Probleempje ronddraaiend oog Slot

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Probleempje ronddraaiend oog Slot

Bericht door @tjuh »

Ik heb een tijd terug een bolslot gemaakt, maar na de laatste solderingen/bewerkingen ging mijn systeempje om het verbindingsoog aan de armband roterende/los in bolslot te houden stuk. en nu zit ik met een groot bolletje waar ik in de huidige staat niks meer mee kan. Nu heb ik wel een oplossing, maar zoek liever een andere vanwege de vormgeving.

Mijn oplossing: beide bestaande gaatjes vergroten, een rondel (een paar mm groter dan het gat) opbollen en daarin een kleiner gat boren waar ik een staafje in maak met aan 1 kant een bolletje (groter dan gaatje rondel) en andere kant oogje (wederom groter als rondel) en dan de rondel op de bol solderen met bolletje in de halve bol van het slot.
P1050271.JPG
Maar goed zoals eerder gezegd, liever niet vanwege de vormgeving met de rest v/d armband.
Dus heeft iemand een oplossing om hier nog draaibare oogjes in te krijgen? Waarom draaibaar? aangezien het slot een schroef/moer verbinding heeft.

oh ja, slot is ongeveer 3cm groot.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Probleempje ronddraaiend oog Slot

Bericht door Abo »

Als ik je een advies mag geven dan begin opnieuw.
Het is drastisch maar als het voor een klant was zou je het ook moeten doen.
Trouwens, het is geen schande, komt iedereen wel eens tegen.

Het voordeel is dat het je genoegen schept als je het net zo gemaakt hebt als je bedoelde, je hebt er volle voldoening van.
Zo'n bolletje maken is nu ook niet het einde van de wereld en je krijgt er (nog) meer vaardigheid in.
Tuurlijk bestaan er oplossingen maar die vergen net zoveel tijd -of zelfs meer- dan het maken van een bolletje..... en dan moet het nog lukken met die oplossing.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Probleempje ronddraaiend oog Slot

Bericht door @tjuh »

ja op zich is dat ook een optie die ik had overwogen ( en waarschijnlijk ook nog eens ga uitvoeren). maar aan de andere kant, iets repareren en een oplossing zoeken is ook een belangrijke weg, vandaar mijn vraag hier.
Doordat ik zoiets niet eerder voor handen heb gehad (dus draaibare oogjes ed.) ken ik de mogelijkheden niet; en die wil ik graag vinden.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Probleempje ronddraaiend oog Slot

Bericht door Cees »

Ik heb makkelijk praten ik zou een spijltje door het bolletje steken en hem op het spijltje fixeren met kit, dan mijn draaibankje inspannen en langzaam laten draaien en al draaiend met een speciaal geslepen beiteltje een greufje draaien daarna open zagen al draaiend op de draaibank. Op deze manier ben je in staat om exact recht te zagen. Mogelijk dat zoiets met een boortol ook te doen is.

Op de hand is dat bijna ondoenlijk om precies recht de bol open te zagen zodat hij weer aan elkaar gesoldeerd kan worden.

De oplossing die je zelf aandraagt lijkt me een goed alternatief of opnieuw maken.

Succes laat het even weten wat het geworden is.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Probleempje ronddraaiend oog Slot

Bericht door @tjuh »

ja zeg, wrijf het nog maar eens lekker in dat ik nog een mooi stuk gereedschap mis... :red: :P
ach het ligt al een tijdje in mijn te doen bakje, kan nog wel even liggen totdat ik nog wat mogelijkheden heb gehoord/gelezen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Probleempje ronddraaiend oog Slot

Bericht door Willem Parel »

Zit er aan de andere kant ook een gaatje? Ik zou dan één gat groter maken, dan een bolletje aan een draad smelten.
De draad eerst door het grote gat steken en daarna door het kleine gaatje, het bolletje via het grotere gat in de bol inlaten.
Daarna buig je een oog aan het stuk draad wat uitsteekt en soldeert dit dicht, het oog kan nu draaien en het bolletje zit in de bal.
Het iets grotere oog kun je dan een klein rond plaatje opsolderen en weer een entree van maken.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Probleempje ronddraaiend oog Slot

Bericht door Cees »

Sorry @tjuh ik mis nog zo veel mooi gereedschap b:D

Maar je ziet Willem zijn oplossing maakt het leven simpeler
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Probleempje ronddraaiend oog Slot

Bericht door @tjuh »

dit is het slot opengedraaid; ene helft staafje met schroefdraad; andere helft gat met schroefdraad.
P1050275.JPG
hmmm...nu ik dit schrijf bedenk ik mij dat ik met een groter tapdraad/maat het probleem is opgelost! het sluitdeel gewoon groter maken zodat ik willem zijn uitleg aan beide zijde kan uitvoeren.

Zie je wel Abo, soms heeft het zin om te brainstormen ipv gelijk maar opnieuw te beginnen ;)

hmm...heb ik ook het excuus gevonden om die grotere tapset te kopen :engel:
Gebruikersavatar
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 172
Lid geworden op: zaterdag 01-03-2014, 18:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Valkenburg (zh)
Contacteer:

Re: Probleempje ronddraaiend oog Slot

Bericht door Eva »

Ik lees graag mee en probeer de vragen en oplossingen te volgen...meestal gaat dat best goed. Maar nu heb ik een vastlopertje.

Je hebt een bolslot dat je open en dicht kan draaien met schroefdraad en in dat zelfde slot moet aan beide kanten een beweegbaar oogje komen (toch?)

Maar op je foto zie ik een gaatje, is dat dan hetzelfde gaatje als waar je 'm mee vastdraait? Of is dat vastdraai boutje moertje verborgen aan de binnenkant en is dat gaatje extra? Ik zie namelijk geen gaatje op de foto waar het slotje is opengedraaid... :think: Ik snap even niet hoe dit inelkaar zit..
Als je waagt, groeit je moed. Als je aarzelt, groeit je vrees.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Probleempje ronddraaiend oog Slot

Bericht door @tjuh »

mijn 1ste geplaatste foto is het slot dicht en het gat wat je ziet is dus voor het oogje (aan de andere zijde v/d bol zit eenzelfde gat).
2de foto die ik gepost heb zie je 2 halve bollen; dit is het slot opengedraaid. dus de ene bol (L) heeft een staafje met schroefdraad en de andere (R) heeft een gat met schroefdraad.

nu ga ik dus het staafje afzagen en openboren tot de mm die nodig is om het bolletje, onderaan de stift voor het te maken oogje, doorheen te krijgen. dan een nieuw (groter als eerst) staafje met schroefdraad insolderen. en de andere helft wordt zelfde maat groter geboord en nw schroefdraad ingetapt.
Gebruikersavatar
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 172
Lid geworden op: zaterdag 01-03-2014, 18:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Valkenburg (zh)
Contacteer:

Re: Probleempje ronddraaiend oog Slot

Bericht door Eva »

Ik heb 'm! Had even gemist dat de 2 helften dicht zijn en dat daar je schroefgebeuren op zit... #-o
Als je waagt, groeit je moed. Als je aarzelt, groeit je vrees.
Plaats reactie