rhodineren zie ik niet zitten bij dit juweel. Het heeft n beetje een sprookjesachtige, antieke uitstraling en de typische kleur van zilver hoort er echt bij - ik vind rhodineren beter passen bij strakke juwelen.
Argentium... had ik het maar van het begin daarmee gemaakt, dat was n super idee! Maar helemaal opnieuw maken is geen optie (t was m'n afstudeerproject, heeft me ont?lbaar veel werkuren gekost)
Ik had nog nooit eerder zo' n hooglansbadje gebruikt, jammer te horen dat t sneller oxideert nadien :-(
Op de verpakking staat dat t net langer mooi blijft, maar dat zal dan wel n reclame - praatje zijn vrees ik...
Badjes ga ik zoveel mogelijk vermijden dus, maar voor dit stuk zie ik even geen andere oplossing (zoveel onbereikbare plekjes)
Alleszins ga ik een alternatief zoeken voor de opaal.
Denk je dat de andere stenen er wel tegen zouden kunnen?
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Ik gebruik af en toe de Hagerty. Helaas slaat het daarna ook sneller aan.

Als je na het schoonmaken het sieraad in een trommelmachientje kan doen, dan maak je het zilver harder, Het slaat de pori?n dicht en zal daarna niet zo snel aanslaan.

Voor de Hagertybadjes ook oppassen met parels. Verder heb ik met andere stenen er nog nooit last mee gehad.

Groetjes
Anita
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Veilig voor bijv. parels en lapis is de Speed Brite. Zit een ander prijskaartje aan, maar is de elektronische vervanger voor Hagerty. Te krijgen in A'dam Zuidoost. Je zilver in seconden weer als nieuw. Maar ook je bruine goud binnen een minuut werk mooi
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Veilig voor bijv. parels en lapis is de Speed Brite. Zit een ander prijskaartje aan, maar is de elektronische vervanger voor Hagerty. Te krijgen in A'dam Zuidoost
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Joke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zondag 10-08-2014, 16:51
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Hasselt

Bericht door Joke »

Heb ns even gegoogeld op die 'speed brite', ziet er idd wel interessant uit - kost wel wat maar mss iets voor de toekomst.
Zou 2-componentenlijm er ook tegen bestand zijn? Heb nl een klein verguld voorwerpje gelijmd in t juweel (das klinkt mss niet erg professioneel, maar was de enige optie die ik zag omdat t een heel klein deeltje van een grote, ingewikkelde haarspeld is)
Met trommelen bedoel je toch polijsttrommel he?
Ik ga weer aan de slag, de steentjes plaatsen, fijn te weten dat er een oplossing achter de hand is om t in de toekomst weer schoon te krijgen!
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 182
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

speed brite

Bericht door Marja »

Vraagje: Waar in Nederland te koop?
Plaats reactie