Rhodineren

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Zelfde bad mag bij elkaar had ik al gezegd.

Zelf laat ik ze buiten of op de kast bij de afzuiger, open staan op een veilige plek om te verdampen en sla ze dan op. kost minder ruimte.

Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op dinsdag 03-08-2010, 16:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

rhodineren

Bericht door hellen »

Nu heb ik 7 kleine ringetjes gemaakt, een paar van geelgoud en een paar van witgoud maar het verschil is nauwelijks te zien, hoe komt dat, is rhodineren dan een oplossing?

Hellen :)
Passion meets Jewellery
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

pd witgoud is grijs gelig zeker de 18kt versie en dan is rhod. zeker een oplossing.

Het komt omdat goud geel is en met de toegestane bijzet metalen neit helemaal wit wordt. Het blijft een mengsel met meer geel metaal dan wit. Nikkel had het effect dat je goud echt wit werd, maar dat mag niet meer.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

waarommag het niet meer? Je kon t iig tot voor kort nog wel kopen bij bijou? (ik snap allergie enzo maar ik wist niet dat het niet meer mocht)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Europese regelgeving :x
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ja ze maken het steeds lastiger.
Laatst gewijzigd door Lapidee op dinsdag 03-08-2010, 16:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

is dat dan allang een wet?

Want ik weet dat het gaat om hoeveel .....miniminimicro-etc gram afgifte erin zit. Dus dat nikkel wel mag, zolang het maar aan de zoveel u-gram zit (zo'n raar u-tje).
Het zit nl ook in knopen van broeken, riemgespen, geld etcetc..
Volgens de Europese richtlijn 2004/96/EG (27 september 2004) mag de afgifte van sieraden met nikkel (verbindingen) niet groter zijn dan 0,5 ?g/cm2/week. Bij de materialen gebruikt voor het zetten van oorbellen en piercings (de zogenaamde zweerknopjes) die dus de wond maken, geldt een maximaal toegestane afgifte van 0,2 ?g/cm2/week.

Voorwerpen die door de huid worden gedragen
De nikkelwetgeving is in de eerste plaats van toepassing op voorwerpen die door de huid van het menselijk lichaam heen worden gedragen, zoals oorbellen in een gaatje door de oren of piercingsieraden. In deze voorwerpen, die worden gebruikt tijdens het helingsproces van de wond, mag in principe geen meetbare hoeveelheid van het element nikkel voorkomen, ongeacht de materiaalsoort van het voorwerp. Alleen als dit volledig homogeen van dezelfde samenstelling en zonder deklagen is, mag het minder dan 0,05% nikkel bevatten (gewichtsprocenten). Daar bij een dergelijk voorwerp niet of moeilijk is vast te stellen of het uitsluitend tijdens de helingsperiode van de wond kan of zal worden gebruikt, wordt geadviseerd om altijd de eis aan deze producten te stellen dat zij g??n nikkel bevatten, dan wel - bij homogeen materiaal zonder deklagen en dergelijke - minder dan 0,05%.


? Voorwerpen die op de huid worden gedragen
Daarnaast gaat het om homogene producten die op de huid worden gedragen en door migratie via de huidzuren nikkel in de bloedbaan terecht kunnen doen komen. Daarom wordt aan deze voorwerpen de eis gesteld dat het met de huid in aanraking komende oppervlak minder dan 0,0005 gram nikkel per vierkante centimeter oppervlak per week afgeeft. Dat geldt ook als het wel nikkelhoudende materiaal is bedekt met een andere, niet-nikkelhoudende laag gedurende ten minste twee jaar normaal gebruik van de producten. De integrale tekst van de wettelijke regeling is hierbij afgedrukt.
Wat geeft nikkelwitgoud dan af? Want ik vind het zo raar dat je wel heel veel soorten kan bestellen nog bij bijou. Lijkt me stug dat het dan geheel verboden is
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Zolang het op voorraad is mag het verkocht worden, maar mag niet meer geproduceerd worden.

Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op dinsdag 03-08-2010, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik werk ook eigenlijk alleen met pd/witgoud hoor, maar ik vroeg het me gewoon af.
Omdat ik deze tekst weer ken van de tijd dat ik in de bijouwinkel werkte en ze claimden dat alles nikkelvrij was, maar een collegaatje die al uitslaat als ze nikkel ziet, soms toch echt nog wel wat had aan nikkelal;lergie
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

hmmz, en van die winkels dan met hun lokkertjes ''nieuw zilver'', alpaca? Daar zit toch ook nikkel in?
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Is alpacca, alliage van koper nikkel en zink.
Soms met wat zilver.
Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op dinsdag 03-08-2010, 16:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
joodje
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 78
Lid geworden op: vrijdag 21-03-2008, 14:43
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door joodje »

Ja en nee De meeste mensen en daarmee bedoel ik de mensen die massaproducten aanschaffen hebben geen idee wat ze kopen en als de juwelier kan zeggen dat er een (kostbaar laagje witgoud :twisted: :twisted: over zit dan hoeft hij de prijs van zo een sieraad niet te verantwoorden.
Echte sieraen liefhebbers zouden een laag rhodium nooit willen
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Rhodium is geen laagje witgoud en het ligt eraan op welke sieraden je dat laagje Rhodium aanbrengt.

Witgouden sieraden waarbij de soldeernaden zichtbaar zijn, zijn voor mij toch mooier met een laagje rhodium
Ook mn wedstrijdring knapte toch op van het rhodiumbad. Met al die soldeernaden

Echte Sieradenliefhebbers weten wat Rhodium is :) :wink:
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Rhodium is een platina metaal.

Net als palladium, osmium, ruthenium, iridium. etc.
Laatst gewijzigd door Lapidee op dinsdag 03-08-2010, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Teunus
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: donderdag 12-02-2009, 17:59
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Rhodineren

Bericht door Teunus »

Hoi ik vroeg me af of er nog veel wordt gerhodineerd? En wat zijn hier de voordelen van ?

Ik heb gehoord dat als de rhodiumlaag er af slijt bij witgoud dat het dan een vlekkerig geheel wordt, is dat zo?

Ik kan namelijk een rhodineermachine kopen van balco microplate, maar ik vraag me af of er genoeg werk voor is?

alvast bedankt

mvg Teun
Plaats reactie