trouwringen met een structuur erin.

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
bolwol
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 11-02-2015, 10:24
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Belgie

trouwringen met een structuur erin.

Berichtdoor bolwol » woensdag 11-02-2015, 11:47

Hallo iedereen.
Ik vraag me eigenlijk af hoe je volgende opervlaktes bekomt in ringen.Ik ben het niet gewoon derglijke ringen met structuur te maken.Dus ik zou graag eens weten wat de techniek er hierachter schuil gaat....wie weet raad?
het is een techniek dat je vaak in schilderijen ziet;;;licht korrelig met groeve lijnenspel
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5710
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Berichtdoor Erika » woensdag 11-02-2015, 12:28

reticuleren
Tegen het smeltpunt aan geraken en dus dat het nog net niet echt smelt

http://www.ganoksin.com/borisat/nenam/a ... lation.htm
klik hier voor video


ook kan dit in wasmodellen worden gemaakt, opdat je dan wat meer dezelfde ringen hebt.
Laatst gewijzigd door Erika op woensdag 11-02-2015, 12:33, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4164
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor Willem Parel » woensdag 11-02-2015, 12:29

Ik denk dat deze ringen met deze structuur eerst in was gemaakt zijn, verder zo weinig mogelijk aan afwerken ( schuren,vijlen etc. ) na het gieten en misschien nog wat stralen met glasparels.
Ik kan me ook voorstellen dat dit met klei gemaakt is.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4164
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor Willem Parel » woensdag 11-02-2015, 12:33

Erika schreef:reticuleren
Tegen het smeltpunt aan geraken en dus dat het nog net niet echt smelt

http://www.ganoksin.com/borisat/nenam/a ... lation.htm
klik hier


ook kan dit in wasmodellen worden gemaakt, opdat je dan wat meer dezelfde ringen hebt.


Ik ben van mening dat deze structuur er toch echt anders uitziet, de bedoelde ringen zijn toch echt gespateld, kijk maar eens hoe die baan naar de zetkast toeloopt.
Je laatste optie met was acht ik waarschijnlijker.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5710
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Berichtdoor Erika » woensdag 11-02-2015, 12:36

Bij de ringen op de foto ben ik het eens met je , denk eerder nog klei vanwege de korrels
Maar de onderste foto denk ik toch een combi cvan thermische vervorming en wasmodel?!

maar omdat de vraag werd gesteld hoe de structuur werd aangebracht is dit een van de technieken om tot een grove structuur en huid te komen

klik hier voor foto
Laatst gewijzigd door Erika op woensdag 11-02-2015, 12:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4164
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor Willem Parel » woensdag 11-02-2015, 12:41

Ik zie in beide foto's dezelfde structuur en bewerking, enkel twee verschillende modellen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5710
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Berichtdoor Erika » woensdag 11-02-2015, 12:59

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
bolwol
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 11-02-2015, 10:24
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Belgie

Berichtdoor bolwol » woensdag 11-02-2015, 13:30

Ik geloof ook niet in de techniek zoals Erika ze aanhaald.Ik volg Willem,de gleuf die naar de zetting loopt geeft voor mij eerder de indruk dat de techniek in wax gedaan is...
Willem Parel schreef:
Erika schreef:reticuleren
Tegen het smeltpunt aan geraken en dus dat het nog net niet echt smelt

http://www.ganoksin.com/borisat/nenam/a ... lation.htm
klik hier


ook kan dit in wasmodellen worden gemaakt, opdat je dan wat meer dezelfde ringen hebt.


Ik ben van mening dat deze structuur er toch echt anders uitziet, de bedoelde ringen zijn toch echt gespateld, kijk maar eens hoe die baan naar de zetkast toeloopt.
Je laatste optie met was acht ik waarschijnlijker.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5710
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Berichtdoor Erika » woensdag 11-02-2015, 15:33

reticuleren kan ook op was toch?!

Maar ik had begrepen dat het meer om de huid ging niet zozeer deze ringen an sich
En ik zie zeker verschil tussen de eerste set waar het lijkt dat er met spatels rechte lijnen in zijn gemaakt (ik vind het ook een beetje op vna die rivierklei lijken, als je dat met een draad snijdt krijg je ook vna die korrelige randen) en de tweede ring waar ik vooral de grofte van de huid zie niet zozeer gespatelde stukken.


het is een techniek waar ik het laatste jaar meer en meer mee doen op verschillende manieren..... en ook steeds meer mee wil gaan doen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Kirsten
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: zondag 11-03-2018, 0:14
Ervaring: Professioneel goudsmid
Contacteer:

Re: trouwringen met een structuur erin.

Berichtdoor Kirsten » zondag 11-03-2018, 0:35

Deze is denk ik ook op dezelfde manier gedaan.
Wat denken jullie? Ook met was en dan “smelten”???
Bijlagen
3BB99158-07A9-44D7-B4A2-D9B8DE5289D4.jpeg

Advertentie

Terug naar “Afwerking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast