oude zilverpasta's opwerken

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
Milan77
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: maandag 29-08-2016, 19:59
Ervaring: Amateur (geen cursist)

oude zilverpasta's opwerken

Bericht door Milan77 »

hallo allemaal,

ik ben nog nieuw op het forum, en zal me even kort voorstellen. Mijn naam is Milan, ben proces engineer van beroep en heb nul ervaring met edelsmeden.

In het dagelijks leven ben ik proces engineer op het gebied van zeefdrukken. Met oa deze techniek werken wij aan geprinte electronica op flexibele en rekbare folies. Hierbij kun je denken aan PCB achtige prints, met hele diverse toepassingen.

Het printen van dit soort structuren wrordt gedaan met zilverpasta's, een mengsel van fijne zilverdeeltjes met een binder (lijm) en oplosmiddel. In de loop van de jaren hebben we de nodige hoeveelheid aan oude pasta's verzameld. En deze bevatten een flinke hoeveelheid zilver.

Zonde om als chemisch afval af te voeren, hier kan meer mee :-)

Maar hoe dit aan te pakken? Ik ben begonnen door aan de oude pasta's wat extra oplosmiddel toe te voegen. De binder lost netjes op, het zilver bezinkt en na afgieten van het oplosmiddel met binder houd ik een redelijk zuiver product over. Hier zal ongetwijfeld nog resten binder in zitten.

Het idee is om nu alles om te smelten met bv een smeltoven. Ik heb er een gekocht bij drijfhout, http://www.gereedschap-drijfhout.nl/a-2 ... taal-1-kg/ inclusief extra kroesje,roerstaaf, handschoen, tang, gietijzer en een pot zuiveringspoeder.

Maar, hoe nu verder aan te pakken? Hier zou ik jullie expertise graag willen gebruiken.

Eerste stap is het wat fijner maken van de brokken zilver die ik nu heb, en vervolgens in een oven uitstoken (bij 500 graden bv) zodat het gros van de resterende organische meuk weggebrand wordt.