Hulpmiddelen om te klemmen

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
ann janssens
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: zaterdag 30-10-2010, 22:45
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Hulpmiddelen om te klemmen

Bericht door ann janssens »

Hallo,

Ik zoek tips omtrent hulpmiddellen om kleine dingen stevig mee vast te houden terwijl je er aan werkt. Helaas heb ik last van mijn duimgewrichten. In de 3 bijgevoegde screenshots zie je een goudsmid een tool gebruiken terwijl hij griffen freest. Heeft er iemand een idee wat dit is? Of heeft er iemand goede tips om duimen te besparen ?
Alvast bedankt,
Ann
Bijlagen
20201112_121616.jpg
20201110_095009.jpg
20201110_095029.jpg
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Hulpmiddelen om te klemmen

Bericht door @tjuh »

dat is gewoon een heftje met spantang. je zou ook kunnen denken aan een ringenklem. Ook kan je bij riogrande.com gaan rondneuzen, in amerika maken ze voor alles wel een stuk gereedschap.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Hulpmiddelen om te klemmen

Bericht door Sinterklaas »

Spantangen zoals al genoemd en ringklemmen. Of een tang of parallel-tang. Ook kan je kleine dingen vastlijmen aan bijv een stokje. Of een kitstok dan kan je het makkelijk er afhalen.

https://herens.nl/Categories/Detail/229
Annette73
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zondag 21-08-2022, 17:58
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Hulpmiddelen om te klemmen

Bericht door Annette73 »

Hoi, ik kom net pas kijken hoor en weet nog niks over het vak, maar ik heb zelf protoplast gekocht. Dit zijn plastic korrels die je bij verwarming in iedere vorm kan kneden. Hierin kun je jouw werkstuk fixeren. Als het materiaal afkoelt, wordt het keihard. Je werkstuk verwijderen kan makkelijk door het plastic weer te verwarmen. Het is dus meerdere keren te gebruiken.
Plaats reactie