Contramal maken

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Contramal maken

Bericht door Eljas »

Wie van jullie heeft tips over hoe je goed (en handig) een contramal maakt. Als voorbeeld plaats ik enkele foto's hieronder. In de uitgefreesde of gegraveerde vorm heb ik een afdruk gemaakt. Hoe maak je nu deze afdruk als contramal in messing of staal. Je kunt natuurlijk was in het gemaakte model gieten en dan de was in het gips zetten en weer afgieten maar stempelmakers maken toch zowel de positieve als de negatieve stempels in metaal. Wie weet daar meer over hoe dat in zijn werk gaat?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Contramal maken

Bericht door Briolet »

Als je contra stempels in staalmatrijzen voor spuitgieten aanbrengt, wordt dat 'uitgevonkt'. In elk geval is dat bij ons op het lab eens zo gedaan voor het aanbrengen van een nieuw logo.
Draadvonken: vonkverspanen: wegnemen van materiaal door vonkoverslag tussen elektrode en het werkstuk (dmv isolerende vloiestof)
Er kunnen schuine en kegelvormige vlakken worden vervaardigd. Het is langzaam  enkele stuks of kleine series.
Voordeel: eenvoudige/flexibele wijze van programmeren.  prototypen
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Contramal maken

Bericht door Willem Parel »

Als je iemand weet met een hele zware pers...


[bbvideo=560,315]https://m.youtube.com/watch?v=8aj-0JauatU[/bbvideo]
[MOD Even de BBcodes eromheen gezet en je bekijkt het filmpje ook hier]
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Contramal maken

Bericht door Willem Parel »

Leuke mallen overigens Eljas, wel eens gedacht om slechts deze messing mallen te gebuiken in combinatie met polyurethaan rubber of lood en plaatmateriaal ?
Ben je wel weer een persje voor nodig, maar daarvoor weten we een goed adresje. b;)

[bbvideo=560,315]https://m.youtube.com/watch?v=nx8-eztU-Ng[/bbvideo]
[MOD Even de BBcodes eromheen gezet en je bekijkt het filmpje ook hier]
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Contramal maken

Bericht door Eljas »

In deze mallen druk ik gesmolten glas. Het glas blijft nl. niet plakken aan messing. Er kan ook dunne plaat edelmetaal in geperst worden. Dat doe ik met een ringenkrimper samen met stuk rubber van een hak. Al vaker heb ik het plan gehad eens helemaal een mal met de hand te maken. Vandaar mijn vraag. De tandarts gebruikt een soort carbonpapier om te checken of de tanden wel of geen ruimte op elkaar hebben. Ik dacht dat misschien zoiets werd ingezet bij het maken van mallen.
Polyurethaan daar is trouwens ook de Sonny Doon van gemaakt. Laatst nog op jacht geweest om dat spul te kopen om er zelf zo'n dure hamer van te maken. Kwam al snel op sites uit betreft schokdempers e.d.
Moet maar weer eens gaan googlen.....

groetjes
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Contramal maken

Bericht door Eljas »

Het draadvonken is trouwens ook wel een interessante techniek. Heb er wel eens van gehoord maar verder geen ervaring mee. Het lijkt me niet zo toepasbaar als goudsmid maar je weet nooit. De PUK is er inmiddels ook en dan hebben we uiteraard het 3-D gebeuren.

In het verleden leerde je stempels maken tijdens je graveeropleiding op de vakschool. Ben vergeten om daar iets beter rond te kijken.....
Misschien weet iemand hier hoe dat daar toen ging. Ik wil me er eens aan wagen om er eentje te maken.

Hierbij nog een foto van het resultaat na gesmolten glas erin aan te duwen.

Afbeelding
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Contramal maken

Bericht door Willem Parel »

Leuk! Koelt het niet enorm snel af als je het in de vorm perst? verwarm je de vorm ook voor?
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Contramal maken

Bericht door Eljas »

het malletje ligt koud op de werkbank. Aan de punt van de mandrel smelt je een drubbel glas die je mooi i het centrum houd door aldoor te draaien. Dan het vloeibare glas op het reliëf en met een grafieten spatel de druppel aanduwen. Daarbij de mandrel evenwijdig aan de mal houden. Even wachten en klaar. Wel nog een uur af laten koelen in de granulaat. Het glas (sommige) krijgt nog extra effect door de schrikreactie aan het oppervlak van de mal.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Contramal maken

Bericht door Briolet »

Zou het afgietsel niet strakker worden als je de mal wél flink voorverwarmd? Bij jouw foto's krijg ik de indruk dat de klei 'afgietsels' een stuk scherper zijn dan het glas.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Contramal maken

Bericht door Eljas »

Dat is een goeie! Inderdaad is de glasafdruk minder scherp. Wel laat de foto laat minder detail zien dan in werkelijkheid. Van de ene kant denk ik dat dit komt door de manier waarop het glas krimpt. Logisch zou daarbij zijn dat een voorverwarmde mal een andere krimp geeft. Het blijft natuurlijk wel altijd glas dat heel lang stroperig blijft. Ik zal eens gaan testen of dit effect heeft. Ik laat hierover nog wel wat weten maar ik wil zeker geen glasforum hiervan maken. De bedoeling is nl. om mallen zelf te maken waarmee je edelmetaalplaat geperst. Zonder contramal is allemaal geen probleem alleen wil ik er eens een maken met contramal.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Re: Contramal maken

Bericht door smidje »

Een iets snellere manier dan met verloren was is klei in je mal drukken en deze afmallen in oliezand.
je hebt meteen wat krimp zodat je je materiaal kwijt kan tussen de stempels.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Contramal maken

Bericht door Eljas »

Klopt, dat kan natuurlijk ook of Alloy 70 erin gieten. Metaal dat bij 70 graden vloeibaar wordt en bij afkoelen heel hard is. Mooi, ik heb zo weer wat opties om mee aan de slag te gaan. Gaat helemaal lukken. Allemaal bedankt voor de reacties!

:yo:
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Plaats reactie