Hoe het best zilver zuiveren

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Hoe het best zilver zuiveren

Bericht door @tjuh »

afvoeren milieustraat altijd in de originele verpakking eventueel met extra sticker dat het nu een koperoplossing betreft.

als hobby gezien, zou ik persoonlijk nog steeds eerder het goudraffineren doen (oude pc/mobiel/vergulde onderdelen). Dit is weliswaar geinig om eenmalig te doen, om het procedee te ontdekken.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Hoe het best zilver zuiveren

Bericht door Abo »

Ja, je kunt er een stukje blank aluminium (Al) inhangen of zink (Zn).
Dit metaal gaat dan in de oplossing terwijl het koper er uitvalt.

Voor het koper moet je het niet doen, dat is echt de moeite niet.
Elektrische koperdraad is puur koper en gemakkelijk om aan te geraken

Na neutralisatie gebruiken mensen het ook om tomatenplanten aan te gieten of in hun vijver tegen de algen.
Vermits je niet weet wat er nog in de oplossing kan zitten, is Tjuh zijn voorstel beter en wijzer.
martin1978
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 22-06-2016, 7:05
Ervaring: Overig

Re: Hoe het best zilver zuiveren

Bericht door martin1978 »

Abo schreef:Tuurlijk,

http://www.werkenmetmerken.be/nl/zuren/c/650

Ze zullen je wel een vraag stellen voor wat je het nodig hebt.

Sterker is NIET beter. Een 20% oplossing is ruim dan voldoende sterk genoeg om zilverlegeringen op te lossen.
Verdunnen is dus een must.

Bedankt voor je info. heb wat bested gisteren bij bovenstaande adres, maar moet helaas wel een vergunning hebben. ze kunnen het niet leveren zonder. weet niet wat zo'n vergunning kost maar het is hobby en af en toe heb ik wat nodig als het werkt, dus loont het niet om een vergunnig aan te vragen denk ik.

Is er een alternatief voor salpeterzuur? of misschien een adresje?
martin1978
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 22-06-2016, 7:05
Ervaring: Overig

Re: Hoe het best zilver zuiveren

Bericht door martin1978 »

Abo schreef:Ja, je kunt er een stukje blank aluminium (Al) inhangen of zink (Zn).
Dit metaal gaat dan in de oplossing terwijl het koper er uitvalt.

Voor het koper moet je het niet doen, dat is echt de moeite niet.
Elektrische koperdraad is puur koper en gemakkelijk om aan te geraken

Na neutralisatie gebruiken mensen het ook om tomatenplanten aan te gieten of in hun vijver tegen de algen.
Vermits je niet weet wat er nog in de oplossing kan zitten, is Tjuh zijn voorstel beter en wijzer.

Begrijp ik. het gaat om het idee. dat je metalen kan terug winnen uit de oplossing. hoeveel delen gedestiliseerd water moet er bij de saltpeterzuur voordat je het zilver gaat scheiden van de vloeistof met een koperen staaf?
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Hoe het best zilver zuiveren

Bericht door Abo »

Dat hangt ervan af hoe sterk je salpeterzuur is waarmee je begint.
Als je met die 14.5% oplossing werkt hoef je het niet te verdunnen.
Wanneer je met die 53% oplossing werkt moet je één deel zuur en 1.33 delen gedistilleerd water om op +/- 20% uit te komen.
Tot vervelends toe, zuur bij water voegen nooit water op zuur.

Met simpele woorden los je het zilver in het zuur op, wacht je tot alle rook om je hoofd is verdwenen -)
Ik maak er wel een grapje bij maar het is wel ernstig dat je veilig werkt!
als de vloeistof is opgeklaard hang je er een koperen voorwerp in.
Onmiddellijk zie je hoe het zilver zich afzet op het koper om daarna op de bodem van je beker te vallen.
Naargelang het procedé vordert zie je een verkleuring van de vloeistof van groen naar blauw.
Af en toe eens roeren zodat het zilver van het koperen voorwerp afvalt.
Als er geen reactie meer is (bubbels die zich vormen) dan het zilver scheiden van de vloeistof.
Eventueel afgieten in een zuivere koffiefilter.
Verschillende keren spoelen met gedistilleerd water totdat het water dat uit je filter loopt mooi helder en zonder verkleuring is.

Door wat zout met je vingers in de oplossing te strooien kun je testen of er nog zilver inzit.
Als de zoutkorreltjes veranderen in witte vlokjes die naar beneden vallen in de vloeistof is er nog zilver aanwezig.
martin1978
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 22-06-2016, 7:05
Ervaring: Overig

Re: Hoe het best zilver zuiveren

Bericht door martin1978 »

ik heb de verzilverde materialen in het hno3 van 14,5% liggen. ( daar van uitgaan. een kennis had dit uitgerekend op basis van soortelijke massa. op de fles staat 1.08) en verwarmd het mengsel met een eierkoker, door aan en uit te zetten. Dit werkt prima. langzaam lost het materiaal op. nu had ik een sample van dus ongeveer een halve liter. dit is op nu en ik heb nog meer materiaal liggen wat ik wil oplossen.

heeft iemand ervaring mee met het aanvragen van een vergunning? om weer hno3 te kunnen kopen heb ik een vergunning nodig en aangezien het een beginnende hobby is vraag ik mij af of het wel loont om er 1 aan te vragen. vergunning aanvragen moet geen probleem zijn, ben een brave burger haha, maar hoorde ook dat het maar beperk geldig was en weet ook niet wat de kosten zijn. dus iemand ervaring mee? wil graag meer hno3 hebben maar de vergunning houd mij een beetje tegen
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Hoe het best zilver zuiveren

Bericht door Cees »

Sommige zaken moet je denk ik gewoon niet aan willen beginnen, want die zijn in een huiselijke omgeving veels te gevaarlijk.
Die vergunningplicht is er denk ik niet voor niets.

Vroeger waren goudsmeden vroeg vak volwassen want op de leeftijd van 35 waren de meeste dood door de vergiftiging die ze gedurende hun leven opgelopen hadden.

Ik hoop dat je weet waar je mee bezig bent en wens je veel succes met al die zuren, bij mij komen ze het huis niet in.

Ik heb een potje vitriool en ben eens aan het kijken of ik daar een goed alternatief voor kan vinden.
Heb inmiddels aluin geprobeerd maar dat werkt wel heel erg langzaam als je het niet verwarmd, ga nog eens kijken wat de werking is als je het verwarmd.
Heb er alleen niet zo een goede hoop op dat dit echt een alternatief gaat worden.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
martin1978
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 22-06-2016, 7:05
Ervaring: Overig

Re: Hoe het best zilver zuiveren

Bericht door martin1978 »

Ben op zoek geweest maar een alternatief voor salpeterzuur. Nu heb ik een product gevonden voor industriele ontkalking waar 15 to30% salpeterzuur in zit en minddr dan 5% fosfaat.

Nu mijn vraag: zal dit een alternatief kunnen zijn van de gereguleerde product?
Richard
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: vrijdag 15-01-2016, 17:05
Ervaring: Overig

Re: Hoe het best zilver zuiveren

Bericht door Richard »

Ik krijg altijd een benauwd gevoel als men zegt dat men salpeterzuur wil gaan gebruiken, en je hoort niets meer van die persoon.
Hopelijk voelde hij geen benauwd gevoel!!!

De vergunningplicht is ingesteld om het voor kwaadwillende moeilijker te maken om aan de explosieve te komen.
Salpeterzuur kun je namelijk ook gebruiken om er explosieven mee te maken.

Ja, ik heb wel ervaring als particulier hobbymatig met de vergunning voor salpeterzuur.
http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.php?f=11&t=1814
M.v.g. Richard,
Plaats reactie