slijpmachine maken

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

slijpmachine maken

Bericht door @tjuh »

Goedemorgen,

Graag hoop ik op o.a. wat elektrotechnische ondersteuning in dit project.
Voor een buurtwerkplaats willen we graag een slijpmachine maken (30cm diamantblad, dus eigenlijk een oversized Powerhone) om glas te slijpen (kleine budgetten en alleen de schijven zijn al duur genoeg).
Afbeelding

Het liefst willen we de schijf horizontaal en verticaal kunnen verplaatsen (en anders verticaal).

Ik heb alvast nagedacht wat we nodig hebben maar ik heb geen idee hoe alles te bevestigen en wat er nog bij moet komen, dus indien ik daar (getekende) hulp bij kan krijgen graag!

basis is een wasmachine motor (hoop ik) de Sole 20584.509 incl draadboom
Afbeelding

nu wil ik daar iig een snelheids reguleerder op kunnen zetten (welke en waar te koop) en zit daar dan de stekker voor het stopcontact aan of moet die ook nog apart geplaatst worden? (zo ja welke draden daarvoor gebruiken?)

deze schijf komt erop, dus wat is verstandig een overgangsstuk op de as v/d motor plaatsen/maken of het gat in de disc groter maken zodat die op het schroefdraad past welke al op de as zit (en hoe zit het dan met eventueel losdraaien tijdens gebruik)
Afbeelding

elektrische waterpomp voor koeling
deze pomp bijv
ik dacht 1 slang te plaatsen welke als een omgekeerde U in een waterbak onder de machine staat en deze op de top v/d omgekeerde U te doorbreken om dat druppelslangetje te bevestigen (en uiteraard 1 stukje slang voor toevoer). Dit had ik zo bedacht omdat ik anders niet zo gauw weet hoe de waterflow te minimaliseren (en op de druppelaar zit een draaiknopje om de flow krachtiger te maken) zonder overdruk te krijgen van water wat niet weg kan.

Ben ik dan qua elektra iets vergeten?

nou dan het horizontaal/verticaal: de grootste uitdaging/obstakel zal denk ik de bak zijn waar het gebruikte water in opgevangen wordt (deze wil je lekvrij houden), zelf zie ik niet zo gemakkelijk een oplossing, maar ik hoop wel dat die er is.

zelf dacht ik in de lekbak 2 gaten (1 in de zijwand en 1 in de bodem) om de as doorheen te steken.
dus een kantelsysteem bedenken dat wanneer je van horizontaal naar verticaal gaat: eerst de disc eraf haalt dan de lekbak verwijdert vervolgens de machine in horizontale/verticale stand plaatsen en de bak en disc terugplaatsen. het niet gebruikte gat met een rubber stopper dichtpluggen.

of kan iemand nog iets simpelers bedenken? maar sws kan ik wel wat hulp gebruiken om dit kantelsysteem uit te werken.....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: slijpmachine maken

Bericht door Cees »

Ik stuur je even een pb'tje
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: slijpmachine maken

Bericht door @tjuh »

Dank jullie wel Cees en PeterBrasser/Spanje

Ik kan iig weer een stuk verder.

Maar meer inzichten zijn welkom (ook voor andere forumgebruikers denk ik zo)
Ik zal iig tzt jullie bijdragen hierin vermelden (gedestilleeerd naar voor mij bruikbaar)

en uiteindelijk hopelijk ook de machine welke wij gebouwd hebben.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: slijpmachine maken

Bericht door Erika »

mss moet je Jeffrey eens contacten ook, hij heeft een facetteer machine gebouwb
viewtopic.php?p=85085#p850851

mss ivm activiteit hier op forum een mailtje eraan wagen?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie