Vergulden vraagjes

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Sun
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Leerling vakopleiding
Contacteer:

Vergulden vraagjes

Berichtdoor Sun » woensdag 27-12-2017, 10:11

Korte vragen eigenlijk... Ik héb een mooie set (machine van Ferroinstant, ontvetter van Wieland, kamertemperatuurverguldbad van Jentner, met "laag" cyanidegehalte) Vergulden gaat makkelijker dan ik ooit had gedacht, dunne koperdraadjes om mijn mini's aan te hangen... het werkt :-) Dank voor alle tips en hints die ik hier gevonden heb, zeker over veiligheid :-)

Nu de vraagtekens: Ik ben de koper-ophangdraadjes aan het vergulden... dat klinkt naar "zonde". Neem ik dat verlies, of is er een andere (0.2mm dunne) draad die ik kan gebruiken? Het moet zo dun zijn, de gaatjes in mijn mini's zijn dat ook.

Hoe kun je merken aan het goudbad, dat het bad begint op te raken? Ik heb veel gelezen hier over galvano en "50 ringen" klinkt als heel veel... maar qua oppervlakte denk ik dat ik met één mini-kroonluchter wel voor 15 ringen verbruik, als het niet méér is....

Het ontvettingsbad moet je héél goed uitspoelen voor je het goudbad in gaat. Begrepen. Veel kraanwater doet bij een ring de truc wel. Maar bij gebogen 2mm buis blijft er makkelijk wat achter, en spoelen terwijl iets aan een dun koperdraadje hangt is op zijn zachts gezegd onnauwkeurig. Bederven rubber handschoentjes het ontvetten? Dan zou ik de kraan goed op de buis kunnen zetten. Ultrasoon leeggooien, uitwassen en met leidingwater vullen om te spoelen? Zou dat beter zijn? Andere ideeën?

En als één ring 20 seconden is, zijn 15 ringen tegelijk dan ook 20 seconden?
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Briolet
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Vergulden vraagjes

Berichtdoor Briolet » woensdag 27-12-2017, 17:47

Ik ben de koper-ophangdraadjes aan het vergulden... dat klinkt naar "zonde"

Als je af en toe oud goed hebt, kun je het daar altijd nog bij gooien. Wat dat betreft is rhodineren erger. Dikke stukken ophangdraad worden nog wel eens afgelakt, maar ik zou er bij die dunne draadjes niet eens over nadenken.

En als één ring 20 seconden is, zijn 15 ringen tegelijk dan ook 20 seconden?

In principe wel. Als de ophangpunten zeer goed contact maken, zal er ook gewoon 15x zoveel stroom vloeien. Als het contact slecht is, kan het wel zijn dat er meer verlies optreed in het contactpunt en het geheel toch iets langer duurt dan 1 ring. Eigenlijk moet je ook naar de stroom kijken per cm^2 oppervlak.
Sun
Actief lid
Actief lid
Contacteer:

Berichtdoor Sun » woensdag 27-12-2017, 19:30

Dank je wel voor je uitleg :-)

even een fotootje van wat ik - uiteindelijk - vergulden wil, dit is een zilveren kroonluchtertje, doorsnee is ongeveer 8 centimeter. Dat bedoel ik eigenlijk met "15 ringen" al denk ik dat het nog wel méér is, als ik naar het oppervlak kijk.

Voltage - ietsje - hoger zetten dan? De beschrijving zegt "2-4V", ik heb hem nu op 3V staan.
Afbeelding
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Ervaring: Overig
Contacteer:

Berichtdoor @tjuh » donderdag 28-12-2017, 22:30

hmm, is denk ik moeilijk in te schatten; en je kan pas een betere berekening maken als je bad leeg is.... of misschien wegen? hoeveel mg zou er in het gehele bad moeten zitten en dat dan vergelijken met je voor en na gewicht v/h grotere object (wel een weegschaal die op honderdsten/duizendsten weegt).

maar ik denk dat zo'n vooraf inschatting alleen met de tijd van ervaring een beetje komt.
Sun
Actief lid
Actief lid
Contacteer:

Berichtdoor Sun » vrijdag 29-12-2017, 8:29

Die wordt lastig... Er zit één gram goud in een literbad... En dat staat ook nog een beetje te verdampen natuurlijk... Idd, gewoon proberen, kan altijd terughangen en nog een beetje langer vergulden, en zorgen dat ik een reserve-bad op voorraad heb... Mijn geluk is, dat er niemand anders zo gek is om deze lampen te maken, dus ik kan gewoon een heel bad doorberekenen b;)
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Erika
Moderator
Moderator
Ervaring: Professioneel goudsmid
Contacteer:

Berichtdoor Erika » vrijdag 29-12-2017, 9:49

dat stuk heb ik geblockt na school, tijdens al want galvano rekenen was niet mijn sterkste stuk van natuurscheikunde.
Maar ik weet wel dat het te berekenen is , ik heb de theorie nog en zou kunnen kijken of ik een formule voor je kan vinden in het nieuwe jaar

Dan is het natuurlijk wel berekend zonder variabelen etc. Maar theoretisch kun je berekenen wat je dikte van je goudlaad is naara gelang het voltage en de duur van het bad
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
lapidato
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Berichtdoor lapidato » zaterdag 14-04-2018, 17:41

Gisteren was ik aan het vergulden en mijn Platteerbad resulteerde (op 2 tot 4V, van alles geprobeerd) in zwarte sieraden. Het gekke is dat onder het zwarte de sieraden wel gewoon goud geworden waren. In de giebelton ging het er behoorlijk goed af, en met poetsen ook... Ik denk dat het bad besmet is of iets dergelijks!? Iemand een idee? En is daar wat aan te doen!? Zal het bad al leeg zijn? (niet heel vaak gebruikt in mijn opinie). Heb een Wieland (gebruiksklaar) bad, ik denk fijngoud... Eentje die Bijou aanraadde. Alvast hartelijk dank voor reacties!
Sinterklaas
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Overig

Berichtdoor Sinterklaas » dinsdag 24-04-2018, 23:42

Als er onder het zwart goud tevoorschijn komt zal het bad niet leeg zijn. Dan geeft het geen goud af. Bij rhodium is het zo dat als je het voltage te hoog hebt dat het zwartig/grijs zal worden.
Check welke waardes bij dit specifieke verguldmiddel horen. Kijk ook welke anodes je nodig hebt. En tussen het ontvet bad altijd afspoelen met demi water. En na het vergulden ook met demi water afspoelen, boven het bad! Dan spoel je het goud niet door de gootsteen. Is goed voor de portemonnee en het milieu.
lapidato
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Berichtdoor lapidato » vrijdag 13-07-2018, 14:20

Bedankt voor de tip van het afspoelen boven 't bad sinterklaas! Dat deed ik inderdaad nog niet (al druppel ik wel altijd alles af boven 't bad). Later ben ik er inderdaad achter gekomen dat ik een keer per ongeluk de edelstaal anodes ipv de geplatineerde anodes heb gebruikt :schaam: :oops: . De tijden en voltage dingen ligt het niet aan. Die waardes heb ik allemaal mooi overgenomen uit 't boek van bijou en een mooie handleiding van geschreven in een plastic mapje naast me baden :P. Inmiddels ook even met hoofdletters de bijbehorende anodes opgeschreven hahaha (de stift op de anodes zelf was een beetje weg gevaagd).

Is er denk je nog wat te doen aan de eventuele staal verontreiniging? Een magneet ernaast helpt niet echt :tonguit:
Erika
Moderator
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Erika » vrijdag 13-07-2018, 17:19

ik heb kleurverguldbad 14 karaat , dus geen plateerbad , en dat is 2 tot 2.3 volt op 60 graden, dus het goudbad wordt altijd verwarmd hier dus mss is dat het probleem

ik moet nog ergens de reader van de vakschool galvano lessen hebben daar moet tabel in staan wat er is als er dat gebeurt en hoe op te lossen
Mss heb je die zelf ook nog liggen ?! anders kan ik zoeken voor je]
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
lapidato
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Berichtdoor lapidato » dinsdag 17-07-2018, 13:50

Hey Erika, Dat zou ik heel erg waarderen! Ik heb geen galvano lessen gehad, in mijn tijd mocht je maar 2 versieringstechnieken kiezen.

Mijn bad is inderdaad ook verwarmd, daar gaat het dus zeker niet fout :). Bijou vertelde dat als ik wilde kleurvergulden dat ik eerst moest platteren, daarna kleur-vergulden. Ik heb ze dus allebij, echter gaat het alleen mis bij het platteerbad. Doet dat kleurverguldbad van je het voldoende!?

Alvast hartelijk dank b:D

Advertentie

Terug naar “Afwerking”