Wat allemaal aankopen als beginnende goudsmid (vooral om thuis te oefenen)

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
DEKJ
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 29-08-2016, 10:08
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Wat allemaal aankopen als beginnende goudsmid (vooral om thuis te oefenen)

Bericht door DEKJ »

hey lieve forum gebruikers

wat zouden jullie aankopen?

Als dremeltje
* Dremel 4000 Platinum Editie
* Dremel 4000 + 45-delige accessoireset
* DREMEL FORTIFLEX

om te solderen:
DREMEL® VERSAFLAME

kwa bolpolsen etc:

het is bijna mijn verjaardag en krijg dus een budjet maar er is zoveel dat ik niet goed weet wat ik beste koop.

alvast bedankt voor jullie hulp
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Wat allemaal aankopen als beginnende goudsmid (vooral om thuis te oefenen)

Bericht door Erika »

Niets van dit alles b;)
Wil je er verder in wil je alleen hobbien en wat is je budget
Wat zijn je toekomstige plannen.


Ik zou eens kijken wat je bij drijfhout herens en herens of bijoumoderne of HBM kunt kopen. HBM is leuk voor de hobbyist, wil je er langer mee werken en wat betere kwaliteit dan raad ik je aan verder te kijken, maar voor de hobbyist kan het wel leuk zijn, maar dan hebben de groothandels als drijfhout en BIjou ook nog een collectie voor
of via martkplaats de betere merken
Via zilverdag schoonhoven op de markt (Herens is open en HBM heeft een stand)

Een hangmoter is fijner (ik heb zelf 5 jaar met een dremel gewerkt), de gereedschapjes heb ik netjes bij de bouwvakkers gebracht, ik gebruik wel soms een iets van dremel, maar over het algemeen vind het andere spul van opnze groothandels wat prettiger werken
De fortiflex zal denk vergelijkbaar zijn met deze dnk https://www.bijoumoderne.nl/default.asp ... e=01&cpl=1
En goedkoper dan de fortiflex (en zelfde idee handstul dus geen snelspanner)


In ander topic hier over solderen werd ook gevraagd naar versatip, ik heb niet zo een maar een vergelijkbaar van de aldi ooit gekocht voor nog geen 18 euro (voor mij om als bout te gebruiken)
De vlam zelf is redelijk vergelijkbaar met zo'n creme brulee brandertje van de blokker.
Wil je wat meer gaan doen kijk en dan eens naar een gasflesje met een sievert of exact brander, met verschillende groottes koppen kun je solderen, groot solderen en gieten.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat allemaal aankopen als beginnende goudsmid (vooral om thuis te oefenen)

Bericht door Marja »

Ik heb je een priveberichtje gestuurd over gereedschap ter overname
DEKJ
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 29-08-2016, 10:08
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Wat allemaal aankopen als beginnende goudsmid (vooral om thuis te oefenen)

Bericht door DEKJ »

hey hey allen

this voornamelijk beetje bij beetje kopen

de bedoeling is echt om daarna mijn bijberoep te blijven uitoefenen en dit aan te bieden in goud en zilver

plus ik doe dit echt heel heel graag dus wie weet later voltijds maar das echt nog verre toekomstdroom

dus echt wel dingen die top zijn voor lang gebruik maar natuurlijk niet overbudget
DEKJ
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 29-08-2016, 10:08
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Wat allemaal aankopen als beginnende goudsmid (vooral om thuis te oefenen)

Bericht door DEKJ »

Het is welteverstaan dat ik in mijn eerste jaar zit, en dus naar tweede zal gaan mijn eindwerk was goed

dus ik wil graag thuis een attelietje opstarten waar ik zelf kan oefenen voor mijn eigen stukjes maken tot ik in orde ben met stempelwetgeving etc.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Wat allemaal aankopen als beginnende goudsmid (vooral om thuis te oefenen)

Bericht door Erika »

De gereedschappen die ik noem daar ben ik op de vakschool schoonhoven mee begonnen.

Dus Exact brander. EEn dremel die duurder was dan zo'n hangmoter
En voor 10 euro heb je een creme brulee bij de blokker, ik denk dat de duurdere brander van dremel niet veel meer is en erg lijkt op die ik bij aldi kocht voor 17,50 euro en alleen gebruik voor alles behalve solderen van sieraden (om dingen los te halen, met lijm bijvoorbeeld)

Los van de Exact brander of sievert (die je ook tweedehands op marktplaats moet kunnen vinden) "
Heb je ik tIps gegeven die je goedkoper doen uit zijn en naar mijn mening lekkerder werken.
Bij dremel kun je ook flexibele sshaft bij bestellen en voetpedaal e.d


Bedenk ook dat je nu investeert in je toekomst . Ik geef je nog geen tips als de Little torch met concentrator en de Techdent of klein hangmotor met badeco handstuk. De knew concepts zaag. De durston tribuleten en de Fretz hamers.Die doe je pas verzamelen als je weer hebt verdient. Maar juist mijn bovenstaande post geef ik ook aan mijn leerlingen als tips en zul je bij zoeeken op forum (topics als welke brander , welke hangmotor e.d. bestaan )
Ik probeer je juist tips te geven voor den beginne, ik ben 16 jaar terug begonnen in slaapkamertje thuis en ben langzaam gaan opbouwen dus ook niet begonnen met dure spullen (althans sommige wel) maar uiteindelijk wel geld geleend om goed door te starten als bedrijf. En begin nu eind


Zoek marktplaats trouwens ook even af! komt echt hoop langs, het prikbord van de vakschool heeft ook hoop spullen staan geregeld
Zilv erdag schoonhoven ergens 5 juni, is ook een aanrader, dan kun je bij HBM aan kraam voelen en kijken, je kan bij herens voelen en kijken naar gereedschappen.

Dremel is leuk maar er is meer en ook wel goedkoper te krijgen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Wat allemaal aankopen als beginnende goudsmid (vooral om thuis te oefenen)

Bericht door Cees »

Eenvoudig beginnen en zodra je iets van gereedschap nodig hebt voor een sieraad, dus gelijk gaat gebruiken, pas kopen, dat is vaak het beste.

Ik ben begonnen met een ringtribulet, een figuurzaag, sleutel vijltjes wat schuurpapier, polijstpasta en wat leren latjes en een plaatje zilver van 1 mm dik en wat zilverdraad van 1 mm. En u wordt mijn kamer te klein b;)

Dremel is leuk en aardig, maar niet meer dan dat, zou zelf eerder voor een hangmotor sparen. maar die heb je niet perse nodig is wel makkelijk als je hem hebt en er mee om weet te gaan. Velen misbruiken hem voor alles en dat laat zich vaak zien in het resultaat, omdat men de ervaring mist om hem goed te gebruiken.
Heb zelf een omo en op zich voldoet die prima, maar voor sommige zaken is een klein net iets fijner, maar daar hangt ook een ander prijkaartje aan.

Waar ik nu mee zou beginnen als ik het over mocht doen is het basis pakket aanschaffen wat op Schoonhoven gebruikt wordt bij de opleiding goudsmeden.
Nieuwprijs ligt ergens in de buurt van de 600 euro maar dan kan je wat handgereedschap redelijk vooruit. Deze worden ook vaak weer te koop aangeboden via de advertentie rubriek van de school.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Wat allemaal aankopen als beginnende goudsmid (vooral om thuis te oefenen)

Bericht door @tjuh »

www.zujeddeloh.de is ook een goede aanbieder, ok de verzendkosten kunnen varieren tussen de (ik dacht) 15-25 euro, ligt aan het gewicht van je pakket. Maar dat haal je er vaak met gemak uit qua prijsverschil me oa bijoumoderne.
oa freesjes en vijlen en schuurlatten zijn daar al velen malen voordeliger.

En bijou's E.P etc merken zijn vergelijkbaar met hun goedkopere gereedschappen, maar ze hebben ook gewoon de grote merken.

Duits kunnen lezen is wel handig ;)

zelf maak ik een afweging qua gebruik ik iets super veel -> dan kiezen voor kwaliteit, gebruik ik iets soms/voor de heb -> dan mag het ook budget zijn om te kijken wat het is/hoe lang plezier/hoe vaak daadwerkelijk gebruiken.

het blijven persoonlijke keuzes, maar geloof me op sommige dingen wil je niet bezuinigen: brander, wals en trekijzers. hangmotor kan je jaren nog plezier hebben van een 100 euro ding, eventueel op de duur een snelspanner apart kopen.
Plaats reactie