Poederlak residu verwijderen

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
krisslem
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zondag 11-11-2018, 13:14
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Poederlak residu verwijderen

Berichtdoor krisslem » zondag 11-11-2018, 13:25

Hey iedereen,

Wij zijn sinds kort begonnen met het poederlakken van onze zilveren juwelen. We ondervinden wel steeds problemen met het residu die na het curen nablijft wanneer we het materiaal verwijderen waaraan het juweel hing bij het verstuiven van het poeder.

We vroegen ons af of iemand hier ervaring mee heeft, of het op een andere manier wist op te lossen. Want dunne of dikke draad geeft wel andere resultaten, maar het probleem blijft. En het is natuurlijk wel de bedoeling dat het stuk volledig gelakt is en een zacht oppervlak heeft natuurlijk.

Ik heb een voorbeeld in bijlage gestoken.

Hopelijk kunnen jullie ons helpen! Andere tips voor het poederlakken zijn uiteraard ook altijd welkom!

Grts

Kris
Bijlagen
IMG_7168.JPG
IMG_7167.JPG
Herman
Actief lid
Actief lid
Berichten: 205
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Poederlak residu verwijderen

Berichtdoor Herman » maandag 12-11-2018, 14:53

Poeder lakken
Helemaal begrijpen doe ik het niet ,maar als ik kijk naar de foto’s dan zie ik een zwart voorwerp met een oogje en daar zit een oneffenheid of een beschadiging aan , waarschijnlijk heeft daar een ringetje gezeten waar aan het opgehangen is dat verwijderd moest geworden .Als je dit voorwerp zonder zichtbare beschadiging wilt laten zien dan zal je het met de achterkant op een horizontale drager met 3 puntjes moeten leggen en dan met een poeder coating behandelen ; in weze precies het zelfde als wat de oude chinezen deden met hun porselein bak werk .
Het zelfde geld voor ons , de voorkant ziet er beter uit dan de achterkant .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
krisslem
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zondag 11-11-2018, 13:14
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Poederlak residu verwijderen

Berichtdoor krisslem » maandag 12-11-2018, 21:51

Dag Herman,

Inderdaad, dit is wat het probleem juist was.

We bekijken zeker eens deze methode. Uiteindelijk zullen we toch kijken voor een oplossing waar zowel voor- als achterkant in orde zijn.
Maar we staan open voor alle suggesties!

Grts

Kris
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1153
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Poederlak residu verwijderen

Berichtdoor @tjuh » maandag 12-11-2018, 22:42

en een draad/staf spannen, en ze naast elkaar ophangen? want ik neem aan dat ze nu aan een soort vishaakje waren opgehangen (of wellicht zelfs een geheel dichte lus)

maar ja je blijft altijd een contactpunt houden, maar waar wil je die verstoppen in je ontwerp is denk ik de hoofdvraag...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5720
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Poederlak residu verwijderen

Berichtdoor Erika » dinsdag 13-11-2018, 10:13

Ik ben dan nog wel nieuwsgierig waarom zilver poedercoaten!? :) (ik begrijp kleur, textuur etc,)
Waarom dan niet een goedkoper metaal is mijn vraag dan, ben je meteen ook van het verplichte keuren af boven de 8 gram. (zilver dan, goud is eerder keuren).
Alpaca, aluminium e.d denk ik dan aan.

Ik denk ook dat wat @tjuh zegt het handigst is.
Eventueel nog ophangen aan enorm dun koperdraad (0.3 mm bijvoorbeeld)
Met emaille doe je het net zoals Herman zegt, mss moet je het in 2 keer coaten, voor en achter!?

ij poedercoat bedrijven kijken en vragen, Ik denk dat er hier weinig mensen zijn die deze techniek toepassen op hun sieraden dus ik denk dat je meer in die richting moet zoeken, poedercoatbedrijven vragen of zij willen helpen of dat ze een batch voor je doen en dat je mee mag kijken ofoz
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Actief lid
Actief lid
Berichten: 205
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Poederlak residu verwijderen

Berichtdoor Herman » dinsdag 13-11-2018, 11:07

De wens is om het voorwerp te voorzien van een coating zonder dat er een aangrijpings punt is , is een utopie ,
Bij alle bij mij bekende oppervlakte oppervlakte technieken , zoals lakken ,emailleren , galvaniseren , glazuren zijn er 1 of meerder aangrijpings punten aanwezig , ik ken maar 1 werkwijze waarbij geen aangrijpings punt nodig is en dat is trommel galvaniseren , maar dat is hier niet van toepassing .
In alle gevallen waar zichtbare aangrijpings fouten zijn wordt er gebruik gemaakt van maskerings technieken en dat zou ik hier ook adviseren . Uitgaande van het metalen plaatje dat gecoat moet worden dat waarschijnlijk uit koper bestaat daar zou ik aan de bovenkant oogje aan de achterzijde een dun koperen draadje solderen .
Na het coaten zou ik dit draadje voorzichtig weg halen waarbij een kleine beschadeging zichtbaar wordt ; mbv. een klein kwastje zou ik deze beschadiging maskeren , ofwel een beetje zwarte lak aanbrengen ,of poeder aanbrengen en deze laten smelten en vloeien door dmv. stralings warmte .
Uiteindelijk zou ik een zilveren ophang beugeltje door het oogje monteren wat het geheel meer cachet geeft .
download/file.php?mode=view&id=2565

Gr herman
Bijlagen
ring 3a.jpg
ring 3a.jpg (56.73 KiB) 649 keer bekeken
Geinteresseerd in verwerken van zilver,

steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.

deze materialen.
krisslem
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zondag 11-11-2018, 13:14
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Poederlak residu verwijderen

Berichtdoor krisslem » woensdag 14-11-2018, 20:51

Allemaal dingen om uit te proberen!

Nogmaals bedankt voor de hulp. Ik had niet verwacht dat er zoveel reactie op ging komen!

Ondertussen al bedrijven aangesproken en weinig kunnen tot nu toe een oplossing bieden, waarbij inderdaad een oppervlakte volledig gedekt kan worden.

Tx!

Advertentie

Terug naar “Afwerking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten