Hoe het best zilver zuiveren

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
martin1978
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 22-06-2016, 7:05
Ervaring: Overig

Hoe het best zilver zuiveren

Bericht door martin1978 »

Abo schreef:Als het dan toch om te investeren is, zou ik het zilver zuiveren tot puur zilver.
Zo moeilijk is dat niet en je hebt practisch 98% puur zilver
Als je dezelfde procedure nog eens toepast eindig je met 99,9 % zuiver zilver.

Anders worden je de kosten voor het zuiveren nog eens aangerekend.

Is zo mijn idee achter het geheel. b;)
Ik heb ook zilver dwt ik wil zuiveren. Dit wil ik doen puur als hobby. Zou iemand mij kunnen helpen wwt het beste is om het puur te maken? Wat is beste manier, omsmelten en afslakken of toch met salpeterzuur oplossen
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Zilver omsmelten gezocht

Bericht door Abo »

Omsmelten en afslakken haalt enkel onzuiverheden uit je legering zoals tin, cadmium, zink, enz.
Die veranderen dan met toegave van een smeltpoeder in oxides die dan boven komen te drijven.
De legering wordt dan weer mooi bewerkbaar en rolt keurig uit.
De legeermetalen blijven echter in de legering aanwezig!
Je legering wordt dus NIET edeler. Je zilver blijft 925 (of waar je ook mee start).

Bij behandeling met zuur(en) of elektrolytisch houdt je enkel het puur zilver (+/- 96 - 99%) over.
Daarvoor heb je verschillende methoden ter beschikking waarvan de elektrolytische methode de eenvoudigste is en het meest zuivere zilver geeft.

De chemische methode is de tweede. In deze versie heb je twee mogelijkheden.
De eenvoudigste is de legering in verdunt salpeterzuur op te lossen.
Dan en een koperen buis in deze oplossing aanbrengen.
Het koper gaat op in de oplossing en vervangt het zilver dat zichtbaar uit de oplossing valt.
Nog eens goed naspoelen met gedistilleerd water, laten drogen en klaar.

Een andere manier -welk je zuiverder zilver geeft- is de chloride methode die toch wel wat omslachtiger is maar zuiver zilver geeft.

Chemisch oplossen van zilver brengt dampen met zich mee die zonder te overdrijven gevaarlijk zijn als je ze inademt.
Als metalen erin oplossen hebben ze ook geen moeite met je huid of je ogen, dus gepaste bescherming EN ventilatie is zeker geen luxe.
Zilverchloride geeft je voor lange tijd (+/- 14 dagen) lelijke bruine vlekken op je huid, kleren, tafel ....

Succes.
martin1978
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 22-06-2016, 7:05
Ervaring: Overig

hoe het best zilver zuiveren

Bericht door martin1978 »

Hallo,

Ik ben hier nieuw maar wil graag zilveren baartjes gieten van muntzilver of sierraden. Nu wil ik dit zilver graag eerst puur maken naar 999/1000. Hoe zou ik dit het beste kunnen doen? Zelf zat ik te denken om dit op te lossen in salpeterzuur. of is er een smelt techniek waar dit ook mee wil?

En als ik het heb gezuiverd, hoe kan ik het best de baartjes gieten voor de beste resutaat? gewoon smelten en gieten of gebruik ik nog een vloeimiddel.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 958
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

Re: Hoe het best zilver zuiveren

Bericht door Zilvermaan »

Je had je eerste vraag ook al in een ander topic gesteld en daar antwoord gekregen. Daarom even daar afgesplits en hier samengevoegd met je nieuwe topic met aanvullende vraag.
martin1978
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 22-06-2016, 7:05
Ervaring: Overig

Re: Zilver omsmelten gezocht

Bericht door martin1978 »

Abo schreef:Omsmelten en afslakken haalt enkel onzuiverheden uit je legering zoals tin, cadmium, zink, enz.
Die veranderen dan met toegave van een smeltpoeder in oxides die dan boven komen te drijven.
De legering wordt dan weer mooi bewerkbaar en rolt keurig uit.
De legeermetalen blijven echter in de legering aanwezig!
Je legering wordt dus NIET edeler. Je zilver blijft 925 (of waar je ook mee start).

Bij behandeling met zuur(en) of elektrolytisch houdt je enkel het puur zilver (+/- 96 - 99%) over.
Daarvoor heb je verschillende methoden ter beschikking waarvan de elektrolytische methode de eenvoudigste is en het meest zuivere zilver geeft.

De chemische methode is de tweede. In deze versie heb je twee mogelijkheden.
De eenvoudigste is de legering in verdunt salpeterzuur op te lossen.
Dan en een koperen buis in deze oplossing aanbrengen.
Het koper gaat op in de oplossing en vervangt het zilver dat zichtbaar uit de oplossing valt.
Nog eens goed naspoelen met gedistilleerd water, laten drogen en klaar.

Een andere manier -welk je zuiverder zilver geeft- is de chloride methode die toch wel wat omslachtiger is maar zuiver zilver geeft.

Chemisch oplossen van zilver brengt dampen met zich mee die zonder te overdrijven gevaarlijk zijn als je ze inademt.
Als metalen erin oplossen hebben ze ook geen moeite met je huid of je ogen, dus gepaste bescherming EN ventilatie is zeker geen luxe.
Zilverchloride geeft je voor lange tijd (+/- 14 dagen) lelijke bruine vlekken op je huid, kleren, tafel ....

Succes.

Bedankt voor je info. aangezien ik salpeterzuur niet gewoon kan kopen zonder vergunning zit ik te denken aan de elektrolytische methode. Dit is de eerste keer dat ik hier wat over hoor. kun je mij een beschrijving geven hoe dit in zijn werking gaat?
martin1978
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 22-06-2016, 7:05
Ervaring: Overig

Re: Hoe het best zilver zuiveren

Bericht door martin1978 »

Of weet iemand waar ik salpeterzuur kan kopen zonder vergunning in Drenthe of Groningen? Want ik heb hier al veel over opgezocht op het internet en dan kan ik er mee starten.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Hoe het best zilver zuiveren

Bericht door Abo »

Tuurlijk,

http://www.werkenmetmerken.be/nl/zuren/c/650

Ze zullen je wel een vraag stellen voor wat je het nodig hebt.

Sterker is NIET beter. Een 20% oplossing is ruim dan voldoende sterk genoeg om zilverlegeringen op te lossen.
Verdunnen is dus een must.
martin1978
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 22-06-2016, 7:05
Ervaring: Overig

Re: Hoe het best zilver zuiveren

Bericht door martin1978 »

Abo schreef:Tuurlijk,

http://www.werkenmetmerken.be/nl/zuren/c/650

Ze zullen je wel een vraag stellen voor wat je het nodig hebt.

Sterker is NIET beter. Een 20% oplossing is ruim dan voldoende sterk genoeg om zilverlegeringen op te lossen.
Verdunnen is dus een must.

Ik kan van een kennis een sample salpeterzuur krijgen van 14,5%. is dit voldoende om zilver in op te lossen?
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Hoe het best zilver zuiveren

Bericht door Abo »

Dat kan ja.

Als je het zuur verwarmt tot +/- 60°C gaat het proces aanzienlijk sneller.
Gebruik daarvoor het best een pyrex beker die voor zulks gemaakt zijn, zo duur zijn die ook weer niet en ze gaan eeuwig mee als je ze niet laat vallen.

Bij het oplossen vormen zich bruine nitreuze gassen (stikstofgassen) .... opletten dus!!!
de oplossing van zilver en zuur zal een geelachtige vloeistof geven, dat komt van het stikstof dat nog in de vloeistof zit.
Door het te roeren klaart deze grotendeels op maar doe dat dan onder een afzuiging of buiten met de wind in je rug.

Als je het een paar keer gedaan hebt ken je de stappen.
Op zich valt het allemaal best mee maar let wel, routine is een gevaarlijke medekijker.

Om je een idee te geven kan je ruim 100gram zilver oplossen in een halve liter salpeterzuur van 14.5%.
Dat is dan de theorie.
In praktijk voeg je telkens wat van je salpeterzuur toe totdat al je zilver opgelost is.
Zo voorkom je dat je teveel zuur verbruikt.
martin1978
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 22-06-2016, 7:05
Ervaring: Overig

Re: Hoe het best zilver zuiveren

Bericht door martin1978 »

Abo schreef:Dat kan ja.

Als je het zuur verwarmt tot +/- 60°C gaat het proces aanzienlijk sneller.
Gebruik daarvoor het best een pyrex beker die voor zulks gemaakt zijn, zo duur zijn die ook weer niet en ze gaan eeuwig mee als je ze niet laat vallen.

Bij het oplossen vormen zich bruine nitreuze gassen (stikstofgassen) .... opletten dus!!!
de oplossing van zilver en zuur zal een geelachtige vloeistof geven, dat komt van het stikstof dat nog in de vloeistof zit.
Door het te roeren klaart deze grotendeels op maar doe dat dan onder een afzuiging of buiten met de wind in je rug.

Als je het een paar keer gedaan hebt ken je de stappen.
Op zich valt het allemaal best mee maar let wel, routine is een gevaarlijke medekijker.

Om je een idee te geven kan je ruim 100gram zilver oplossen in een halve liter salpeterzuur van 14.5%.
Dat is dan de theorie.
In praktijk voeg je telkens wat van je salpeterzuur toe totdat al je zilver opgelost is.
Zo voorkom je dat je teveel zuur verbruikt.
Oke bedankt voor je info. zodra ik het binnen heb kan ik beginnen.nu hoop ik dat hij meer heeft dan een liter want ik heb ongeveer 350 gram zilver wat ik wil zuiveren
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Hoe het best zilver zuiveren

Bericht door Abo »

Da's geen moeite Martin.

Succes en een leerrijke ervaring gewenst.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Hoe het best zilver zuiveren

Bericht door @tjuh »

goud zuiveren kan ik mij nog voorstellen, maar zilver zuiveren als particulier/kleinverbruiker is totaal niet kosten efficient in mijn ogen. de middelen alleen al kosten je meer geld dan dat het oplevert...en dan werk je gratis=verlies.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Zilver omsmelten gezocht

Bericht door @tjuh »

Abo schreef: Je legering wordt dus NIET edeler (door smelten). Je zilver blijft 925 (of waar je ook mee start).
het kan toch ook minder worden doordat een deel verdampt? zeker bij te lang doorverhitten terwijl het al vloeibaar is.
martin1978
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 22-06-2016, 7:05
Ervaring: Overig

Re: Hoe het best zilver zuiveren

Bericht door martin1978 »

@tjuh schreef:goud zuiveren kan ik mij nog voorstellen, maar zilver zuiveren als particulier/kleinverbruiker is totaal niet kosten efficient in mijn ogen. de middelen alleen al kosten je meer geld dan dat het oplevert...en dan werk je gratis=verlies.

Het gaat niet om er winst mee te maken. het is een hobby en hobby's kosten nu eenmaal geld. kan natuurlijk ook pure zilvergranulaat kopen en dit direct smelten en gieten, maar zeg zelf wat is daar nu de fun van?
martin1978
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 22-06-2016, 7:05
Ervaring: Overig

Re: Hoe het best zilver zuiveren

Bericht door martin1978 »

toevallig ook nog een foefje om het koper er uit te halen nadat je het zilver heb gefilterd?

En even belangrijk als alle zilver is opgelost. hoeveel gedestilleerd water voeg je dan toe? is hier een verhouding voor?

En laatst: Waar laat ik het resterende afval goedje wat er nog over is? afvoeren naar de mileustraat? en zoja waar in opslaan? plastic flessen? :thx:
Plaats reactie