granuleren

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
marjav
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 38
Lid geworden op: dinsdag 08-04-2008, 8:56
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: nieuw vennep
Contacteer:

granuleren

Bericht door marjav »

Ik zou graag willen leren granuleren. Ik heb eens gehoord dat je dit kunt doen met arabische gom. Hoe gaat dit in zijn werk en heb je dan geen soldeer meer nodig omdat het versmelt met het oppervlak?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: granuleren

Bericht door Erika »

Eutectisch solderen, niet alleen gom maar ook een koperoxide. Daardoor kun je verbindingen aangaan met de metalen
Heb er vaktheorie over , we hebben het niet gehad als praktijk maar wel als theorie les tijdens de opleiding. Maar dat is niet zo 123 op te hoesten op een forum
maar er is wel wat te vinden:

viewtopic.php?f=11&t=6974&p=83947#p83947
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: granuleren

Bericht door Sinterklaas »

De granules zelf kun je makkelijk maken door in een houtskool blok half ronde inkepingen te frezen van de maat van de bolletjes. Dan knip je een stukje draad en smelt daar in het holletje een balletje van. Als je de juiste lengte van het draadje weet. Dan kan je alle balletjes even groot maken. Een andere manier is in een oven die heet genoeg is om je metaal te doen smelten.

Voor het solderen van granules kun je soldeer pasta kopen bij Bijou. Voor het solderen op de ouderwetse manier kijk dan op dit kanaal, daar staan volgens mij tips. https://www.youtube.com/user/Odermennig/videos
Plaats reactie