Graveer slijper home made

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Graveer slijper home made

Bericht door peterspanje »

Voor een opdracht, een zware armband met 3 zonnen en een ster er ingeponst, moet ik een paar ponsen graveren om ze vervolgens met een drukpers in de armband te ponsen. Ik liep al een tijdje met het idee om een graveer slijper te maken op basis van de GRS slijper.

Twee dagen werk en pakweg 125 euro aan materiaal, dit is zonder de diamant schijven die ik bij rio grande heb gekocht voor 78 us dollar per stuk. materiaal gebruik kan makkelijk minder, maar ik had een nieuw motortje gekocht en een nieuwe transformator en dat hakt erin, de ventilator voor de koeling heb ik uit een oude computer gesloopt.

Het asje en de v schijven heb ik gedraait op mijn draaibankje, ik had het uit een stuk moeten maken, van aluminium, maar daar dacht ik later pas aan toen het asje klaar was. In eerste instantie wilde ik het in perspex maken, de kast uiteraard maar dat was nogal duur, vandaar dat het 10 mm triplex is geworden.

Heeft nog een verfje nodig, de moeren om het motortje te verschuiven en daardoor spanning op de aandrijfsnaar te regelen moeten nog worden vervangen door vleugelmoeren. Maar voor de rest vind ik het wel best zo.

Werkt fantastisch, en ongelooflijk snel!
En zoals gewoonlijk, ik krijg de juiste volgordes van de foto's niet voor elkaar :bloos:
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Graveer slijper home made

Bericht door @tjuh »

wauw wat een werk! maar ziet er goed uit, perspex is niet mijn 1ste keuze (alhoewel ik eergisteren wel enkele plaatjes van de schroot heb kunnen redden (heerlijk die grofvuildagen van Amsterdam!).

Wie was ook alweer degene die slijpschijven van oude hardeschijven (hard discs) maakte? ik heb er ondertussen 3 liggen....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Graveer slijper home made

Bericht door peterspanje »

Helaas hebben ze hier geen groot vuil dagen! En het vele werk... Och ik woon in Spanje ben gepensioneerd en als je de siësta er vanaf trekt.... Hou je in mijn geval ongeveer een werkdag van 5 uur over b:D
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Graveer slijper home made

Bericht door Willem Parel »

Mooi gemaakt Peter, zul je een hoop plezier aan beleven, als je verstandig bent dan maak je in dat witte bakje waar je je onderdelen in hebt liggen een gat waar de as van je motor door kan.
Als je dan een keramische schijf hebt waar diamant spray op komt dan spettert dat niet zo in het rond
Dit is mijn versie, daar kun je zien dat het werkt.
En wat sneu voor je dat je in Spanje nog zulke lange dagen moet maken, ik ben ook met pensioen en haal soms de 5 uur niet eens :P
Bijlagen
image.jpeg
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Graveer slijper home made

Bericht door peterspanje »

""Als je dan een keramische schijf hebt waar diamant spray op komt dan spettert dat niet zo in het rond
Dit is mijn versie, daar kun je zien dat het werkt.""

Willem, ik heb die aluminium schijfjes van rio, grit 600 en 1200, ik neem aan dat je die keramische schijf gebruikt voor hoog glans, hoe werkt dat? Gewoon wat diamant spray er op spuiten? Er zijn ook diverse soorten diamant spray dacht ik?

Dat heb je hè, als je geen opleiding hebt gehad, je snapt niet altijd wat wat en voor wat wat is :tandpasta:

Bedankt voor het idee of dat bakje!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Graveer slijper home made

Bericht door Willem Parel »

Ja Peter, de keramische schijf is voor hoogglans, spiegeltjesglad.
Als je eentje aan wilt schaffen, via Ebay zijn ze het goedkoopst.
En de diamantspray met 50.000 mesh is die je moet hebben.
Maar van 1200 grit naar hoogglans is nog wel een hele stap hoor, ik ga van 2000 (diamantsteen Steve Lindsay) naar keramisch.
Overigens is zo'n bakje ook voor slijpwerk wel handig, als je een magneet aan de buitenkant plaatst op de plek waar je staalgruis heen spat bij het slijpen, dan vangt die magneet het een beetje op zodat het niet te veel verspreid.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Graveer slijper home made

Bericht door peterspanje »

Willem!!!!!!! :bloos: :bloos: :bloos: ik krijg hele serviezen kranen tegels etc maar geen schijf te bekennen :cry: :cry: :cry:

Zou je, misschien, kunnen, willen , een linkje geven naar de desbetreffende keramische schijven, liefst die zonder een oortje en of een thee lepeltje erbij :tandpasta: :tandpasta: :tandpasta:
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Graveer slijper home made

Bericht door Willem Parel »

brasser schreef: Zou je, misschien, kunnen, willen , een linkje geven naar de desbetreffende keramische schijven, liefst die zonder een oortje en of een thee lepeltje erbij :tandpasta: :tandpasta: :tandpasta:
:lachen: :lachen: :lachen:

Als je zoekt op "ceramic lap" dan komt Er wel wat in beeld, ze zijn niet goedkoop hoor, ik had de mijne destijds (2 jaar terug denk ik) voor zo'n $130,-
Misschien dat Alibaba ook resultaat geeft.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... p&_sacat=0

"Ceramic faceting lap" levert nog meer op

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... p&_sacat=0
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Graveer slijper home made

Bericht door Willem Parel »

Ik zie ook Corian schijven, die zijn veel goedkoper maar ik weet niet hoe die zich houden, Corian is een soort kunststof.
Wist je dat ze ook wel CD's gebruiken en een gietijzeren schijf ( zelf draaien?) doet het ook heel goed.
Het is de spray die grotendeels het werk doet.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Graveer slijper home made

Bericht door peterspanje »

Ik heb nog een aluminium schijf leggen, zou dat te zacht zijn? Ik zag de pasta voor een prikje op alibabaexpress, ik ga morgen wat tubetjes bestellen, ik zal je er eentje sturen zodra het aankomt, 40 dagen levertijd, maar ja het is wel gratis versturen uit China, ze gebruiken een w code, de fijnste schijnt 0.5 te zijn, maar ik kon alleen w1 vinden. 5 gram voor 1.40 euro is geen geld lijkt me b:D
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Graveer slijper home made

Bericht door Cees »

Je machientje ziet er goed uit Brasser.

Wat ik wel mis is koeling, bij stenen slijpen wordt daarvoor water gebruikt met een druppelaar. Zonder koeling kan je maar heel kort je materiaal op de schijf houden, tevens spoelt je slijpsel niet van de schijf af ik weet niet of dit echt nodig is, maar je loopt het risico dat je slijpschijf vol komt te zitten met slijpsel, net als schuurpapier.

Met betrekking tot je diamantschijfjes ben je wel wat duur uit als het van die schijfjes zijn met een diamant coating erop.
Enkele jaren geleden heb ik er 2 gekocht voor iets van € 22 per stuk. Als ik het me goed herinner was dat op de stenen beurs van de lapidaristen club bij de stand van de oude aarde.
Normale diamant schijven zijn een stuk duurder, maar ook duurzamer, maar dan moet je denk ik gaan denken aan ongeveer € 250 per stuk, dat vond ik te duur om met facetteren te gaan experimenteren.

Een aluminium schijf om met spay op te slijpen is te zacht, als je je steker ietsjes scheef houd dan snij je zo in het aluminium. Ik heb met een mesje mijn schijf van die magneet tumbler rond gemaakt, door het motortje zachtjes te laten draaien en het lemmet er tegen aan te houden, ging perfect en snel.


Voor stenen slijpen met slijppoeders wordt wel een goetijzeren schijf gebruikt.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 958
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

Re: Graveer slijper home made

Bericht door Zilvermaan »

brasser schreef: En zoals gewoonlijk, ik krijg de juiste volgordes van de foto's niet voor elkaar :bloos:
Even kijken waar je cursor staat op het moment dat je op het knopje Plaats inline klikt. Hij komt precies op die plek, dus zo kun je prima de volgorde bepalen. Later verplaatsen kan ook door knippen en plakken van de codes/linkjes.

Jij hebt zo te zien die knop helemaal niet gebruikt, en dan kan krijg je een groep van bijlagen in je bericht waarin je niet meer kunt wijzigen en geen volgorde kunt bepalen.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Graveer slijper home made

Bericht door peterspanje »

Hi Cees, je hebt gelijk dat aluminium wordt niks, de schijfjes van 600 en 1200 grit zien er zo uit

https://www.riogrande.com/Product/5-dia ... rit/118449

Toen ik gisteravond na de tip van Willem rondneusde vond ik 6 inch schijven tot 3000 grit voor 10.33 euro op aliexpress, inclusief verzend kosten uit China. Ik heb de 2000 en 3000 grit besteld, dus maar even kijken hoe het er uit ziet.

Het lukt niet om de link te copieren, maar het bedrijf heet Jingling diamond_tools30 artikel nummer mp3000

Ik heb er voor gekozen om het langzaam te laten draaien, ongeveer 150 rpm, een druppeltje water op het schijfje en blijft mooi rond de graveer steker hangen, het resultaat is boven verwachting. Ik spoel de schijf na gebruik gewoon met water af.
Voor het grof slijpen gebruik ik de schuurtol uiteraard.

De keramische schijf daar ben ik nog naar op zoek, ik zal die website eens opzoeken van de oude aarde!
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Graveer slijper home made

Bericht door peterspanje »

Innovatie met een stukje isoleer tape, ik kan het nu laten draaien voor langere periodes zonder er naar om te kijken, water blijft mooi liggen! Nu het bakje van Willem er nog onder, en dan de keramische schijf nog vinden
Bijlagen
image.jpeg
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Graveer slijper home made

Bericht door Cees »

Hoi Brasser ik weet niet waar je een keramische schijf voor nodig hebt, lees net even terug volgens Willem voor polijsten.

Polijsten van stenen kan op divers materiaal: Cabouchons polijst ik altijd op leer, maar polijsten kan ook op perplex, koper en tin om wat voorbeelden te noemen.
Slijpen en polijsten van stenen ligt niet zo ver af van slijpen van gereedschap

Voor je een keramische schijf aanschaft zou ik het mogelijk gewoon eens op een plaatje koper proberen, stuk goedkoper werkt het niet kan je altijd nog duur investeren.

Bedankt voor de info over die schijfjes uit china, als het wat is moet ik toch ook even naar hun site denk ik
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie