Polijsttrommel

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Inge14
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 26-04-2015, 9:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Polijsttrommel

Bericht door Inge14 »

Hallo allemaal,

Even een vraagje. Tijdens mijn cursus edelsmeden heb ik een brede (circa 1 cm) ring gemaakt van zilver, rose- en geelgoud met een diamant. Door tijdgebrek (was de laatste cursusdag dit jaar) heb ik mijn ring snel gepolijst met een polijstmachine. Nu komen er vlekjes op het rosegoud. Ik wil mijn ring thuis polijsten met een polijsttrommel. Omdat de ring zowel zilver als goud bevat vroeg ik me af of ik de ring wel kan polijsten in een trommel of verkleurt het zilver dan door de gouden elementen op mijn ring?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Die mogelijkheid bestaat wel, ik heb weleens andersom gehad dat het goud wit werd als ik,het samen met zilveren voorwerpen in de trommel deed.
Doordat er twee verschillende metalen in hetzelfde badwater zitten kan er best een galvanische werking ontstaan.
Maar het risico is niet groot, je kunt het ook zo weer op kleur polijsten als het gebeurd.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Inge14
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 26-04-2015, 9:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Bericht door Inge14 »

Bedankt voor je reactie, Willem!

Dus een ring met diamant kan ook gewoon in een polijsttrommel?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ja, moet wel kunnen, maar mijn ervaring heeft me geleerd dat goud niet heel erg mooier wordt in de trommel.
Voor de zilverdelen zou ik hem wel even trommelen en als mogelijk de gouddelen napolijsten met een lappenschijf.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie