aanschaf galvanoapparatuur

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
tiny
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: woensdag 14-10-2015, 22:39
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

aanschaf galvanoapparatuur

Bericht door tiny »

hallo!

Ik denk er over zelf te gaan vergulden en heb de Heimerle galvanoset op het oog. Is er iemand op dit forum die dit apparaat ook in gebruik heeft of anderszins ervaring heeft met vergulden?
Ik heb er behoorlijk wat vragen over, zie hieronder:

-Denken jullie dat dit apparaat past bij mijn werkzaamheden? Ik produceer collecties sieraden in kleine oplage in zilver en wil die geheel vergulden. Ik lever deze collecties aan winkels en daarbij is het van belang dat de kleur stabiel is en de kwaliteit (lees slijtvastheid) van de vergulding vergelijkbaar is met een professioneel verguldbedrijf. Ik twijfel of dit apparaat meer bedoeld is om gerepareerde vergulde sieraden opnieuw mee te vergulden?

-op welke manier bepaal of schat je of er nog genoeg in het bad zit om het aantal micron te bereiken dat je voor ogen hebt?
Ik heb geen budget voor meetapparatuur om de dikte van de laag te meten. Ik zou me wel kunnen voorstellen een weegschaal aan te schaffen waarbij je het sieraad voor en na gaat wegen. Zo zou je kunnen weten wanneer je aan de 5 gram (aantal gram in het bad) zit. Moet de weegschaal dan geeikt zijn en hoeveel decimalen achter de komma moet de weegschaal kunnen aangeven? zijn er andere methoden?

-een collega gebruikt deze set ook en heeft last van grote kleurverschillen in het plateerbad. Roseplateerbad wordt bijvoorbeeld soms zelfs geel of heeft een viezige onfrisse kleur. Natuurlijk wordt er nagekleurd met een kleurbad, maar deze laag slijt er betrekkelijk snel af en je wil niet dat de drager dan opeens een gele of viezige onfrisse rose sieraad heeft. Of dat er zulke grote kleurverschillen gaan ontstaan tussen bijvoorbeeld een aangeschaft paar oorbellen met bijpassende armband. Is dit een bekend probleem of kan dit liggen aan een verkeerde manier van werken?

Dit zijn de meest belangrijke vragen. Ik hoop dat iemand me verder kan helpen en kijk uit naar de reacties!

groet! Tiny
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: aanschaf galvanoapparatuur

Bericht door Willem Parel »

Welkom Tiny, vele vragen en uit jou vragen destileer ik een beetje dat je te veel verwachtingen hebt bij het zelf vergulden en de duurzaamheid daarvan.
Er is een verschil tussen vergulden wat in goudsmidsateliers plaats vindt en het doubleren wat meestal door professionele galvanobedrijven gedaan wordt.
Of je nu Van Heimerle of Wieland neemt de kwaliteit en de dikte van de laag zal vrijwel hetzelfde zijn.
Maar omdat je het hebt over het wegen voor en na de behandeling denk ik dat je de laagdikte erg overschat, dit is vrijwel niet weegbaar.
Ook is de laagdikte over het algemeen slechts enkele microns dik en moet je het meer zien als een decoratieve siervergulding.
Dat wil zeggen dat je bijvoorbeel hangers, oorsieraden er probleemloos mee kunt doen en dat die ook niet na verloop van tijd er al sleets uit gaan zien.
Maar bij ringen en armbanden is dat niet het geval, deze artikelen zijn meestal onderhevig aan meer slijtage en de verguldlaag zal dan ook niet erg lang houden.
Hoe het doubleerproces bij professionele bedrijven gaat weet ik niet, maar ik ben van mening dat wat jij voor ogen hebt voor bepaalde artikelen niet haalbaar is.
Kleurverschillen en/ of mindere resultaten kunnen onstaan als er niet nauwkeurig of consistent gewerkt wordt.
Het galvanoproces luistert nauw en als je daarin geen uniforme nauwkeurige behandeling pleegt dan geeft dit verschil in resultaat.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: aanschaf galvanoapparatuur

Bericht door Eljas »

Aansluitend op de vorige schrijver....

Hou ook het veiligheidsaspect in de gaten. Dergelijke baden wil ik niet zo in mijn atelier hebben staan. Dat hoort in een zuurkast thuis. Zelf gebruik ik een rodinette. Werkt prima. Is uiteraard ook geen onschuldig spul maar je kunt er veel kleinschaliger mee werken. Denk ook eens aan de mogelijkheden bij contactvergulden....

In het verleden heb ik ooit eens een kijkje kunnen nemen bij Zilverstad Schoonhoven. Dat zat naast de vakschool. Mij was niet opgevallen dat het veel anders ging als wat we zelf doen alleen grootschaliger....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: aanschaf galvanoapparatuur

Bericht door Erika »

Doublé is toch anders als vergulden.
Doublé is in ieder geval duurzamer

Ik dacht dat bij doublé een dunne laag wordt opgebracht dmv wellen (Is dat dan ook wat ze in amerika Gold filled noemen, en is dat geen optie om mee te gaan werken, bij rio grande hebben ze een hoop basismateriaal van gold filled en ook vermeill)
Soort Goud op zilver maar dan weer dunner als ZilGol

Vergulden is via electrolyse aangebracht en daardoor veel dunner en niet duurzaam (groot bedrijf in reparaties geeft al geen garantie op vergulden van ringen)


Dus doublé en vergulden zijn toch absoluut niet hetzelde ook al is het tegenwoordig in de handel niet onderscheiden, ik weet dat ik 18 jaar terug double colliers kon verkopen bij de baas en dat deze jaren goed bleven, anders dan het vergulde spul.
En BM heeft ook zilver verguld en doublé apart staan
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: aanschaf galvanoapparatuur

Bericht door Willem Parel »

....en inderdaad, wat Eljas aanhaald is niet onbelangrijk, vrijwel alle verguldbaden zijn op cyaanidebasis en dus heeeeeeeeeel giftig.
Daarbij moet je ze voor de behandeling opstoken tot 60 graden, hetgeen al behoorlijke dampen afgeeft.
Ik heb de spullen dan ook in een afgesloten kast met permanente afzuiging staan.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
tiny
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: woensdag 14-10-2015, 22:39
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: aanschaf galvanoapparatuur

Bericht door tiny »

Beste Allemaal,

Erg bedankt voor de reacties. Heel fijn om er wat over uit te kunnen wisselen en meningen te horen.
Er kwamen in jullie opmerkingen een aantal begrippen voor die ik niet kende. Ik heb er de groothandel erover uitgehoord. Zo kom ik tot een completer beeld van de mogelijkheden. Dit zijn mijn bevindingen.

Contactvergulden gaat met de stift. Zo'n stift is meer bedoeld voor plaatselijk vergulden. Ik wil hele bestellingen kunnen vergulden en dat wordt een intensieve bezigheid.
Goldfilled: hier had ik al wel eens van gehoord. Er wordt een gouden buis genomen waarin zilver of messing wordt gedaan en die wordt vervolgens getrokken.
Doubleren: deze term blijkt nogal eens verkeerd te worden gebruikt: in de galvano staat het bekend als slechts het nakleuren van een sieraad. Bij bijou is de basis van double producten, messing waarover gewoon een vergulde laag komt. De vergulde kettingen zijn op basis van zilver. Het idee dat double dus van hogere kwaliteit is zou volgens de info die ik heb verzameld niet juist zijn.

Ik heb veel aan de opmerking dat galvano nou eenmaal heel nauw luistert. Het zou goed kunnen dat de temperatuur van het plateerbad (kamertemperatuur) bij mijn collega niet stabiel is en dit de oorzaak is van de vlekken. We proberen nu te bedenken hoe we de omstandigheden beter kunnen managen. We denken er aan een extra quartzdompelaar aan te schaffen en dit in het plateerbad te hangen. Zo kun je de temperatuur preciezer in de gaten houden en zouden de kleurverschillen minimaler moeten worden.

Voor afzuiging wordt gezorgd. Ik wil graag wat langer mee.

Ringen en armbanden blijven een ding qua slijtvastheid. De vergulder waarmee ik normaal werk raadt 5 micron aan, maar het is bekend dat de laag er sneller afslijt dan bij een oorbel. Ik geef bij mijn producten een klein handleidinkje mee waarin staat hoe je met het sieraad om moet gaan. Ook licht ik de winkels er over in. Daarnaast bied ik een service aan om opnieuw te vergulden. Men moet begrijpen dat een verguld product geen massief gouden product is.

Het apparaat wat ik op het oog heb is volgens de groothandel meer om even een gesoldeerd verguld kettinkje in te hangen. Mijn toepassing is van andere orde en nieuw voor de groothandel, maar het principe/techniek van vergulden zou volgens de groothandel hetzelfde moeten blijven, de inhoud van het apparaat wordt alleen groter. Bovendien past dit apparaat nog net binnen mijn budget.

Ik ga nog een paar nachtjes over de aanschaf nadenken.

groet, Tiny
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: aanschaf galvanoapparatuur

Bericht door Erika »

Toch verkeerd aangeleerd dan op de Vakschool en bij mijn bazen.

Ik heb altijd geleerd, los van hoe men de benamingen nu neemt, dat Doublé een daadwerkelijk ander procedé (wellen zoals ik schreef) is als vergulden welke op galvanische wijze gaat.




Ik zou, als ik jou was, toch wachten op meer centjes, tot die tijd je spullen laten vergulden en dan direct voor het juiste apparatuur gaan.
Tijd is ook geld en als je nu elke dingetje apart moet doen of er meerdere tegelijkertijd lijkt mij dat dat fijner is.
Gezien je sieraden lijkt mij het fijner om het in een bad te kunnen hangen per 10 ipv een stiftje per stuk

En houdt marktplaats, vakschool prikbord etc in de gaten, daar komt mijn set vandaan. Scheelde een hoop centjes
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
tiny
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: woensdag 14-10-2015, 22:39
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: aanschaf galvanoapparatuur

Bericht door tiny »

Hi Erika,

Een stift is voor mij geen optie, bedoelde je dat? Het wordt sowieso een bad als ik overga tot aankoop. Daar kunnen een aantal sieraden tegelijk op een rekje, dus best te doen hoop ik. Maar zeker iets om over na te denken en te rekenen hoeveel tijd ik kwijt ben met het herhalen van het proces en dit naast de gemiddelde ordergrootte te leggen.

Met de aanschaf van dit apparaat hoopte ik de stress over zoekgeraakte pakketten bij postnl en koerier en levertijden te verminderen. Minder grijze haren is me ook wat waard. Grootste angst is dat daar andere zorgen voor in de plaats komen met gebruik van dit apparaat.

Ik zocht double ook op in het woordenboek. Daar hangen ze werkelijk alle begrippen aan op die wijzen op iets dat niet massief goud is. Imitatie, nep tot met gouden laagje. Wat het nou werkelijk of oorspronkelijk is ligt dus in het midden.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: aanschaf galvanoapparatuur

Bericht door Willem Parel »

Van oudsher zijn doublé sieraden sieraden met een duurzamere laag dan een verguldlaagje, gaat meestal wel enkele jaren mee.
Vaak als de sieraden jaren oud zijn is de laag doorgevreten door zweet ed. en is het te zien dat het om een behoorlijk dikke laag gaat.
Contactvergulden is het vergulden zonder gebruik van een gelijkrichter, hierbij wordt het sieraad in aluminiumdraad gewikkeld (het contact) en in een warm verguldbad gelegd, doordat het element aluminium een stroomkring genereerd met het andere metaal ( net als het proces in een accu) slaat het in het bad aanwezige goud op het sieraad neer ( meestal 24 karaat) vaak zeer mooi resultaat na even kretsen met een messingborstel, wordt regelmatig bij klederdrachtsieraden gebruikt.
En vergulden met een stift heet gewoon stiftvergulding en is maar een zeer dun laagje en geeft vaak ook een onbevredigend resultaat.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: aanschaf galvanoapparatuur

Bericht door Erika »

Even Tip voor de
PostNL Shit want die staan bekend om verzekerd verzenden van waardevolle spullen en zoekraken.
Zij raadden zelf een aantal jaar terug het dochterbedrijf Mikropakket aan en ben daar erg tevreden over.
Maar zo zou je ook een DHL oid kunnen gaan gebruiken ipv postnl

Heeft niets met je appartuur te maken...


andere tip, heb m er net ook bij andere post gezet: kijk eens op marktplaats.... komt ook hoop gereedschap langs
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: aanschaf galvanoapparatuur

Bericht door Briolet »

tiny schreef:Ik zocht double ook op in het woordenboek. Daar hangen ze werkelijk alle begrippen aan op die wijzen op iets dat niet massief goud is. Imitatie, nep tot met gouden laagje. Wat het nou werkelijk of oorspronkelijk is ligt dus in het midden.
Doublé komt komt uit het Frans en betekent dubbel. Zo'n naam lijkt me iets voor twee op elkaar gewelde metalen. Bij mijn weten is dat ook de echte betekenis van doublé. Tegenwoordig wordt al het vergulde materiaal doublé genoemd.
tiny
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: woensdag 14-10-2015, 22:39
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: aanschaf galvanoapparatuur

Bericht door tiny »

Mensen,
Jullie maken wat los! Ik neem aan wat jullie zeggen over de oorspronkelijke betekenis van double. Het stoort me wel dat het begrip door de jaren heen zo verwarrend is geworden en hoe de kwaliteit wordt ervaren. Ik besef opeens dat er 2 dingen spelen: de ondergrond en de techniek.

1) double op zilver: Materiaalwaarde hoog/ slijtvast top
2) verguld zilver: Materiaalwaarde hoog/ slijtvast matig
3) double op messing:Materiaalwaarde laag (wel dikke laag goud)/ slijtvast top
4) verguld messing:Materiaalwaarde laag/ slijtvast matig

Ik denk dat hierdoor de verwarring is ontstaan?

Nu wil ik, nu ik werkelijk weet wat double betekent, eigenlijk niet meer vergulden. Je wil het liefst de beste kwaliteit, alleen nog double op zilver hebben! ( massief krijgt een te hoge verkoopprijs, dus dat is helaas helemaal uitgesloten) Alleen wordt dat lastig qua prijs en de beschikbaarheid van materiaal en fournituren. Bij Riogrande (bedankt voor de tip, Erika) hebben ze behoorlijk wat, maar is dit materiaal ook te solderen? Wellicht is dit het materiaal om toch ringen mee te kunnen gaan vervaardigen.

Willem, dat contactvergulden, ook weer helemaal verkeerd begrepen kennelijk! Is dit iets wat voor mij zou kunnen werken? Wat zijn de voors en tegens? En is het echt zo simpel als je beschrijft: kleurbad, verwarmingselementje, aluminium draad? Mijn afwerking is over algemeen hoogglans gepolijst ( getrommeld). Leuk om over technieken te horen waar ik nooit weet van had.

Erika, even reageren op je tip van micropakket. Werk ik ook mee, nooit iets kwijtgeraakt, maar internationaal wat prijzig. Ik maak gebruik van myshipper. Op deze site maak je een keuze uit het beste tarief van allerlei verschillende koeriersbedrijven. UPS rolt er hier altijd heel voordelig uit!
Marktplaats heb ik bekeken, maar kon niets vinden waar ik iets aan kon hebben dacht ik?

Bedankt voor de input!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: aanschaf galvanoapparatuur

Bericht door Erika »

Martkplaats moet je gewoon geregeld bekijken.

Ik heb indertijd mijn wieland set voor 250 euro op de kop kunnen tikken , incl anodes, opwarmding, fijnzilver anodes...
Voor dat geld kon ik niet zelf maken. Maar ik zie wel eens wat langskomen, alleen nu ook nog even niet.

Hier wil ook nog wel eens staan
http://prikbord.mooivak.nl/AdvertentieOverzicht.aspx

Mikro is internationaal wel prijzig, maar je stuurt ook een hoop waarde rond dus per ring zal het mss weer meevallen, Maar thx vor jou tip, ik kom niet zo in buitenland, meer nationaal werkend :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: aanschaf galvanoapparatuur

Bericht door Willem Parel »

Ja Tiny, contactvergulden is echt zo simpel, voorwerp ontvetten, aluminiumdraad er omheen wikkelen en in een verwarmt bad gooien.
Het is niet geschikt voor wat jij van plan bent, het geeft ook hier een dunne decoratieve laag.
Overigens geeft vergulden altijd een laagje van geringe dikte, en naar ik altijd gehoord of gelezen heb wordt die laag ook niet echt dikker naarmate je het langer in het bad legt.
Je hebt dan eerder kans dat het gaat bladderen.
Ik vraag me echt af of je plannen überhaupt realistisch zijn, zowel technisch als prijstechnisch.
Je moet m.i. nogal investeren om echt doublé te kunnen maken en als je dit doorberekend in je product worden ze volgens mij onverkoopbaar.
Daarbij komt dat "doublé" ook bij het grote publiek als "goedkoop" bekend staat, ook geen voordeel om het aan de man te brengen.
Misschien moet je je eens verdiepen in de techniek "goldplating" dit is het dik vergulden van een wasmodel en als de laag dan dik genoeg is wordt het was uitgesmolten.
Hoe ze bij sommige technieken dan wel een dikke laag verkrijgen is mij niet bekend.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
tiny
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: woensdag 14-10-2015, 22:39
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

op zoek naar tweedehands galvanoapparatuur

Bericht door tiny »

hallo allemaal,

Ik wilde jullie updaten over mijn beslissing qua aanschaf galvanoapparatuur. Ik ben vandaag bij mijn collega bij het vergulden wezen kijken. Conclusie is dat ik te weinig controle heb over het galvanoproces (onderlinge kleurverschillen en niet meetbare dikte etc.). Daarnaast denk ik dat het me teveel tijd gaat kosten. Het is eerder werk en verantwoordelijkheid naar je toe trekken en dat is weer een andere zorg dan die zoekgeraakte pakketten.
De grotere orders blijf ik uitbesteden. Wel wil ik op zoek naar een tweedehands, meer betaalbare set om snel te kunnen reageren op consumentenbestellingen en het maken van showroomsamples.
DUS: Voor wie een set weet of heeft staan...ik hou me aanbevolen!

Dank allemaal enorm voor het meedenken, ik vond het leuk jullie te ontmoeten op dit forum!

groet,
Tiny
Plaats reactie