Tin verwijderen van goud

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
K&M goudsmid
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 21-10-2016, 22:58
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Nunspeet
Contacteer:

Tin verwijderen van goud

Bericht door K&M goudsmid »

Hallo allemaal,

Een kort vraagje met een minder kort antwoord ben ik bang: Hoe verwijder ik tin van 14 karaats goud?
Ik heb al wat gelezen over ijzerchloride en dat er een oplosmiddel bij bijou is, maar welke is dit? Gewoon Vissin?

Het gaat om een antiek armbandje waar ik alle messing onderdeeltjes al af gehaald heb, maar het is te (flinter)dun en fragiel om los te gaan met een vijl en stekers.
Het idee is dus om het tin te verwijderen, overal nieuwe oogjes aan te zetten en zo de armband te restaureren. Het tin zit ook in de fijne bewerkingen aan de voorkant van de ovaaltjes.

Nou komen er waarschijnlijk reacties dat ik beter een nieuwe armband kan maken, maar de klant wil het heel graag zoveel mogelijk behouden, dus als het enigszins mogelijk is hoor ik het graag b:D
Hier gaat het om.
Hier gaat het om.
Groetjes!
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Tin verwijderen van goud

Bericht door Sun »

Het grofste tin kun je weghalen met een soldeerbout en "Litze". Dat is een soort gevlochten draad van heel fijn koper, dat bij verhitten de tin opneemt. Leg de litze op de tin en zet daar bovenop de soldeerbout. Dit is ongeveer 350 graden, dus zal je goud en andere verbindingen niet aantasten.

En ik weet niet of afkoken het resterende tin verwijdert... Dat kan iemand met meer ervaring je misschien vertellen b;)
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Tin verwijderen van goud

Bericht door Erika »

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
K&M goudsmid
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 21-10-2016, 22:58
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Nunspeet
Contacteer:

Re: Tin verwijderen van goud

Bericht door K&M goudsmid »

Sun schreef:Het grofste tin kun je weghalen met een soldeerbout en "Litze". Dat is een soort gevlochten draad van heel fijn koper, dat bij verhitten de tin opneemt. Leg de litze op de tin en zet daar bovenop de soldeerbout. Dit is ongeveer 350 graden, dus zal je goud en andere verbindingen niet aantasten.
Bedankt voor de tip, deze ga ik zeker uitproberen! Kun je ook gewoon koperdraad gebruiken denk je? Ik heb geen idee waar je 'Litze' koopt.
K&M goudsmid
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 21-10-2016, 22:58
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Nunspeet
Contacteer:

Re: Tin verwijderen van goud

Bericht door K&M goudsmid »

Bedankt voor de topics. Beide had ik al gevonden, maar in de eerste gaat het over een zilveren kandelaar en gezien dit goud is en fragiel kon er een andere aanpak nodig zijn.
De tweede vond ik nog vrij onduidelijk, gezien ik mij afvraag waar je ijzerchloride kan kopen? Weet je dat misschien? En het feit dat ik dus niet kan gaan vijlen en steken.
En in een andere topic vond ik dus dat er een goedje bij bijou te koop is, maar die kan ik niet vinden in het boek, dus misschien dat iemand het hier weet?
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Tin verwijderen van goud

Bericht door Kraai »

Met dat goedje van Bijou wordt waarschijnlijk Vissin bedoeld. Dit gebruik je om ijzer op te lossen, bijvoorbeeld een afgebroken schroefje in een horloge (messing).

Dit is een link waarbij zoutzuur gebruikt wordt, maar vooral de veiligheidsadviezen zijn erg nuttig.
https://ourpastimes.com/how-to-remove-s ... 86140.html
Als je salpeterzuur gebruikt moet je nog meer oppassen.

Litze: het gaat om de cappilaire werking. Zelf heel fijn koperdraad vlechten lijkt met lastig. Litze is bij elke hobby-elektronica zaak te koop (of online bij bv Conrad)
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Tin verwijderen van goud

Bericht door Sun »

K&M goudsmid schreef:
Sun schreef:Het grofste tin kun je weghalen met een soldeerbout en "Litze". Dat is een soort gevlochten draad van heel fijn koper, dat bij verhitten de tin opneemt. Leg de litze op de tin en zet daar bovenop de soldeerbout. Dit is ongeveer 350 graden, dus zal je goud en andere verbindingen niet aantasten.
Bedankt voor de tip, deze ga ik zeker uitproberen! Kun je ook gewoon koperdraad gebruiken denk je? Ik heb geen idee waar je 'Litze' koopt.
Je mag me een PB-tje sturen met je adres, stuur ik je wel een stripje op, enkel draad gaat hem niet worden, je moet echt het gevlochten spul hebben ;-)
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Tin verwijderen van goud

Bericht door Erika »

K&M goudsmid schreef:
Bedankt voor de topics. Beide had ik al gevonden, maar in de eerste gaat het over een zilveren kandelaar en gezien dit goud is en fragiel kon er een andere aanpak nodig zijn.
De tweede vond ik nog vrij onduidelijk, gezien ik mij afvraag waar je ijzerchloride kan kopen? Weet je dat misschien? En het feit dat ik dus niet kan gaan vijlen en steken.
En in een andere topic vond ik dus dat er een goedje bij bijou te koop is, maar die kan ik niet vinden in het boek, dus misschien dat iemand het hier weet?

Zilver is minder edel en lost sneller op, goud moet je echt oplossen in koningswater dus ijzerchloride of salpeter zal niet heel veel doen
Ik heb nog een potje zintoid staan maar dat schijnt niet meer verkocht te worden.
Dus zilver moet je voorzichtiger mee zijn. zilver Etsen doe je al met verdund salpeterzuur

Ja mag voor zo een restauratie trouwens best wel wat vragen aan de klant, het is een flinke klus!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
K&M goudsmid
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 21-10-2016, 22:58
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Nunspeet
Contacteer:

Re: Tin verwijderen van goud

Bericht door K&M goudsmid »

Kraai schreef:Met dat goedje van Bijou wordt waarschijnlijk Vissin bedoeld. Dit gebruik je om ijzer op te lossen, bijvoorbeeld een afgebroken schroefje in een horloge (messing).

Dit is een link waarbij zoutzuur gebruikt wordt, maar vooral de veiligheidsadviezen zijn erg nuttig.
https://ourpastimes.com/how-to-remove-s ... 86140.html
Als je salpeterzuur gebruikt moet je nog meer oppassen.

Litze: het gaat om de cappilaire werking. Zelf heel fijn koperdraad vlechten lijkt met lastig. Litze is bij elke hobby-elektronica zaak te koop (of online bij bv Conrad)
Bedankt, dat is een goed en duidelijk artikel! Weet u ook of Vissin eventueel ook gebruikt kan worden, of is ijzerchloride de beste optie?
K&M goudsmid
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 21-10-2016, 22:58
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Nunspeet
Contacteer:

Re: Tin verwijderen van goud

Bericht door K&M goudsmid »

Erika schreef:
K&M goudsmid schreef:
Bedankt voor de topics. Beide had ik al gevonden, maar in de eerste gaat het over een zilveren kandelaar en gezien dit goud is en fragiel kon er een andere aanpak nodig zijn.
De tweede vond ik nog vrij onduidelijk, gezien ik mij afvraag waar je ijzerchloride kan kopen? Weet je dat misschien? En het feit dat ik dus niet kan gaan vijlen en steken.
En in een andere topic vond ik dus dat er een goedje bij bijou te koop is, maar die kan ik niet vinden in het boek, dus misschien dat iemand het hier weet?

Zilver is minder edel en lost sneller op, goud moet je echt oplossen in koningswater dus ijzerchloride of salpeter zal niet heel veel doen
Ik heb nog een potje zintoid staan maar dat schijnt niet meer verkocht te worden.
Dus zilver moet je voorzichtiger mee zijn. zilver Etsen doe je al met verdund salpeterzuur

Ja mag voor zo een restauratie trouwens best wel wat vragen aan de klant, het is een flinke klus!
Bedankt voor je uitleg, heel help vol! Ik vraag ook wat en het is op eigen risico, gezien ik niet weet of ik het aan de voorkant goed uit de mini bewerkingen kan gaan krijgen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Tin verwijderen van goud

Bericht door Erika »

het is altijd op eigen risico van de klant, goed duidelijk maken in je algemene voorwaarden en ook aangeven . Steenbreuk etc is voor hun.

Succes!!!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie