rhodineren bicolor aflakken

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
gempie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 04-03-2014, 10:03
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudenaarde België

rhodineren bicolor aflakken

Bericht door gempie »

Hoi

Als ik een bicolor ring in het rhodiumbad wil rhodineren moet ik die eerst aflakken.
Maar lak je af na het ontvetten en decaperen of lak je eerst alles af en hang je dan de ring met afdeklak in het ontvettingsbad en in het decapeerbad alvorens te rhodineren ?

Mag ik maw de afdeklak in het ontvettingsbad en decapeerbad hangen ?

Ik vind niet veel terug over dit detail... vandaar dat ik hier eens aan de bel hang. :|

Groetjes
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: rhodineren bicolor aflakken

Bericht door @tjuh »

het lijkt mij dat je het voordat je het in welk bad dan ook hangt al eerst aflakt, aangezien als je na ontevetten etc je het dan nog gaat vasthouden om te lakken is de kans op verontreiniging toch weer aanwezig en kan je het weer opnieuw doen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: rhodineren bicolor aflakken

Bericht door Abo »

Lijkt me ook de meest logische beredenering zoals Tjuh het schrijft, zou ik ook zo doen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: rhodineren bicolor aflakken

Bericht door Willem Parel »

Ik draai altijd eerst even een heel dun koperdraadje om het gele deel van de scheen en tordeer dat tot een ophang oogje.
Dan lak ik al het gele af inclusief dat deel waar het koperdraadje aan de scheen zit, even een poosje laten drogen en dan het hele proces beginnen, ontvetten, decaperen etc.
Als de rhodium er op zit hang ik het even in een potje met thinner, eventueel even dat glazen potje in de ultrasoon houden en de lak is er zo af.
Dat koperdraadje is uitsluitend nodig als ophanging aan het witte gedeeltje het niet goed mogelijk is, soms gaat dat naar onderen hangen en heeft het geen contact met het ophanghaakje.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie