oude zilverpasta's opwerken

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
Milan77
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: maandag 29-08-2016, 19:59
Ervaring: Amateur (geen cursist)

oude zilverpasta's opwerken

Bericht door Milan77 »

hallo allemaal,

ik ben nog nieuw op het forum, en zal me even kort voorstellen. Mijn naam is Milan, ben proces engineer van beroep en heb nul ervaring met edelsmeden.

In het dagelijks leven ben ik proces engineer op het gebied van zeefdrukken. Met oa deze techniek werken wij aan geprinte electronica op flexibele en rekbare folies. Hierbij kun je denken aan PCB achtige prints, met hele diverse toepassingen.

Het printen van dit soort structuren wrordt gedaan met zilverpasta's, een mengsel van fijne zilverdeeltjes met een binder (lijm) en oplosmiddel. In de loop van de jaren hebben we de nodige hoeveelheid aan oude pasta's verzameld. En deze bevatten een flinke hoeveelheid zilver.

Zonde om als chemisch afval af te voeren, hier kan meer mee :-)

Maar hoe dit aan te pakken? Ik ben begonnen door aan de oude pasta's wat extra oplosmiddel toe te voegen. De binder lost netjes op, het zilver bezinkt en na afgieten van het oplosmiddel met binder houd ik een redelijk zuiver product over. Hier zal ongetwijfeld nog resten binder in zitten.

Het idee is om nu alles om te smelten met bv een smeltoven. Ik heb er een gekocht bij drijfhout, http://www.gereedschap-drijfhout.nl/a-2 ... taal-1-kg/ inclusief extra kroesje,roerstaaf, handschoen, tang, gietijzer en een pot zuiveringspoeder.

Maar, hoe nu verder aan te pakken? Hier zou ik jullie expertise graag willen gebruiken.

Eerste stap is het wat fijner maken van de brokken zilver die ik nu heb, en vervolgens in een oven uitstoken (bij 500 graden bv) zodat het gros van de resterende organische meuk weggebrand wordt.

Vervolgens wil ik gaan smelten. Hoe pak ik dit aan? Het poeder in een koude kroes doen en dit in een warme of koude oven plaatsen? Moet ik in een traject opwarmen boven het smeltpunt, of kan dit in een keer?

Wat doe ik met het zuiveringspoeder? Lepeltje erbij en even roeren?

Het gieten van zilver in de mal: her en der heb ik hier al gelezen dat het belangrijk is om de mal voor te verwarmen om spatten door water te voorkomen. Is voorwerwamen in een oven bij 150 graden voldoende?

Laat ik na het gieten het zilver zitten tot het is afgekoeld, of kan ik het als het weer vast is in een bak met water stoppen om snel af te koelen?

Het geheel zal in een zuurkast gebeuren, met de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen (bril, labjas).

Zijn er meer dingen die waar ik rekening mee moet houden?

Groeten Milan
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: oude zilverpasta's opwerken

Bericht door @tjuh »

Interessant proces, maar je moet echt wel tientallen kg's zuiver zilver overhouden om deze investering er uit te halen. Maar iig beter om het zelf te verwerken dan als chemisch afval afvoeren/er nog voor moeten betalen waarschijnlijk ook...

welke bindmiddelen zaten erin? en is dat wel zo veilig om uit te stoken (ok je gebruikt een zuurkast, maar meestal zit daar geen filter in om onze gezamenlijke lucht te beschermen)

Ok allereerst mijn vragen ter verduidelijking van jullie opzet:
- welk gietijzer heb je nu (om te weten of het voor de levensduur handig is te lessen in water). meestal wacht je even tot het gestold is en tik je de bar eruit (nog gloeiend heet!) en gooi je de bar in het water. je ijzer is goed op temp voor de volgende smelt. zorg er wel voor dat je ijzer is geroet met bijv de vlam van een kaars, zodat je materiaal niet vast komt te zitten.
- Je hebt een hoge temperatuur oven (aangezien je spreekt over uitstoken bindmateriaal op 500graden in "een" oven) of bedoel je hiermee je aangeschafte smeltoven/kroes?
(en aangezien ik er vandaag voor de rest niet ben, mijn vervolgvraag indien je een andere oven bezit; tot welke temperatuur kan deze; en indien 800-1000: waarom de smeltoven gekocht aangezien je dus al over een geschikte machine beschikt om te kunnen smelten? gewoon de gevulde kroes in de oven zetten en met de tang eruit pakken om te gieten)
- zuiveringspoeder; daar bedoel je borax mee? (want we kennen ook auropurifax (oid) om de laatste verontreinigingen eruit te halen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: oude zilverpasta's opwerken

Bericht door Abo »

Mijn beste raad is om het naar een raffinaderij te brengen ..... end of story.
Je betaalt die mensen nog geen 100 euro (tot 1 kilo) en je krijgt mooi puur zilver terug.
Dus met +/-100 gr zilver is je rekening betaalt en de rest is winst.

Over hoeveel puur zilver denk je te beschikken in gewicht? Heb je daar een idee van?
Als je weet dat zilver per gram minder dan een euro kost (0.6€), moet je al 400 gr zilver hebben om die smeltoven te betalen.
Dan komen nog de rest van je kosten.
Vermits je niets weet en waarschijnlijk er geen ambacht inziet om edelsmid te worden ga je het waarschijnlijk verkopen..... schat ik.

Nu goed, het is jouw investering.

Met een gewone verfbrander kan je onzuiverheden uitbranden.
Metalen kan je niet uitbranden, die blijven in je zilver!
Lijm, poeders, bindmiddel en dergelijke wel.
Ik heb geen idee hoe groot de brokken zilver zijn maar met een vijzel kan je die klein(er) morzen.
Bij gebrek aan een vijzel neem je een plastic zak, wikkel ze in krantenpapier en dan met de hamer erop tikken.
Let wel, dat kan enkel als het zilver in klontenvorm is en niet gesmolten.

Het gietijzer moet je verwarmen om condenswater tegen te gaan.
Zodra het warmer is dan +/-50° is dit euvel al verholpen.
Verwarmen is tot 150°C is onnodig. Je kan je vingers enkel sneller verbranden.
Dan doe je het goed in te smeren met olie. Niet te spaarzaam omspringen met olie. Je mag de laag duidelijk zien.
Bodem zowel als de zijkanten behandelen.
Denk aan ventilatie als je binnen werkt.

Zilver smelt je best zo snel mogelijk. Het smeltpunt ligt net onder 970°C.
Het is raadzamer om met kleine hoeveelheden te beginnen en telkens bij te voegen als deze hoeveelheid gesmolten is.
Het smelten van vele kleine badges gaat sneller dan één grote.
Als je met een koolstofkroes werkt, gebruik je geen borax.
Als je weet dat je zilver zuiver is (geen andere metalen bevat) dan heb je geen borax nodig.
Borax dient om oxiden van metalen op te vangen en in slak om te zetten..
Restjes van wat dan ook zijn op de smelttemperatuur van zilver al verkoold.
Houd je smeltkroes DICHT en open enkel om te kijken, bij te voegen, of uit te gieten.
Roeren doe je enkel om te kijken of al ht zilver gesmolten is.
Verder heeft het geen enkel nut omdat je geen legering maakt.

Ik weet niet wat dat zuiveringszout van je is maar als het auropurifax is Argenpurifax of dergelijk dan is het een overbodige aankoop.
Purifax is gebaseerd op kaliumnitraat, een sterke oxidator om andere niet-edelmetalen in oxides om te zetten om ze dan in borax in te sluiten.

Zodra het zilver uitgehard is in je mal (gaat vrij snel) dump je het met een tik op de mal in water.
Als je de mal in een donkere hoek houdt mag je het zilver pas in water blussen als je een donkerrode kleur ziet.
Als je mal genoeg geolied was valt het er zo uit..... zonder tik.

Wat die zuurkast betreft is het een fijn idee wat de ventilatie aangaat.
Zie echter toe dat je genoeg werkruimte om je heen hebt.
Je werkt met gesmolten metaal van nagenoeg 970°C.

Een tube flamigel is nooit weggegooid geld.
De telefoon binnen handbereik en bij smelten ALTIJD koud water in de buurt!!!
Milan77
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: maandag 29-08-2016, 19:59
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: oude zilverpasta's opwerken

Bericht door Milan77 »

@tjuh schreef:Interessant proces, maar je moet echt wel tientallen kg's zuiver zilver overhouden om deze investering er uit te halen. Maar iig beter om het zelf te verwerken dan als chemisch afval afvoeren/er nog voor moeten betalen waarschijnlijk ook...

welke bindmiddelen zaten erin? en is dat wel zo veilig om uit te stoken (ok je gebruikt een zuurkast, maar meestal zit daar geen filter in om onze gezamenlijke lucht te beschermen)

Ok allereerst mijn vragen ter verduidelijking van jullie opzet:
- welk gietijzer heb je nu (om te weten of het voor de levensduur handig is te lessen in water). meestal wacht je even tot het gestold is en tik je de bar eruit (nog gloeiend heet!) en gooi je de bar in het water. je ijzer is goed op temp voor de volgende smelt. zorg er wel voor dat je ijzer is geroet met bijv de vlam van een kaars, zodat je materiaal niet vast komt te zitten.
- Je hebt een hoge temperatuur oven (aangezien je spreekt over uitstoken bindmateriaal op 500graden in "een" oven) of bedoel je hiermee je aangeschafte smeltoven/kroes?
(en aangezien ik er vandaag voor de rest niet ben, mijn vervolgvraag indien je een andere oven bezit; tot welke temperatuur kan deze; en indien 800-1000: waarom de smeltoven gekocht aangezien je dus al over een geschikte machine beschikt om te kunnen smelten? gewoon de gevulde kroes in de oven zetten en met de tang eruit pakken om te gieten)
- zuiveringspoeder; daar bedoel je borax mee? (want we kennen ook auropurifax (oid) om de laatste verontreinigingen eruit te halen.


Dank voor je reactie! Commercieel niet interessant proces, het is meer een hobby project voor de vrijdagnamiddag. Toestemming van mijn baas ervoor, gewoon leuk om na een drukke periode wat leuke dingen erbij te doen, samen met een 3 tal collega's. Bij elkaar hebben we wel een aantal kg vrij zuiver zilver, met weinig koper bv erin, ik ga er vanuit dat de baren uiteindelijk wel flink wat moeten opleveren.

Welke bindmiddelen het precies zijn weet ik niet, geheim van de fabrikant. Het merendeel ben ik kwijt door toevoegen oplosmiddel en het bezinken van het zilver. Er zullen, op dik 6 kg zilver, een aantal grammen organisch materiaal overblijven. Te verwaarlozen uitstoot tov van onze andere processen. De zuurkast heeft idd geen filter, de afzuiging waar deze op vast zit voor zover ik weet wel.

Gietijzer: een barengietijzer zoals verkrijgbaar bij Drijfhout. Welk materiaal dit is is voor mij niet duidelijk. Gewoon gietijzer neem ik aan?

Roeten van de mal: moet dit een relatief dikke laag zijn, of is heel even roeten voldoende?

Oven: evt is er binnen een andere afdeling op een andere locatie een oven aanwezig om wat grotere hoeveelheden uit te stoken. Deze is wel erg groot, en minder makkelijk om voor ons te gebruiken, door afstand, gebruik door andere personen etc. Een klein oventje op eigen locatie had de voorkeur. Tevens verwachten we een dermate grote opbrengst uit het zilver te halen dat deze aankoop makkelijk terug verdiend wordt, zeker met oog op de toekomst waarbij we meer en meer zilverpastas zullen gebruiken en ook restmateriaal overhouden.

Het zuiveringspoeder heet "smeltpoeder FP zuiveringspoeder " en is ook via Drijfhout besteld. Verder geen details over bekend, ik zal Drijfhout hier over contacteren.
Milan77
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: maandag 29-08-2016, 19:59
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: oude zilverpasta's opwerken

Bericht door Milan77 »

Abo schreef:Mijn beste raad is om het naar een raffinaderij te brengen ..... end of story.
Je betaalt die mensen nog geen 100 euro (tot 1 kilo) en je krijgt mooi puur zilver terug.
Dus met +/-100 gr zilver is je rekening betaalt en de rest is winst.

Over hoeveel puur zilver denk je te beschikken in gewicht? Heb je daar een idee van?
Als je weet dat zilver per gram minder dan een euro kost (0.6€), moet je al 400 gr zilver hebben om die smeltoven te betalen.
Dan komen nog de rest van je kosten.
Vermits je niets weet en waarschijnlijk er geen ambacht inziet om edelsmid te worden ga je het waarschijnlijk verkopen..... schat ik.

Nu goed, het is jouw investering.


Dank voor je reactie en tips, wat verwarmen, smelten en de veiligheid betreft

Zoals net gemeld, het is meer een hobby project voor de vrijdag middag dan het commercieel aan te pakken. Tevens zal bij dergelijke hoeveelheden het geld worden overgemaakt naar ons bedrijf, dan komt het op de grote hoop terecht. Nu willen we er een teamuitje van maken.

Wat veiligheid betreft: koud water en genoeg ruimte is idd een vereiste. Vloeibare materialen van die temperaturen kunnen gevaarlijk zijn, dit beseffen we ons erg goed.

Oliën van de mal: wat voor olie raad je aan? Olijfolie goed zat, of zijn hier speciale oliën voor nodig?

Mortier en vijzel zijn aanwezig, hiermee moeten we idd de klompen vermalen. Nog een flinke klus met ca 6 kg materiaal.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: oude zilverpasta's opwerken

Bericht door @tjuh »

Milan77 schreef:

Oliën van de mal: wat voor olie raad je aan? Olijfolie goed zat, of zijn hier speciale oliën voor nodig?

Mortier en vijzel zijn aanwezig, hiermee moeten we idd de klompen vermalen. Nog een flinke klus met ca 6 kg materiaal.
olien en roeten hebben dezelfde functie, persoonlijk zou ik eerst roeten (als nieuweling) uitproberen aangezien olie weleens voor spatten kan zorgen indien je het niet juist doet (althans eens zien gebeuren...alhoewel dat een andere vorm gietvorm betrof)
Roeten= een zwarte laag op je ijzer zien.

Het smeltpoeder ken ik niet, maar abo heeft een mooie en uitgebreide uitleg gegeven.

Hoe groot zijn die klompen wel niet? brokjes van zo'n 2cm moeten wel te smelten zijn (eerst een paar en als die gesmolten zijn steeds wat toevoegen)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: oude zilverpasta's opwerken

Bericht door @tjuh »

hier trouwens ook nog de expliciete waarschuwing om niet in een koude mal te gieten:
http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php ... ten#p69844
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: oude zilverpasta's opwerken

Bericht door Abo »

Roeten is inderdaad gemakkelijker.
Het nadeel is dat men de naden niet genoeg roet en daar durft dan zilver blijven kleven met als resultaat dat het niet uit de gietvorm komt.
De vlakken krijgen ruime aandacht tijdens het roeten, de hoeken minder en daar kan die dan dunner of helemaal niet aanwezig zijn.

Als je een doekje (of keukenrol is ook prima) neemt dat goed met olie is doordrenkt, kun je je vorm ermee inwrijven.
Zelf gebruik ik een penseeltje dat ik in wat olie dompel.
Als je de vorm al wat hebt verhit, wordt de olie vloeibaarder en kruipt het zonder meer in alle hoekjes en kantjes wat ik dan als een voordeel beschouw.
De olie op zich speelt niet zo'n rol. Dat je geen hele dikke olie moet gebruiken spreekt voor zich.
Gewone sla-olie doet het ook goed.
Zolang je geen plasjes vormt hoef je geen angst te hebben van opspattende olie.
De spatten komen trouwens van olie die geen weg meer op kan, dan heb je echt wel veel te veel van dat goedje gebruikt, is de vorm te klein of heb je te veel gesmolten materiaal voor die specifieke vorm.

Met zo veel zilver kun je je kosten wel gemakkelijk dekken.
Zelf had ik het laten doen of het via chemische weg zuiver gemaakt.
Het kost je veel minder en je hebt heel zuiver zilver.

Trouwens, wie zegt dat je in je spoelwater dat je gebruikt hebt geen zilver meer aanwezig is?
Daar al over nagedacht?

Succes gewenst.
Milan77
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: maandag 29-08-2016, 19:59
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: oude zilverpasta's opwerken

Bericht door Milan77 »

Abo schreef:Roeten is inderdaad gemakkelijker.
Het nadeel is dat men de naden niet genoeg roet en daar durft dan zilver blijven kleven met als resultaat dat het niet uit de gietvorm komt.
De vlakken krijgen ruime aandacht tijdens het roeten, de hoeken minder en daar kan die dan dunner of helemaal niet aanwezig zijn.


Met zo veel zilver kun je je kosten wel gemakkelijk dekken.
Zelf had ik het laten doen of het via chemische weg zuiver gemaakt.
Het kost je veel minder en je hebt heel zuiver zilver.

Trouwens, wie zegt dat je in je spoelwater dat je gebruikt hebt geen zilver meer aanwezig is?
Daar al over nagedacht?

Succes gewenst.

Zo, even niks van me laten horen, excuses. Maar even een update op ons omsmeltwerk.

Allereerst dank voor de goede tips, ik heb er veel aan gehad. Wat roeten en oliën betreft, veiligheid , en het smelten van het zilver.

Eerste resultaten waren niet super. Het materiaal bevatte meer binder (lijm) dan gedacht, dit was wat lastig te verwijderen. In de kroes carboniseerd de boel, wat flink isoleert en voorkomt dat het zilver goed kan samensmelten. Na wat proberen, hadden we de eerste 100 g zilver te pakken, en vanaf toen ging het makkelijker door kleine hoeveelheden toe te voegen en onzuiverheden af te scheppen.

IN EEN 2de stap hebben we de boel in de kroes gedaan, goed laten verkolen en uit de smeltkroes gehaald en vermaald. Door dit te wassen met water was de roet makkelijk te verwijderen en het zilver verder opgezuiverd, wat makkelijk op te smelten was. In totaal hebben we nu een dikke kilo aan zilver.

Met de rest van het materiaal moeten we nog aan de slag. Eerst de eerste batch verkopen en kijken wat we er voor vangen.

Al met al een leuke ervaring wat zonder incidenten verlopen is. Mede door de goede suggesties van hier, dus nogmaals dank :thumbsup: :thumbsup:
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: oude zilverpasta's opwerken

Bericht door Abo »

Fijn van je om je resultaten te laten horen, dank je wel -)
Plaats reactie