hangmotor vreemde handstukken

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
Moonlight_dust
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: dinsdag 03-11-2015, 15:10
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

hangmotor vreemde handstukken

Bericht door Moonlight_dust »

Ik heb dus een tweedehandssetje materialen aangekocht, daar zat ook een hangmotor van Techdent bij.
Hierbij een normaal standaard handstuk, maar verder ook 2 andere handstukken.

Nu heb ik echt alles geprobeerd, maar ik zie écht niet hoe ik deze 2 handstukken op de hangmotor kan aansluiten. Ze passen helemaal niet op de slang zoals het standaard handstuk (dat een andere, langere inkeping/uitsnede heeft om aan te sluiten, zie de laatste 2 foto's). Ik heb ook overal online proberen te zoeken, maar ik kan deze handstukken nergens terugvinden.

Dus nu begin ik me af te vragen of 1) ik het misschien helemaal verkeerd heb begrepen van die verkoper en dit geen handstukken voor de hangmotor zijn, maar iets anders, of 2) deze handstukken simpelweg verkeerd zijn en niet op deze hangmotor passen (dat zou ook verklaren waarom ze in nieuwstaat lijken te zijn).

en ik vraag me ook af wat de precieze functie van deze stukken zijn en wat ze doet verschillen natuurlijk...

Hopelijk kan iemand van jullie helpen en herkennen jullie wat deze stukken zijn en hoe ze aan te sluiten zijn (of waar ze dan wel voor dienen, als het niet voor de hangmotor is...)

Alvast bedankt!
Bijlagen
IMG_0896.JPG
IMG_0895.JPG
IMG_0894.JPG
IMG_0893.JPG
IMG_0892.JPG
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: hangmotor vreemde handstukken

Bericht door Abo »

Deze handstukken lijken meer op delen die gebruikt worden in een labo voor tandheelkunde voor het maken van tandprotheses enz.

Het handstuk op de onderste foto is de meest gangbare vorm van aansluiten.
Voor zover mijn mening behoren die handstukken niet tot één en hetzelfde apparaat maar ik kan het ook fout hebben.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: hangmotor vreemde handstukken

Bericht door Willem Parel »

Inderdaad, de meest linkse op de laatste foto is de normale aansluiting voor de Techdent, die anderen horen bij een ander systeem.
Overigens, goede koop die techdent ;)^
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Moonlight_dust
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: dinsdag 03-11-2015, 15:10
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: hangmotor vreemde handstukken

Bericht door Moonlight_dust »

Wederom bedankt voor de reacties! :-). Het is inderdaad een leuk toestel!

En ja, het onderste/linkse handstuk past goed op de Techdent.

Goed oog, Abo, je hebt me helemaal op weg geholpen met je tip i.v.m. tandheelkunde! Ik heb de handstukken teruggevonden: het zijn chirurgische handstukken voor een tandarts van het merk Kavo... Blijkbaar verkopen ze nog degelijk goed, dus die gaan e-bay terug op. Nu weet ik tenminste wat ze zijn.

Hoe vreemd dat dit in een set goudsmidmateriaal beland is! Misschien dat die vorige eigenaar een manier had gevonden om ze er ook op aan te sluiten, maar ik laat ze toch liever gaan...
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Re: hangmotor vreemde handstukken

Bericht door Aspasia »

Er bestaan adapters zodat je eigenlijk ieder handstuk op elk systeem kan krijgen.
Moonlight_dust
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: dinsdag 03-11-2015, 15:10
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: hangmotor vreemde handstukken

Bericht door Moonlight_dust »

Daar had ik ook al aan gedacht, maar ik vraag me af of die andere handstukken een meerwaarde hebben of gewoon hetzelfde werk doen. Want een adaptertje kost ook weer geld en de handstukken zelf zijn ook wat waard, als ik ze verkoop heb ik weer geld voor ander materiaal...
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: hangmotor vreemde handstukken

Bericht door Abo »

Dat vind ik toch een verspilling om voor ieder handstuk een adapter aan te schaffen.
Daarbij moet het handstuk nog de moeite zijn om zo'n adapter te kopen en als dan dat handstuk versleten is zit je weer met die adapter te houden.

Ik zou net hetzelfde denken, verkopen en met dat geld andere gereedschap aanschaffen.
Plaats reactie