3d printen

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
w1988
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 01-05-2015, 15:09
Ervaring: Geen ervaring

3d printen

Bericht door w1988 »

Beste forumleden,

Meestal lees ik hier voornamelijk over de leuke onderwerpen maar nu toch maar weer eens een vraag waar ik eigenlijk nauwelijks iets over kan vinden namelijk printen met goud in 3d.
Ik kan eigenlijk niks vinden over de printer en ook niet ober het principe.
Weet iemand hier misschien de printers heten dan kan ik daar eens wat over opzoeken?
Of zijn er misschien ervaringsdeskundigen die er een wat over kwijt willen.
Ik ben super benieuwd naar jullie reactie/ervaringen.
Gr, Werner
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: 3d printen

Bericht door Erika »

Echt printen in goud zelf , gaat door middel van sinteren,
De meesten onder ons zullen deze tools nooit kunnen gaan kopen want te duur ...

Ikzelf weet niet wat het op moleculair niveau doet. Gietwerk kan al bros zijn dus wat doet dit dan?!
Ook is de techniek printen in goud nog niet zo oud, sinteren wel natuurklijk, maar goudprinten nog niet zo, is namelijk best duur zo'n cartridge

https://m.youtube.com/watch?v=utxzFxQ0hOY mooi filmpje

De meesten zullen (laten) tekenen, printen in was en dan gieten dmv slinger of vacuum.
Daar moet wel wat over op het forum staan trouwens
viewtopic.php?f=40&t=5006
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: 3d printen

Bericht door Sinterklaas »

Doe op mn werk veel met 3d printers, die printen is was. En dan gewoon gieten via de verloren was methode.

Printen in goud is inderdaad erg duur want je hebt goudpoeder nodig. En altijd meer dan je model. Dus het is niet erg efficiënt wat dat betreft.

Solidscape of 3Dsystems maken printers die in was printen. 3Dsystems maakt ook nog een heleboel andere printers. Was printers zijn over het algemeen heel duur. In aanschaf en ook in gebruik.

Dan zijn er nog SLA of DLP printers die in resin/kunsthars printen maar die hebben weer als probleem dat het uitbranden van de resin vaak problemen geeft. Want niet elk resin is hier voor gemaakt.
En die er wel voor gemaakt zijn gaan ook niet vlekkeloos.
Plaats reactie