Micro beeldhouwwerk

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
MarcM
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: dinsdag 09-02-2016, 15:55
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Micro beeldhouwwerk

Bericht door MarcM »

Hi,

Ik ben een fervent scheepsmodelbouwer (1/48) en maak alles zelf. Dus ook het beeldhouwwerk.
Nu, de vraag. Kan ik vlakstekers en greinendraaiers hiervoor gebruiken ?
Zijn greinendraaiers alleen om kleine bolletjes uit te steken of kan ik er ook hele fijne groefjes mee maken ?

Alvast bedankt voor jullie tijd,
Marc
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Micro beeldhouwwerk

Bericht door peterspanje »

Volgens mij heb je een verkeerde afslag genomen, in het land van blogs en forums b:D
Ik neem aan dat je in hout werkt, en je kan ongetwijfeld vlakstekers gebruiken greinendraaiers zijn bedoelt om chaton pootjes afte werken maar als je werkt met zacht hout kan je er misschien ook een bolletje mee maken :tandpasta:

Mocht je je scheepsmodellen maken in edelmetaal dan zit je misschien wel in het goede forum b;)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Micro beeldhouwwerk

Bericht door @tjuh »

niet perse edelmetaal hoor ;)
maar wie weet kan je greinendraaiers "ombouwen" tot mini gutsen, zelf betwijfel ik of de rand scherp is. in principe is het toch maar een gladde holfrees?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Micro beeldhouwwerk

Bericht door Erika »

Ligt eraan in welk materiaal je beeldhoudt . De burijnen zijn zo scherp als je ze zelf slijpt en zo ook de vorm die je er aan geeft.
Maar steken in hout gaat niet zo fijn met deze burijnen en je steen zal denk zorgen dat je punten breken,.
Volgens mij doe je met hout schrapen ipv steken ?! Als als ik meubelmaker zie dan schaven en trekken ze en hebben van de houtsnijmesjes, Daar zou ik daar dan meer naar kijken.
en echt beeldhouwen is hakken natuurlijk zou je misschien kunnen kijken naar beitels die heb je ook in allerlei maten
http://www.ltcleiden.nl/artikel/gutsen- ... uks/14644/
http://www.ltcleiden.nl/artikel/gutsen- ... uks/14643/
En natuurlijk de dremel/hangmotor is een uitkomst


is 1/48 normaal voor modelbouw van schepen? dan heb ik daar een beetje beeld bij (hier genoeg scheepjesmodelllen gezien , mijn pa heeft nog wel een bomschuitje staan)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Micro beeldhouwwerk

Bericht door Eljas »

Ik zou eens kijken of het voor je werk geen mooier resultaat geeft om eerst met holfreesjes het materiaal te vormen en dan eventueel met een greinendraaier afwerkt. Greinendraaiers zijn eigenlijk ook gemaakt om bolletjes te bruneren.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Plaats reactie