Magnetische tumbler bouwen - vraagjes

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
aviool
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: maandag 26-12-2016, 18:23
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Magnetische tumbler bouwen - vraagjes

Bericht door aviool »

Hallo,

Ik ben nieuw hier, maar vlieg er al meteen in met een stevige vraag :-).

Ik ben beginner/gemiddeld cursist goudsmeden, en heb me intussen al een en ander aan gereedschap aangeschaft. Intussen was ik aan het rondkijken voor een polijsttrommel, maar de prijzen die je ziet voorbijkomen... en voorlopig nog niets tweedehands op 't oog. Dan kwam ik ook andere types dan de standaardmodelletjes (à la Lortone) tegen, zoals de magnetische trommels. Die nog veel duurder zijn natuurlijk.

En kreeg ik het idee om er zo zelf één te bouwen, wat hier precies nog gedaan werd, en ik heb er ook filmpjes op YouTube van gevonden.
PeterSpanje's exemplaar ziet er super uit trouwens.

Het lijkt me niet zo moeilijk, en ik begrijp hoe ik alles in elkaar moet steken, maar ik zit wel met enkele vragen i.v.m. de motor.

1) Wat voor motor steek ik er best in? Wasmachine motor of is dat te groot/sterk? Wat anders? AC/DC motor? Motor uit naaimachine ofzo halen?
2) Toerental: o.b.v. wat ik hier zoal lees zou iets tussen 1500-2000 tpm goed zijn. Heb ik in aanvulling van de motor dan nog een aparte toerentalregelaar nodig? Hoe moet ik die dan op de motor aansluiten?
3) Simpele vraag: hoe zet je zo'n motor aan? :schaam: Want ik kan me voorstellen dat er bij zo'n wasmachine motor niet zomaar een stekker (met of zonder schakelaar) zit.

Alle uitleg die ik terugvind vertrekken altijd van het bouwsel en de onderdelen zelf ("neem een motor, zet er een schijf op, stuk triplex,... bouw een kast errond",...) maar zeggen niets over de vereisten/aansluiting van de motor...

Ik kan me zo'n wasmachine motor van bosch voor 10 euro kopen, maar ja, wil 'm natuurlijk wel aan de praat kunnen krijgen b:D

Alvast bedankt voor de hulp!
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Magnetische tumbler bouwen - vraagjes

Bericht door Abo »

Het is sterk afhankelijk van wat je wil polijsten en de hoeveelheid.
Wat verwacht je van dat toestel?
Wat verwacht je van je werkstuk dat uit het toestel komt?

Als je enkele ringen (1 tot 8 stuks) wil bewerken heb je niet zo'n krachtige motor (150 -200W) nodig en is zo'n wasmachine motor al veel te krachtig.
Of het nu een gelijkstroom of wisselstroommotor is maakt niet uit.
Met een gelijkstroommotor moet je wel nog een transfo kopen samen met een gelijkrichterbrug en condensator om een gelijkspanning te hebben krachtig genoeg voor je motor aan te drijven..... dus meerkosten maar veiliger!

Ik dacht dat leden hierover uitvoerig informatie geschreven hebben met foto's erbij.

1.Je zet zo"n apparaat aan met een gewone schakelaar die de nodige spanning (voltage) aan kan.
Bij conrad of dergelijke winkels in overvloed te koop.
In principe heb je aan een netapparaat (220v) drie draden.
Blauw is neutraal, zwart of bruin is de spanningvoerende draad (niet aanraken!) en groen geel is de aarding.

2.Haal dat toerental rustig naar beneden tot 1200 a 1400tpm.
Met mijn apparaat (gekocht) kan ik 10 tot 12 ringen gelijktijdig bewerken en dat is het kleinste model maar werkt heel goed.
Het geeft je een mooie glans maar niet aan oppervlaktes, die komen er eerder met een matte glans uit.

Je doet zoals je wil Aviool maar ik zou mijn geld aan ander materiaal besteden en het polijsten met de hand goed aanleren.
Vele grijpen te snel naar gemotoriseerde oplossingen en ja, het gaat sneller.
Polijsten is iets wat je goed moet begrijpen, leren en dan omzetten in praktijk.
Polijsten is niet het laten glanzen van een oppervlakte.
Het is eerder de krassen zodanig klein maken dat het voor het oog niet meer te zien is en als glans merkbaar wordt.
M.a.w. de glans is het resultaat van je aantal juiste voorafgaande bewerkingen.

Ik weet niet wat je kunde en kennis is en wil je niet in een categorie zetten.
Als beginneling wil je snel vooruitgang zien en je wil trots zijn over je atelier, je tools, veel high-tech enz.
Begrijp ik best maar tenslotte komt het neer op het leren werken met je handen, het gebruik van je hersenen en geduld.

Succes gewenst.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Magnetische tumbler bouwen - vraagjes

Bericht door peterspanje »

Ik zou die motor kopen voor 10 euro, geen geld is dat, ik neem aan dat er drie aansluitpunten op zitten, een voor aarde, geel/groen gestreept

Als je de motor ophangt in de behuizing, hang het op trillingsdempers, of zet het op trillingsdempers, toerental zal ik me geen zorgen over maken, mocht je nog vragen hebben stuur me even een mail, wasmachine motor is ideaal, maar let er wel op dat het niet de waterpomp motor is, die is te zwak voor dit doel!
Plaats reactie