Rhodineren

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Robert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: donderdag 17-05-2007, 11:13
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Almere

Rhodineren

Bericht door Robert »

....
Laatst gewijzigd door Robert op zaterdag 02-09-2023, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Als 1 liter bad of plaatselijk?

Met een 1 literbad kan je zo'n 50 ringen doen. afhankelijk van de dikte van je laag.

Plaatselijk is niet te zeggen, afhankelijk van hoeveel vloeistof je verspilt.

Eerst decaperen en heel goed spoelen, 1 druppel van de verkeerde vloeistof kan je bad voledig verpesten.

Let op met holle sieraden. achtergebleven ultrasoon vloeistof of ontvettingsbad kan je rhodineerbad in 1 keer verpesten.

Groet Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op dinsdag 03-08-2010, 15:48, 4 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Robert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: donderdag 17-05-2007, 11:13
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Almere

Bericht door Robert »

...
Laatst gewijzigd door Robert op zaterdag 02-09-2023, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik doe gemiddelt jaren met een bad. maar idd het ligt eraan hoeveel je rhodineerd.

in stappen.

1 polijsten en ultrasonisch reinigen,
2 electrolitisch ontvetten
3 Decaperen
4 spoelen
5 spoelen
6 rhodineren 30 sec tot 2 minuten.
7 spaar spoelen,
8 spoelen
drogen.

Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op dinsdag 03-08-2010, 15:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
draconia
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: vrijdag 16-02-2007, 8:48
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Bericht door draconia »

Goede tips zeg over dat rhodineren. Ik zit zelf een beetje te twijfelen over een rhodiumbad. Kopen jullie de benodigde chemicalien bij BM?
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

De meeste wel. maar ook wel bij Labstuff.nl

Ligt eraan wat we nodig hebben aan chemicali?n.
ABC spul gewoon van bijou of drijfhout.

Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op dinsdag 03-08-2010, 15:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Dat Alma Findings een geweldige zaak is kan ik beamen, inderdaad voor 4 uur besteld de volgende dag nog in huis. Maar BM zou ik niet kunnen missen. Hun assortiment is op vele gebieden uitgebreider en ze hebben naar mijn mening meer op voorraad en voor 1 uur besteld ook de volgende dag in huis. Los van de prijs is het assortiment nl niet overal hetzelfde. bv Superfit, een mechaniek, voor goud en witgouden ringen, scharnier en sluiting, perfekt gemaakt, kom je zelf niet aan te pas, is volgens mij enkel te bestellen bij Cookson. Nee ik zou me niet laten beperken door enkel de klantvriendelijkheid en de catalogus van Alma.
Rhodiumbaden, als je ze netjes behandeld, gaan inderdaad heel wat maandjes mee. Zwaarvergulden of verzilveren stuur ik op, Die galvanobaden wil ik gewoon niet in huis hebben. want voor je het weet ben je het adres voor al die ... klussen.
Nakleuren van goud doe ik wel zelf met contactverguldbaden. Gaat prima. bewaar ik, aangemaakt, in goed afgesloten potten die ik bij gebruik even aubainmarie verwarm in een wat groter pot die ik even vul met 80 graden uit m'n boilertje. Alluminium draadje erom, even galvanisch ontvetten en daarna even hengelen in m'n kleurbadje...klaar, dop erop en wegzetten die troep.
Geen garantie op geven, want het is een erg dun laagje, maar goed genoeg om een goud reparatie, net even wat minder zichtbaar te maken. Er wordt in de industrie veel nagekleurd, geelgoud blijkt vaak nagekleurd rose en andersom. t'is maar net wat de mode is haha.


ari
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Alma heeft een wat kleiner ass. galvano maar is iets goedkoper.
Laatst gewijzigd door Lapidee op dinsdag 03-08-2010, 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Dit word een nieuw topic zo!

Ik ben verwoed B.M fan. Daar zit een verhaaltje aan vast maar daar val ik jullie niet mee lastig.
De service vind ik geweldig vooral omdat ik hem doorgaands nooit nodig heb. Het personeel dat bestellingen opneemt per telefoon vind ik soms echter iets te jong en onwetend van wat ze verkopen.

Ik vind Alma een raar bedrijf. Alleen al de catalogus met lettercodes.
Nu ben ik ook een raar mannetje, maar daardoor alleen al vind ik het vervelend om in die gids alles op te zoeken.
Ze hebben minder gereedschap dan B.M. maar weer meer stenen, en hun blauw witte cameeen zijn bijzonder mooi. Wel mechanisch maar echt geweldig.

Zo heeft elk bedrijf voor elk persoon zijn voordelen.
Maar als je bijou een machtiging geeft sturen ze alles gewoon op hoor en hoef je geen rembours of aangetekende kosten te betalen.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Helemaal mee eens Daniel. BM is een geweldig bedrijf en in zijn soort enig in Nederland. De catalogus is een geweldig naslagwerk, lang leve Louis, met tips en duidelijke cijfercodes, waar Alma nog wat van kan leren. De stenen collectie van Ruppenthal is natuurlijk een grote aanwinst voor Alma en zijn van prima kwaliteit. Daar waar BM bestelformulieren levert (gratis) in een handig mapje. moet ik ze bij Alma copieren uit het boek en daar scoort BM toch hoger hoor. Het zit hem in kleine dingen en ervaringen met personeel waardoor je een voorkeur hebt. Het handigst is om ze allebei als lerverancier te hebben, dan loopt het bedrag per leverancier niet zo op, haha. Doorgaans bestel ik alles per fax zodat ik precies kan nakijken of ik het wel goed besteld heb mocht er iets anders uit hun doosjes komen, en ze gebruiken sinds enige tijd gelukkig geen chipjes meer bij BM want daar wordt ik nou simpel van.

ari
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Omdat ik ook veel horloges repareer bestel ik het meest van Alma. scheelt weer porto. Maar zo nu en dan van beiden, de een heeft dit en ander dat.

Nu ik toch aan het updaten ben, merk ik dat ik voorraadspul beter in duitsland kan bestellen. V??l goedkoper zeker als je bulk koopt .

Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op dinsdag 03-08-2010, 15:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Raoul Vreeke
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 81
Lid geworden op: vrijdag 25-05-2007, 19:38
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Raoul Vreeke »

heej,
nog een vraagje over rhodineren: wat is rhodineren, want ik heb al een paar de naam voorbij zien komen maar kweet nog steeds niet wat het precies is.

gr raoul
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Raoul,

Rhodineren is het via chalvanische weg aanbrengen van een rhodiumlaagje op meestal witgouden sieraden of eigenlijk wat dan ook.

Rhodium is 1 van de platina metalen die mooi wit is en zo de altijd iets gele of grijze tint van witgoud bedekt met een witte laag metaal. Zo komen stenen van een hoge kleur het mooiste uit en ziet de ring er overal even wit uit.
Hetzelfde als vergulden eigenlijk, maar dan met rhodium.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Kan iemand me vertellen waarom er tegenwoordig zoveel zilveren sieraden worden aangeboden die gerhodineerd zijn.?

Is dat puur tegen het zwart worden van ???
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

anyone?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie