Beginners perikelen

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
mightyliving
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: woensdag 21-10-2015, 16:46
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Beginners perikelen

Bericht door mightyliving »

Goedemiddag allen,

Via een zoektocht op google ben ik uiteindelijk op dit forum beland. Het lijkt me ontzettend leuk om hobbymatig hondenpenningen te maken van bijvoorbeeld tin of koper. Zo iets als hier onder te zien is:
Afbeelding

Nu vind ik het best lastig om meer informatie te vinden over hoe ik dit het beste kan aanpakken. Waarschijnlijk is het het slimst om eerst een workshop of cursus te volgen, maar zijn daar mogelijkheden voor als je zo een specifieke 'missie' hebt? De workshops die ik tot nu toe gevonden heb gaan vooral over het maken van sieraden van zilver, maar dat zal vast niet hetzelfde zijn als werken met tin of koper?
Kan iemand me vertellen of me wijzen naar een plek waar wat uitgebreidere (stap voor stap?) info staat over het maken van bijvoorbeeld een hondenpenning?

Alvast super bedankt!!

ps. zoals vast al wel duidelijk is, heb ik geen ervaring met edelsmeden
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Beginners perikelen

Bericht door Erika »

Ik denk dat je wel wat raakvlakken hebt hoor, zeker met koper, gezien we veelal 'schetsen' in koper bijvoorbeeld.
Ook mijn cursisten leer ik in eerste instantie een ring maken van koper, alpaca en messing opdat ze daarna in zilver verder kunnen. De eigenschappen zijn iets anders maar een goede oefening voor je in zilver aan het werk gaat.
Dus dan zaag je, vijlen, schuren, solderen, buigen, rondzetten, polijsten e.d. die technieken overlappen wel.



als je met tin gaat werken zou je ook eens kunnen kijken met de delfste giethmethode. Tin gieten in zand, das makkelijker, iig minder heet als met zilver oid.


Wat is je kunde, wat heb je voor gereedschappen en dergelijke?!
Wat zou je nog willen of kunnen aanschaffen etc. Want vanuit dat zu je ook een svs kunnen gaan zoeken.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Beginners perikelen

Bericht door Erika »

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Beginners perikelen

Bericht door Willem Parel »

Wat je ook zou kunnen proberen is modellen maken van Fymo klei, deze bakken en als ze hard zijn in Ossa Sepia ( vogeltjesschuim) weg kunnen drukken.
Hierin kun je zilver gieten en misschien ook wel tin maar dat laatste heb ik noot geprobeerd.
Ik denk dat een zoektocht op YouTube wel een filmpje over het gieten in Ossa Sepia op zal leveren, ik zal even zoeken voor je.
Het werkt vrij gemakkelijk.

Hier wat informatie, zoek maar eens op "cuttlefish casting" dan vind je wel meer.
https://m.youtube.com/playlist?list=PL849C04B1B343815E
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
mightyliving
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: woensdag 21-10-2015, 16:46
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Beginners perikelen

Bericht door mightyliving »

Dank voor al jullie reacties, hier heb ik zeker wat aan!

De optie van het gieten lijkt me wel wat. Als ik jullie informatie links goed heb gelezen zou ik dus ook vormzand kunnen gebruiken in combinatie met een model uit Fymo klei in plaats van Ossa Sepia, met als voordeel dat ik het vormzand meerdere keren kan gebruiken? (De link van Erika laat een leuk pdf-je zien over het gieten van tin in vormzand)
Is dit te doen met de relatief simpele brander van diezelfde website ( http://www.selvatime.nl/product_info.ph ... r%20543334 )
of heb je hier echt het smeltstation voor nodig?

Zoals ik al zei heb ik echt nog geen ervaring en is alles nieuw (en leuk!), dus helaas heb ik ook nog geen gereedschappen. Ik wil het puur voor de hobby gaan doen, dus als de mogelijkheid bestaat om het wat primitiever te doen of niet met de beste A-merken, dan zou dat mijn voorkeur behoeven.

Mocht je de penning maken op de manier van het tin gieten in vormzand, hoe realiseer ik de letters of de naam dan op de penning? Is dit achteraf als de penning gedroogd/afgekoeld is en wat voor gereedschap zou ik daar het best voor kunnen gebruiken in jullie opinie?

Leuk om te lezen dit allemaal en nogmaals bedankt voor het mee denken!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Beginners perikelen

Bericht door Erika »

Voor tin heb je heel andere hitte nodig als voor koper. Tin smelt veekl eerder en dus zou je het met dit kunnen doen.
Alleen solderen en gieten avn koper zal absoluut niet lukken.


Wat je nodig hebt aan gereedschappen ligt eraan wat je allemaal wilt gaan doen. Wil je alleen met de delfste methode en tin aan de gang dan kom je al een eind met aarde, brandertje, tin en dan voor de mallen te maken: boetseerstaafjes.
Want je zou zeker model in afbakklei kunnen maken en deze in het zand drukken, je zou ook met vijlwas kunnen werken dan.
En letters tja, dat ligt ook weer aan, wil je ze opgelegd of ingegraveerd? Je moet alleen zorgen dat je model lossend is.
Je zou per opdracht de naam kunnen maken en dan pas gieten en dan zou je het op kunnen leggen of in kunnen 'krassen'
Achteraf zou je in de fimo of tin (boterzacht) de naam kunnen graveren met bijvoorbeeld een freesje en een dremel
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Beginners perikelen

Bericht door @tjuh »

het getoonde voorbeeld is met een letterpons set gedaan.
die koop je per alfabet in verschillende lettertypes. van goedkoop (11 euro per set) tot duur (80-100 per set)
per letter heb je dan een stalen pons welke je op je metaal zet en met een hamer een ferme tik geeft.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Beginners perikelen

Bericht door Willem Parel »

Wat je ook nog kunt doen maar dit is niet heel goedkoop is zilverklei kopen, hiervan tags vormen en met een creme brulébrander verhitten, je hebt dan meteen een tag in zilver.
Maar 7 gram zilverklei kost al €14,-
Bovenstaande zijn ook van klei gemaakt (niet door mij) dit kun je leuk stempelen en patronen in persen.
Bijlagen
image.jpg
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
mightyliving
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: woensdag 21-10-2015, 16:46
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Beginners perikelen

Bericht door mightyliving »

Zilverklei klinkt ook als een goed idee, alleen is het jammer dat de prijs daarvan wat hoger ligt. Het moet wel leuk blijven! ;-)

Bedankt voor jullie reacties, ik ga het internet nog eens afstruinen met jullie tips in mijn achterhoofd en dan lekker aan de slag met waarschijnlijk de delftse gietmethode en letterpons!
Nu heb ik nog één vraag; waar mee kan ik het beste de tin smelten? Op internet zie je een aantal starterspakketjes staan, maar veelal zonder verhittings mogelijkheid. Hoe werkt bijvoorbeeld iets als een smeltkroes, waar verwarm je dat mee? Een simpele gasbrander er onder zetten zal misschien niet warm genoeg zijn?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Beginners perikelen

Bericht door Erika »

Ook nog een goede natuurlijk/
Je hebt ook brons en/of koperklei trouwens!

Je zou ook kunnen kijken voor stempelplaatjes en naast de slagletters sierstempels kopen.
Ook erg leuk, alleen zo een patroon op de achtergrond heb je dan niet zo diep als op de voorbeelden van willeml of jezelf


Het gieten van tin, geen idee , ik weet alleen dat ze het hebben. Maar zo te zien is het een pannetje en een houdertje. De link die ik je gaf, was naar de benodigeheden voor tingieten, daar hebben ze van die esbit blokjes erbij staan, dus ik ga ervanuit dat je een esbit aansteekt en dat deze op de 250 graden (pin me niet vast op de smettemperatuur van tin, moet lager liggen als wat ik net zei)
Misshien even googlen naar tin gieten, vast hoop info over te vinden.

Zilver, koper e.d. gaat op veel hogere temperaturen , het solderen alleen al gaat al veel hoger als tin kan hebben. We gieten zo rond de 900/1000 graden (elke legering heeft eigen smelttraject). Dus daar heb je echt wel een gasbrander voor nodig, als je wilt gieten kom je niet zover met een creme brulee brandertje. die zijn dan weer fijn om te solderen van kleinere opbjecten.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Beginners perikelen

Bericht door Willem Parel »

Zit er bij je in de buurt geen tingieter, deze is vast wel bereid je een paar baartjes tin te verkopen.
Ik heb een tijd terug ook eens van die baartjes gekocht, het laat zich gemakkelijk met een brander smelten in een oude roestvrijstalen soeplepel uit de inbrengwinkel.
Even met een hamer er een tuitje aan slaan en je bent klaar om te gieten.
Bijlagen
image.jpg
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
mightyliving
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: woensdag 21-10-2015, 16:46
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Beginners perikelen

Bericht door mightyliving »

Hoi allen, even een update!

Inmiddels ben ik in het bezit van een smeltoventje (max 480°C) en wat staafjes tin. Gister ben ik voor het eerst aan het experimenteren geslagen.
Na het maken van een malletje van fimo klei, deze via de delftse gietmethode gegoten. Onderstaand was het resultaat:
DSC_0576.JPG
Toen ik de mal uit het vormzand haalde, zag je de gedetailleerde vormen nog aardig in het zand staan, maar na het gieten is het behoorlijk vervaagd en samengevoegd.
Ligt dat aan de temperatuur van het tin wanneer ik het giet of is het lastig zulke gedetailleerde vormen met vormzand te verkrijgen? (Maar je kan er ook tinnen soldaatjes etc mee maken?)

Nogmaals bedankt voor de tips en uitleg, ik ga weer verder experimenteren! :thumbsup:
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Beginners perikelen

Bericht door Abo »

Zover ik weet is fimo klei maar bestand tot temperaturen ergens om en bij de 100°C
Gesmolten tin zit ruim over deze temperatuur met */-230°C
Wat ik nog weet is dat er rubberen vormen zijn die speciaal gemaakt zijn om tin in te gieten.
Ik heb er lang geleden mee gewerkt in een hobbycenter waar het dikwijls gedaan werd...... daarmee.

Waarom niet delfts klei gebruiken voor zulke dingen?
Delfts klei is hier uitermate geschikt voor en kan herhaaldelijk gebruikt worden buiten het dunne zwarte laagje dat je vindt na het gieten van het gesmolten metaal.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Beginners perikelen

Bericht door @tjuh »

als ik jouw fimoklei mal bekijk dan valt mij op dat de bolletjes (die de teentjes moeten voorstellen) echt als bolletjes erop liggen en niet als een half bolletje, waarvan de vlakke kant op de onderplaat.

hierdoor krijg je dat als je je mal uit het zand trekt je teveel zand meeneemt en daardoor de achterblijvende wandjes instabieler maakt. Je mal is dus niet lossend ontworpen.

kan even geen tekening invoegen dus hoop dat ik zo verduidelijken kan:
2 het onderste pootje van de 2 is je penning en de zwanenhals van de twee het bolletje van de tenen.
2<-deze loze ruimte tussen je penning en teen wordt gevuld met zand bij het induwen van de mal en neemt ook meer zand mee dan je wilt bij het verwijderen. het zand wat blijft staan blijft dan niet zo compact (=stevig) en kan dan makkelijker weggespoelt worden door het vloeibare metaal.

nog een vraag; hoe giet je? ik denk dat ik de gietkop aan de rechterkant van je tinnen penning zie zitten klopt dat? en dan giet je in een gietfles constructie.
misschien is het met dit ontwerp aan te raden om met gietringen te werken zodat je de gietkop in de achterkant van de penning hebt zitten? ik weet dit niet zeker trouwens iemand anders misschien een suggestie?

op zich is jouw ontwerp zeer goed mogelijk met deze gietmethode.
Plaats reactie