Magnetische tumbler bouwen - vraagjes

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
aviool
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: maandag 26-12-2016, 18:23
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Magnetische tumbler bouwen - vraagjes

Bericht door aviool »

Hallo,

Ik ben nieuw hier, maar vlieg er al meteen in met een stevige vraag :-).

Ik ben beginner/gemiddeld cursist goudsmeden, en heb me intussen al een en ander aan gereedschap aangeschaft. Intussen was ik aan het rondkijken voor een polijsttrommel, maar de prijzen die je ziet voorbijkomen... en voorlopig nog niets tweedehands op 't oog. Dan kwam ik ook andere types dan de standaardmodelletjes (à la Lortone) tegen, zoals de magnetische trommels. Die nog veel duurder zijn natuurlijk.

En kreeg ik het idee om er zo zelf één te bouwen, wat hier precies nog gedaan werd, en ik heb er ook filmpjes op YouTube van gevonden.
PeterSpanje's exemplaar ziet er super uit trouwens.

Het lijkt me niet zo moeilijk, en ik begrijp hoe ik alles in elkaar moet steken, maar ik zit wel met enkele vragen i.v.m. de motor.

1) Wat voor motor steek ik er best in? Wasmachine motor of is dat te groot/sterk? Wat anders? AC/DC motor? Motor uit naaimachine ofzo halen?
2) Toerental: o.b.v. wat ik hier zoal lees zou iets tussen 1500-2000 tpm goed zijn. Heb ik in aanvulling van de motor dan nog een aparte toerentalregelaar nodig? Hoe moet ik die dan op de motor aansluiten?
3) Simpele vraag: hoe zet je zo'n motor aan? :schaam: Want ik kan me voorstellen dat er bij zo'n wasmachine motor niet zomaar een stekker (met of zonder schakelaar) zit.

Alle uitleg die ik terugvind vertrekken altijd van het bouwsel en de onderdelen zelf ("neem een motor, zet er een schijf op, stuk triplex,... bouw een kast errond",...) maar zeggen niets over de vereisten/aansluiting van de motor...