Zilver blauw na roltrommel

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Zilver blauw na roltrommel

Bericht door Daniel Houwer »

Hallo,

Afgelopen week kreeg ik een vraag.
Afbeelding

Afbeelding

Deze sieraden waren in de roltrommel gegooid met zeep en een scheutje ammonia.
Bij het eruithalen bleek de hele zooi knal blauw geworden.
Hoe kan dit? Er zou geen blitzbeits in de buurt zijn geweest.

Zelf denk ik aan iets uit de turkoois, de beits en een reactie daarvan met ammonia ofzo. Dat zou een koperzout kunnen opleveren waardoor je zilver verkleurt, maar dat blijft ongestaafd.

Iemand een idee wat hier gebeurt is?
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Geen blitsbeits in de buurt, maar ik heb zulke reacties wel eens gehad met sieraden die eerst in de zilverdip (hagerty) zijn geweest en daana in de ultrasoon of in de kogeltrommel.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Een wel vaker voorkomend probleem.
Sinds ik de vlokkenzeep voor de trommel gebruik zonder ammonia heb ik er eigenlijk geen last meer van.

Deze weer schoon krijgen is een groter probleem. in hete vitrex wil het nog wel eens lukken maar dan moet je opnieuw trommelen ](*,) .
Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op maandag 12-10-2009, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 658
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

blauw kleuring zilver

Bericht door Herman »

Ik ben een beetje laat maar er is een antwoordt op je vraag betreffende blauw kleuring zilver . Ik heb het trukje 50 jaar geleden moeten leren en het funktioneerd nog steeds ,pure chemie.
Wat hebben we, een kunststof trommel, water en zeep, waarschijnlijk groene zeep; het mileu is nu basisch waar we Ammonia aan toe voegen. Het basisch karakter neemt toe en er ontstaat niet gebonden Ammoniak gas in deze oplossing .We voegen toe zilveren voorwerpen ,1ste mogelijk 2de gehalte , in iedergeval metaal dat relatief veel koper bevat aan het oppervlak .De
basische OH-ionen van de zeep en de Ammonia vallen op het zilver aan maar dit is te edel en doet niets,het koper is een stuk onedeler wordt gesloopt en vormt met het ammoniak gas (NH3 ) in de oplossing een sterk donker blauwe koper complex verbinding Cu(NH3)4 ++ .Het aanwezige zilver metaal is door het koper verlies negelief geladen geworden en zoekt als het effe kan kompensatie vind dit in het positieve blauwe koper complex en bind dit aan zich .Deze reactie verloopt dus aan het oppervlak van het metaal . Er is ook sprake van de aanwezigheid van Turquoise , bevat ook koper maar veel minder en is in dit milieu en met een hardheid van 5 niet van betekenis voor deze verkleuring .
In de chemie werden fel kleurende complex verbindingen vaak gebruikt voor het aantonen van de aanwezigheid van bepaalde elementen, Ik hoop niet altemoeilijk te zijn geweest
Groeten Herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Herman,
Zulke informatie komt nooit te laat :D
Wat ik me wel een beetje afvraag is waarom het dan niet altijd gebeurd in de kunststof of rubberen roltrommels met water, zeep en ammonia.
The best things in life are still made by hand
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 658
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Waarom verlopen chemische reacties niet altijd op de zelfde manier en is het resultaat soms zo afwijkend . Het antwoordt is heel eenvoudig (storende factoren) . Bv. Vuurwerk maken cq. beheren
doen we al heel lang en toch boem. Pernis , DSM , etc.
In de chemie treden vaak ongewenste reacties op omdat er een stof
bij aanwezig is die stoort ,stel bij de beschreven situatie is een spoortje Nikkel of Cadmium of, IJzer aanwezig ,of het bakje was niet schoon of het moment dat er sprake is van negetief geladen zilver is voorbij , let wel het zilver kan heel goed bestaan zonder die verloren koper atomen , dan verloopt deze reactie niet of niet zo als je had verwacht . Ik heb mijn leven lang gezegt ,
HET PRINCIPE IS GOED !!!!!!! MAAR,,,
Groeten Herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Plaats reactie