Polijstproblemen

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Polijstproblemen

Bericht door Herman »

Beste Chiara .
Je kunt gerust van deze oude jongen aannemen dat het meeste NIET in boekjes staat .
Het beste om iets te leren is gewoon doen , om je dan af te vragen waarom is dit wel en is dat niet gelukt .
Succes
gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Polijstproblemen

Bericht door Cees »

Bij de hanger die je laat zien zal je met een lappenschijf of wolbuf nooit het hele oppervlak kunnen raken. Bij een ongelijk oppervlak met verdiepte delen gebruik ik altiijd een borstel
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Polijstproblemen

Bericht door Cees »

Katoendraad kan ook wonderen verrichten bij zo een hanger als deze. Katoendraad en daar wat polijstpasta op doen. Katoendraadc aan een kant vast zetten en andere eind door een gat vcan je hanger en dan heen en weer bewegen. Zo kan je overal bij komen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6095
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Polijstproblemen

Bericht door Erika »

Kom net kijken schreef:Hoi Erika,

Ontzettend bedankt!!! Ik heb het nagekeken en heb zelf dialux gekocht. Aal de nog leesbare letters op de stukjes van m’n juf te zien, is dat luxi.

Ik durfde nooit twee verschillende stukjes op één schijf te gebruiken, zoals op de cursus wel mag. Maar nu snap ik het, dus ontzettend bedankt voor je links! Ik ben nog niet klaar met lezen daar.

En na het trommelen zag ik nog allemaal dutsen van het te hard knijpen met de tang, dus ik ben nu opnieuw aan het schuren en ga daarna eens kijken wat zo’n borsteltje in de hangboor oplevert. Mooie oefening!

Kan je nog eens uitleggen hoe het met dat witte om de zetkastjes heen zit? Die uitleg was iets te kort voor deze eeuwige beginneling... :zwaai:

Groetjes,
Chiara.
Hoi Chiara
Helemaal gemist vrijdag
Fijn dat we iets konden helpen

Twee vetten door elkaar op 1 schijf is bij een neenee.
Mijn leraar was daar fel op , elke schijf een eigen vet ....
Zeker als je met slijp en polijstmiddelen werkt , En op cursus zou je ook niet weten of al je cursisten het netjes doen met de twee soorten

En ja Trommelen doet alleen de oppervlakte bruneren, dus je butsen, je vijlstreken, diepteopxides etc zul je toch eerst moeten wegwerken
Borsteltjes: Zwarte gebruik ik voor het voor werk, dus met het slijpvet.
En de witte zachte borstel voor het p[olijsten, zowel in de hangmoter als op de grotere machine
Polijstdraad is ook ideaal voor kleine hoekjes en gaatjes, hangt hier aan de werkbank (katoen draad) en je zou ook nog kunnen kijken wat je zelf nog met een tandenstoker/oude afgebroken frees en watten kunt doen voor hoekjes


Het witte van het zilver na solderen heeft te maken met de ontmening van koper en zilver, en het koper wat weg ets in de vitrex of ander afkook middel
Het is een laagje fijnzilver, waar je trommel dan net niet bij komt en dus wit blijft. Je kan dit ook gebruiken als je diepte oxides hebt en niet lekker kunt schuren , dan kook je meermaals wit en dan trommelen
Kretsborstel is ook nog wel een fijne snelle afawerking voor dat witte, maar is geen hoogglans
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Polijstproblemen

Bericht door Kom net kijken »

Hoi hoi, even update. Dankzij jullie hulp heb ik het volgende resultaat bereikt:
21B6E669-6AA3-4E32-A12D-BDD58783F59A.jpeg
2AA92129-A766-4CAC-B7A8-E2F900091588.jpeg
3A83C343-00E1-4EA8-823E-FBD79B10261A.jpeg
25F37780-6571-4A95-97BB-10703F7128FE.jpeg
0ECBA4C2-5B22-4588-9641-9A9780ADA853.jpeg
Het is nog nier perfect. Bij de linkerkant van de knoop zie je een stukje waar ik niet bij kon en helemaal achteraan zie ik toch ook nog wat wit van de trommel in de diepte van de groeven, maar het is al stukken beter dan eerst!!!
Hopelijk lukt dit nu ook op mijn eigen machine. Hoewel ik geen borstel heb, maar een schijf. Voor de hangmotor heb ik er wel een en met een beetje mazzel is dat voldoende. BLIJVEN OEFENEN!!! :thumbsup:

En nog ontzettend bedankt voor die links, die waren zeeeeeer informatief!!! Dan is het toch wel goed dat ik alleen het zwarte polijstvet gebruik en niet twee door elkaar. :yo:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6095
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Polijstproblemen

Bericht door Erika »

Top
GEdaan en oefening baart kunst


je mag trots zijn oo jezelf


voor plekjes waar je niet altijd fijn bijkomt met polijsten
Prbeer eens een tandenstoker met wat watten en polijst vet , kom je op kleine plekjes
En ook is katoen polijst draad ook erg fijn voor die kleine onbereikbare plekjes , gewoon beetje vet er op en dan bewegen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Polijstproblemen

Bericht door Herman »

Bijlagen
gefelic t kl -1.jpg
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
kevindm
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 38
Lid geworden op: maandag 16-04-2007, 22:18
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Polijstproblemen

Bericht door kevindm »

Je hebt gelijk Herman!

Een goede naam verzinnen.

Eentje die voor verkoop bruikbaar kan zijn.
Een merknaam?
Doelgroep?

Als je gaat verkopen
goede prijs bepalen
( hier op zilvermaan staan berichtjes over prijsbepaling )
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Polijstproblemen

Bericht door Kom net kijken »

Dank jullie wel!!! :blushblink: :phew: :fingers:

Och ja, die tandenstoker en het polijstdraad had ik moeten proberen! Was ik even vergeten... Dank je wel voor de reminder, Erika! hij is vanmiddag opgehaald, dus dan maar bij de volgende ring. Ik ben er met nog twee bezig, maar die laat ik open. Ik vind ze leuk om te doen. 8)

Mooie compilatie, Herman! Dank je wel!

En wat jullie zeggen over m’n naam hier, kevindm en Herman, dan zou ik hem het liefst vervangen in ‘eeuwige beginneling’ :LOLtear:

Maar wel bedankt voor de tips, kevindm! Want ik heb inderdaad net een week m’n website in de lucht en heb echt de grootste moeite met prijsbepalingen! Ik vrees dat mijn prijzen te goedkoop zijn, maar ik vind ze zelf te duur. Ik ben echt geen zakenmens!!! Het liefst zou ik gewoon maken en de verkoop aan een ander overlaten. :OB :sweat: :fluiten: O:)

Ik zou jullie graag vragen om een kijkje te nemen en of jullie nog tips en adviezen hebben, maar weet niet of ik hier dan af gekiept word wegens sluipreclame...

Groetjes,
Chiara.
kevindm
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 38
Lid geworden op: maandag 16-04-2007, 22:18
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Polijstproblemen

Bericht door kevindm »

Als amateur kan je €5 tot €10 per gram zilver hanteren
Afhankelijk van complexiteit van het sierraad.

Commerciële kostprijs berekening voor uniek zilveren sieraden , (handwerk en niet gietwerk) wordt een onverkoopbare prijs
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Polijstproblemen

Bericht door Kom net kijken »

Dank je wel, kevindm!

Ik denk dat ze me geleerd hebben om dat laatste te doen. Voor die Keltische knoop hadden ze me het volgende geleerd:

Het zilver in de hanger woog 5.47 gram, dat kostte op dat moment €12,- incl. btw. Dat moest dan x 1.3 marge en het werkloon zou voor mij op €35,- per uur liggen. M’n juf zou er 4 uur over doen en zo kwamen we op net onder de €170,- uit. Was dat te duur? Zij vond van niet...

Groetjes en bedankt voor het meedenken!
:sweat: :phew: #-o :)P
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Polijstproblemen

Bericht door Kom net kijken »

Ik vergeet nu even dat het bedrag van het zetkastje en van de steen er ook nog bij moest. Die kwamen samen op €8,26 incl. btw en zaten ook in het eindbedrag. :phew:
kevindm
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 38
Lid geworden op: maandag 16-04-2007, 22:18
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Polijstproblemen

Bericht door kevindm »

Het is een complex produkt

Als het 6 gram weegt zou ik op 60 komen
en dat vind ik qua verkoop te weinig voor dit sierraad

Wat je juf voorstel komt meer in de buurt.
Alhoewel ik 35 per uur ( werkloon) een beetje mager vind.
Automonteur: 60 als ik factuur van de garage bekijk

Met steen en zetkast: € 195,95
voor in de etalage
Lijkt me aardige deal.
Klanten die sieraden willen aanschaffen zoeken iets kostbaars.
Sierraad moet wel in perfecte staat zijn,
Goed verpakt in luxe doos etc,

Binnen de kennissen kring en losse verkoop
kan je in prijs zakken.
Ja en daar ga je al.

Ik ben niet goed in verkopen.
Vandaar dat ik amateur ben gebleven
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Polijstproblemen

Bericht door Kom net kijken »

Haha, hier nog een!!! Dit zijn mijn handelsdoosjes, eentje voor ringen, eentje voor hangertjes enzo. En inderdaad, zij zeiden ook dat een prof tussen de €50,- en €70,- rekent aan werkloon, maar ja, ik heb die officiële opleiding niet...dus dat kan ik niet rekenen. Ook doe ik er langer over, maar dan moet ik niet die uren rekenen die m’n juf erover doet, maar die ik erover doe. Foutloos, zeg je? Deze was niet perfect rond, zoals ze eigenlijk wilden. Het blijft tenslotte handwerk, nietwaar... :ohno: :think:
3C242C75-C0E9-4729-B7AD-B9E36207B1C5.jpeg
FD2DC5F2-1B87-4453-8CF0-68BBAA368949.jpeg
Plaats reactie