Zelf werkbank maken

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Zelf werkbank maken

Bericht door mimaatjes »

Hoi.

Ik heb even een vraag. Ik heb een partij vurenhout over een nu wil ik hiervan zelf een werkbank maken, die in iedergeval langer is dan de standaard maten doe ik op internet zie.

Nu vraag ik mij af of er verder nog regels zijn voor de hoogte van de werkbank? Dient de hoogte hoger te zijn, dan bij een normale bureau? Zo ja, hoeveel hoger?

En hoe diep dient het gedeelte van de halve cirkel te zijn?

Groetjes,
Miranda
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Zelf werkbank maken

Bericht door Abo »

De afmetingen zijn in verhouding van je lengte. Het is onnodig om een werkbank te maken van 0.9m als je er een stoel moet onderzetten die je hoger moet pompen.
Regels zijn er om gebroken te worden -)

Een normale enkele werkbank is 0.9m hoog, 0.8m brred en 0.7m diep.
Niemand houd je ervan om deze afmetingen naar eigen goed denken te veranderen.

Let wel dat je knieën vrij moeten kunnen bewegen.
Een werkstoel staat niet op rolletjes, dat in verband met het veilig werken aan je werkbank.
Sommigen doen het toch wegens gemakzucht om sneller van één werkbank naar een andere te bewegen.

Als je nog een lade wil plaatsen onder je bovenste werkplank dan moet je ook rekening houden met de vrije ruimte die er nog rest.
Een goede ligplaats voor vijlen en ander gereedschap waar je mee bezig bent of je moet er een lederen vel onder plaatsen die je om je middel knoopt.
Zelf heb ik een opvanglade gemaakt waar ik alle vijlsel in opvang en telkens met een borsteljte en een klein blikje alles mooi verzamel.
Een lederen vel is handiger ..... maar je moet ermee kunnen werken.
Het laatste vind ik niet zo makkelijk maar de meningen hieromtrent zijn verdeelt.

Hoe breed je werkbank is is aan jou om te bepalen, merk wel dat hoe groter je werkbank is des te meer kans er is dat er spullen op gaan liggen die er niet thuishoren of dat je werkbank een verzamelplaats wordt.
Hulpzaam is het om de zijkanten met een plankje af te boorden net zoals achteraan.
Het verhindert dat er "dingen" kunnen afvallen wat erg onhandig is.
Aan die zijkanten kun je ook nog je zaagbeugel aanhangen of stekers bevestigen.
Hoe meer gereedschap er aan en rond je werkbank hangt hoe minder dat je moet opstaan en je weet al je tooltjes een vaste plaats te geven.

De diepte is ook aan jou om ermee te leven. Meestal is dat 0.7m omdat je gemakkelijk met gestrekte arm nog iets kunnen nemen op die diepte.
Is het dieper dan moet je opstaan om ernaar te reiken.
Heb je lange armen en wil je veel op de achterzijde van je werkbank plaatsen zoals tangetjes, meetlatjes, passer enz, dan kan je die diepte naar eigen zin wijzigen.

De diepte van de inham is om en bij de 25 tot 30cm.
Daar kon dan een vijlpen in bevestigt worden of een GRS allround systeem.
Voorzie ook een gat waar je tribulet in kan plaatsen. Daar steek je de smalle zijde van je tribulet in om je ring vorm te geven, groter of kleiner te maken.
De breedte van die inham is om en bij de 50 tot 60 cm.
Als je een straal van 30cm aanhoudt -dan is de diepte natuurlijk ook van deze afmeting- zit je op 60 cm wat ruim genoeg is om je bewegingsvrijheid te geven met je armen en handen tijdens bewerkingen.

Op de bovenzijde van je werkbank ter hoogte van je vijlpen kun je een ijzeren plaat van 1cm dikte en 20 cm op 20cm bevestigen.
Altijd handig als je wat moet bewerken met de hamer.

Ik ben er vrijwel zeker van dat er nog tal van mensen zijn die je handige tips kunnen geven om je werkbank te personaliseren.
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Zelf werkbank maken

Bericht door mimaatjes »

Dank je wel Abo.

Hier kan ik wat mee. Vooral de hoogte en diepe van de inham was me niet duidelijk.

Het maken van de werkbank zelf zal geen probleem zijn. Ik wil echter inderdaad ook lades erin maken en hier heb ik nog geen ervaring mee. Dus dat wordt nog even bekijken hoe ik dat doe.

Eerst maar even een schets maken met de juiste maten, zodat ik weet hoe lang/breed ik de balken/planken moet zagen. b;)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Zelf werkbank maken

Bericht door @tjuh »

ik heb even terug meerdere ladeblokjes gemaakt, ik zal mijn schetsen even opzoeken/scannen en de "valkuilen" benoemen. Ik hoop dat je er wat aan zult hebben.

--wordt vervolgd--
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Zelf werkbank maken

Bericht door mimaatjes »

O dat zou super zijn. Thanks. :tandpasta:
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Zelf werkbank maken

Bericht door Cees »

Maak je werkbank vooral niet te licht.
De tafel heeft best wel wat te leiden van het geweld wat je er op uit kan gaan oefenen. Zelf heb ik hem van een oude bureautafel gemaakt, deze heb ik voor verdere stabiliteit aan een nog grotere bureautafel vastgezet. Niets is zo vervelend als een tafel die bij het minste of geringste wat beweegt bij het werk wat je er op wil gaan doen. Bij zagen is het bijvoorbeeld uiterst irritant als je tafel mee wiebelt, nauwkeurig zagen wordt dan echt een opgave.

Je kan dit bijvoorbeeld ook voorkomen door je tafel aan een muur te verankeren.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Zelf werkbank maken

Bericht door mimaatjes »

Klopt. De balken die ik heb zijn ook dikke zware balken. En er komt ook een zwaar dik werkblad op.

Heb inderdaad geen zin in dat de boel gaat wiebelen :tandpasta:
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Zelf werkbank maken

Bericht door Abo »

Heb er zelf vier gemaakt uit vol beukenbout wat toch wel erg sterk is.
Het werkblad is bij mij dan 5 cm dik en daar ben ik blij mee als ik zie wat ik er allemaal mee doe tijdens het maken van juwelen.

Mijn eerste werkplaats had een werkblad van een keukenblad uit geperst hout wat ook wel aardig is om mee te werken.
In vergelijking met beukenhout heeft het weinig voordelen uitgenomen de prijs die best te doen is.
De krasvrije laag is wel aangenaam en snel proper te maken.....dat wel.

Zo'n beukenhout blad moet gemaakt worden uit planken van 5 cm die aan mekaar gelijmd zijn met pennen en houtlijm.
Dit is echt stoer materiaal waarmee je deftig kunt werken.
De meeste houten werkbanken worden uit beuk gemaakt buiten dan de duurdere werkbanken.

Verder heb je nog blokplaat wat ook sterk is en minder duur dan planken.
Het zijn allemaal latten vol hout die tegen elkaar geperst zijn en gelijmd, niks mis mee zou ik zeggen.

In de poten heb ik dan steunen voorzien die ik regelen kan zodat mijn bank mooi waterpas staat.
Geen geknoei met spietjes of ander opvulmateriaal en heel praktisch in gebruik.
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Zelf werkbank maken

Bericht door mimaatjes »

Beukenhout lijkt me inderdaad ook goed materiaal om de werkbank mee te maken. Ik heb echter nog veel vuren balken over en zat te denken om die naast elkaar te leggen om zo een onderblad te maken en dan daarop een aluminium of stalen blad te doen. Die Dan makkelijker schoon te maken is.

Maar misschien dat beukenhout dan goedkoper is. Moet ik nog even naar kijken. b;)
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Zelf werkbank maken

Bericht door Abo »

Vuren balken is tamelijk zacht hout en bevat hars wat nadelig is als oppervlakte of je moet er een plaat overleggen zoals je schrijft.
Beukenhout heeft dat niet maar het moet wel goed droog zijn.
Nog een voordeel van beukenhout is dat het niet splintert.
Houten lepels en deegrollen voor keukengebruik worden daarom uit dit hout gemaakt.
Ook omdat beukenhout smaakneutraal is maar ik schat dat je je werkbank niet gaat schoon likken -)
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelf werkbank maken

Bericht door smidje »

Beukenhout is zeker een aanrader maar als het goedkoper moet kan je rustig vuren gebruiken en dat afdekken met een dunne plaat beuken of zelfs hardboard plaat (gaat hier al 20 jaar goed).
Nou moet ik erbij zeggen dat ik mijn werkbank alleen voor zagen, vijlen solderen en zetten gebruik, Voor smeden, uitkappen e.d heb ik boomstammen en aambeelden staan.
IJzer lijkt me niet geschikt, het geeft beschadigingen en kan slecht tegen zuren en zouten (borax) voor je het weet zit je met een oranje werkbank.
Aluminium zou misschien wel werken maar heeft ook de neiging tot oxidaties en zou dus ook zeker niet mijn keus zijn.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Zelf werkbank maken

Bericht door @tjuh »

foto's zijn denk ik duideijker dan mijn schetsen/aantekeningen...
P1050255.JPG
ik heb de bodem van de lades aan beide zijdes laten uitsteken; deze doen dienst als geleiders. de sleuven zijn gefreesd met een 14mm freeskop, lijkt erg ruim, maar is prettig! in 1ste instantie had ik een 12mm frees gebruikt maar dat liep toch wat stroefer.
P1050256.JPG
dit ladekastje is zo'n 20x25x15cm hoog. (lades inhoud ong 17x20x2cm) ik heb 9mm multiplex gebruikt bij dit ontwerp.
P1050257.JPG
Voor dit ladeblokje heb ik hetzelfde principe gehanteerd als hierboven alleen doordat dit kastje een stuk hoger is (58cm) dien je halverwege een extra latje te plaatsen tussen 2 lades (heb ik dus niet gedaan...althans moet ik nog aanpassen, je ziet de onderste lades al scheef zitten) want ook al heb je een achterplaat en boven/onderplaat er blijft de kans dat het hout iets wijkt in het midden waardoor je lades eruit kunnen glijden op de lade eronder.
P1050254.JPG
materiaal 9 en 12mm multiplex, frontjes massief hout (geen idee welk iig lichtgewicht)
alles van gevonden materiaal.

voordeel van zelf maken; de juiste dieptes/hoogtes van je lades.
nadeel: nog verdomd veel werk....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Zelf werkbank maken

Bericht door Cees »

Een blad van staal of aluminium zou ik zeker niet doen.
Als je budget niet zo groot is zou ik anders eerst een plaat met een formica laag gebruiken.
Denk bijvoorbeeld eens aan een oud blad van een keuken of zo, dit hoeft weinig te kosten lijkt me.
Later kan je altijd nog naar beter gaan als je dat wilt. Ik heb eeb blad van spaanplaat wel degelijk spaanplaat met een formica toplaag

Een oud tafelblad kan natuurlijk ook.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Zelf werkbank maken

Bericht door mimaatjes »

Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik begrijp al wel dat ik de blad in iedergeval het beste van beukenhout kan maken. Het onderstel (poten enzo) zal ik dan wel van vurenhout doen. Dit heb ik immers nog liggen.

Dank je wel voor de duidelijke foto's @tjuh. Nog wel een vraagje. Hoe heb je de ladebakken aan de onderste plaat bevestigd? Gewoon met lijm? of andere bevestigingsmateriaal?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Zelf werkbank maken

Bericht door @tjuh »

sommigen met lijm en een tacker en anderen lijm en spijkertjes/hamer.....wonderbaarlijk: een enkele is maar misgeslagen de rest toch netjes in die 9mm multiplexplaat! best bizar dat je dat gevoelsmatig wel leert...

de ombouwen zijn even gefixeert met de tacker en daarna afgeschroefd (wel voorboren met 1,5-2mm boor)
Plaats reactie