krassen zilver - wat te doen?

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Yoko
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 28-12-2017, 21:39
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

krassen zilver - wat te doen?

Bericht door Yoko »

Dag allen

Sinds kort afgestudeerd en gestart als goudsmid in bijberoep.
Ik heb dus nog niet super veel ervaring, maar ik doe mijn best en leer graag bij :-) !

Laatst maakte ik voor een klant een eenvoudige ketting met rond hangertje, zie foto.
Ze wilde een hoogglanzende hanger die ik dus voor haar op maat maakte.

Echter vertoont het oppervlakte na een aantal draagbeurten al wat krassen. Het lijkt mij normaal, gezien het materiaal toch 'leeft', maar de klant wil het dus hoogglanzend (zoals op de foto met het blauwe bloesje) en is niet tevreden. Ze stuurde mij een foto van de krasjes (zie bijlage).

Ik dacht er aan, om alles opnieuw te schuren en polijsten en er dan een rhodium laag op te laten leggen. Dit brengt de kostprijs van het stuk natuurlijk alweer omhoog en door mijn onervarenheid weet ik niet of dit effectief zal helpen.
Hebben jullie tips of oplossingen om de hoogglans toch iets langer op het juweel te houden? Heb haar gezegd dat ze de ketting in ieder geval mooi in het doosje zal moeten bewaren.


Alvast bedankt voor jullie tips !

Groetjes



IMG_0642.JPG
0a3e41dd-168b-4e19-9309-c482b397f9a2.JPG
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: krassen zilver - wat te doen?

Bericht door @tjuh »

rhodineren heeft totaal geen zin mbt de krassen, wel met de glans (zilver loopt sneller aan).

en dit zijn best grove krassen, ik vraag mij af wat de klant ermee heeft gedaan.
Enige wat ik kan bedenken is dat je het zilver thermisch hard en dan weer hoogglans polijst, maar er is geen garantie op krasvrije sieraden bij dragen, dan moet ze ''m maar in een schilderijlijstje hangen en er alleen naar kijken.
Yoko
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 28-12-2017, 21:39
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: krassen zilver - wat te doen?

Bericht door Yoko »

@tjuh schreef:rhodineren heeft totaal geen zin mbt de krassen, wel met de glans (zilver loopt sneller aan).

en dit zijn best grove krassen, ik vraag mij af wat de klant ermee heeft gedaan.
Enige wat ik kan bedenken is dat je het zilver thermisch hard en dan weer hoogglans polijst, maar er is geen garantie op krasvrije sieraden bij dragen, dan moet ze ''m maar in een schilderijlijstje hangen en er alleen naar kijken.
Bedankt voor je antwoord. Wat bedoel je precies met 'zilver loopt sneller aan'?.
En ik weet ook niet wat je wil zeggen met het zilver thermisch te harden..

Dankjewel !
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: krassen zilver - wat te doen?

Bericht door @tjuh »

loopt aan: verkleurt sneller bruinig/zwartig etc
en thermisch verwarmen: in een oven op speciale temperaturen (is wellicht hier op het forum te vinden)
POE
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 26
Lid geworden op: dinsdag 27-07-2010, 18:12
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: krassen zilver - wat te doen?

Bericht door POE »

Zulke krassen kunnen echt niet komen van het op de huid dragen. Is wat anders mee gebeurd, waarschijnlijk niet veilig weggelegd.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: krassen zilver - wat te doen?

Bericht door Herman »

IMG_4445 kl.jpg
IMG_4445 kl.jpg (24.16 KiB) 5882 keer bekeken
, Dit is de zilveren achterkant van mijn hanger die ik nu al 12 jaar overdag op mijn lijf draag .
Ik ben begonnen met een hoog glans achterkant ,na ongeveer 1 jaar dragen was dit beeld ontstaan en dat zal zo blijven .
De krassen die ik zie op de bewuste hanger zie zijn zeer plaatselijk zichtbaar hebben alle de zelfde richting , naar mijn mening zijn deze niet door dragen
op de huid ontstaan .
Ik zou het even opnieuw polijsten en dan weg wezen .
gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Yoko
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 28-12-2017, 21:39
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: krassen zilver - wat te doen?

Bericht door Yoko »

:thx:

Bedankt voor alle antwoorden !
Plaats reactie