UV hars versus Kristalhars

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

hars

Bericht door Marja »

ik vind die koud emaille wel leuk werken.
Er is ook een doorzichtige variant en een glitter variant.
Krijg je leuk effect op div metalen.
Het is wellicht niet des goudsmid maar ik vind het wel een leuke aanvulling.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Probeer anders de bovenste laag die nog wat plakt te verwijderen met een doekje met spiritus, wat er onder zit moet hard zijn, maar dan ben je in ieder geval verlost van die bovenste plaklaag.

ari
Gebruikersavatar
Cinsier
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: donderdag 16-04-2015, 22:25
Ervaring: Overig

Bericht door Cinsier »

Ja maar wanneer ik spiritus gebruik krijg ik denk ik weer te maken krijg met het feit dat de hars dan weer mat wordt.
Ik vraag me nog steeds af hoe ik deze weer glanzend kan krijgen.

Ik heb het , lekker koppig, in de polijsttrommel gedaan, maar dit had geen enkel effect. Ook een gloss laag aanbrengen met gloss van Gedeo werkte niet. Het werd er wel meer glimmend door maar de laag liet ook weer makkelijk los.

Ik ben benieuwd of het werkt als ik het schuur met bijvoorbeeld 60.000 en het dan polijst met polijstcreme en een doek.

Op deze site (http://www.heart2heart.eu/a-38269620/wo ... -workshop/) schrijven ze zelfs: "Wanneer je de geharde gel schuurt en polijst, wordt het prachtig glimmend".

:cry:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

polijsten?
alleen opletten dat het onderslijping heeft dus je moet echt wel tot korrel heel veel schuren/polijsten en dan nog ff snel eroverheen met de schijf.

Ik heb mn laatste ring heb ik met de luxor pasta gepolijst speciaal voor plastic, lak , acryl op laag toerental.
Met de hangmotor heel zachtjes omdat met de grote machine ne de gewone pasta's voor metaal het hars wegslijpen

En dan voor schuren gebruik ik natuurlijk gewoon papier tot korrel 2000 oid. Maar ook de polijstdoeken van eve (BM ) 0813526 of polinet vellen
Het wordt geen hoogglans zoals metalen.

Maar graag meer tips

klik voor foto van mn zanderige ring
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 172
Lid geworden op: zaterdag 01-03-2014, 18:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Valkenburg (zh)
Contacteer:

Bericht door Eva »

Ik heb er ook al wat mee zitten proberen. Dit is wat ik tot nu toe heb uitgevogeld..

Sowieso moet de bovenste laag goed uitgehard zijn en geen putjes hebben, anders wordt het lastig, en maak je de laag alleen maar dof of krijg je spikkels.

Schuren zo fijn mogelijk, je houdt snel krassen over. BM heeft ook nog velletjes die tot 12.000 gaan (overkill?)

Als laatste hangmotor met wol en luxor beige (voor acryl) maar soms lijkt het wel of de oranje van luxor iets meer glans geeft...?

Het maffe is dat ik de ene keer een mooie diepe glans over hou en de andere keer er niet eens in de buurt kom.

Ik zal een oefenexemplaar eens lange tijd dragen, want volgens mij heb je er binnen no time krassen op als het bij de bewerking al zo nauw luistert... :-k
Als je waagt, groeit je moed. Als je aarzelt, groeit je vrees.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Oranje gebruik ik standaard tegenwoordig v oor mn sieraden, vind ik fijn spulletje en ik had die ervaring ook al dat ik dacht dat deze meer glans gaf, dus die gaat altijd nog even als laatste

Heb ook maar weer is menza creme besteld. want die was op.


luchtbelletjes met de aansteker eruit halen scheelt ook.


Ik heb van mijn klanten nog geen klachten en ik weet va de trouwringen dat ze dagelijks worden gedrage, Van degene die bovenstaande ring ook dat ze de vorige ring al een jaar draagt.
Tot nu de ringen van de laatste 3 jaar nog niet teruggekregen.....
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Caty
Actief lid
Actief lid
Berichten: 216
Lid geworden op: vrijdag 08-06-2007, 13:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Vlaardingen
Contacteer:

Bericht door Caty »

IK werk ook al een tijdje met UV-Hars, en het is wat Erika schrijft, wanneer je in hele dunne laagjes aan brengen, dan voordat het de lamp ingaat even een vlam erover halen. Ik doe dat met een gasaansteker en haal op die manier de luchtbelletjes eruit. Daarna uitharden in de lamp minimaal 6 minuten en vervolgens de volgende laag aanbrengen, net zolang totdat werkstuk voltooid is. Afwerken met zeer fijn schuurpapier en met de hangmotor en pasta( Grune Poliercreme speciaal voor plexiglas acryl etc, verkrijgbaar bij opitec nederland) met een zachte borstel polijsten. Daarna gewoon reinigen met een afwas sopje en een heel dun laagje gellak aanbrengen en weer laten uitharden in de lamp. Gellak verkrijgbaar bij Nailstudio's.
Nooit geprobeerd is altijd mis.
Gebruikersavatar
Cinsier
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: donderdag 16-04-2015, 22:25
Ervaring: Overig

Bericht door Cinsier »

Wow bedankt voor alle antwoorden! Zeer nuttige tips over de polijst pasta's en schuurpapier!

Nog ??n klein vraagje...Stel de hars komt perfect uitgehard onder de uv lamp vandaan en glimt gewoon goed....schuren en polijsten jullie de hars dan alsnog? Met als reden dat het dan n?g meer gaat glimmen? Of laten jullie de hars na het uitharden ook wel eens voor wat het is?

Mooie ring overigens Erika!

Ook bedankt voor je zeer duidelijke en uitgebreide antwoord Caty!
Ik kan hier ook zeker wat mee! Goede tip ook over de lak!
Gebruikersavatar
Caty
Actief lid
Actief lid
Berichten: 216
Lid geworden op: vrijdag 08-06-2007, 13:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Vlaardingen
Contacteer:

Bericht door Caty »

Goed is goed, je hoeft niet perse te schuren en polijsten, maar soms ontkom je er niet aan omdat het niet overal even mooi is. Het is een kwestie van doen en uit proberen.
Nooit geprobeerd is altijd mis.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Vaak wel, maar dat is omdat ik het dan met het metaal mee wil laten lopen.
Het strak te maken en dat soort dingen.

elke materiaal heeft een eigen glans en hars is anders glanzend als metaal dus op een gegeven moment wordt het niet meer glanzend dan de hars kan

en bedankt, was even leuk maken
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cinsier
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: donderdag 16-04-2015, 22:25
Ervaring: Overig

Bericht door Cinsier »

Hoi Caty,

Mag ik vragen welke uv gellak je gebruikt?
Ik heb gezocht op internet, maar het zijn er zoveel! :)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Je zou voor het laatste glanslaagje toch ook gewoon transparante resin kunnen gebruiken in een dunne opzet?
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik heb nichtje die in de nagels zit/zat en zij heeft het nagevraagd, in de nagelwereld gebruiken ze een cleanser voor het plaklaagje te verwijderne. Nu mocht het toeval dat we gister braderie hadden waar zo'n kraam met nagels stond (lampen etcetc) dus ik heb goedkoop flesje cleanser. Ik ga dat ergens testen van de week, mocht het helpen dan horen jullie het.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Caty
Actief lid
Actief lid
Berichten: 216
Lid geworden op: vrijdag 08-06-2007, 13:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Vlaardingen
Contacteer:

Bericht door Caty »

Jan, de resin blank is te dik als afsluitlaagje, de nagellak is veel dunner waardoor je een heel dun afwerklaagje kunt maken.
En Erika, je hebt gelijk er is sinds kort een plakverwijderaar op de markt gebracht en die werkt prima.
Nooit geprobeerd is altijd mis.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

en wat bedoel jij met gellak?!

Is dat wat je tegenwoordig ook bij de etos enzo kan krijgen?!
Die wordt mooi hard en heeft geen plak maar moet wel onder lamp??
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie