Zandstralen

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 657
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Zandstralen

Bericht door Herman »

Zandstralen is een activiteit die door vele edelsmeden gebruikt zou
worden als deze niet zo lastig was uit te voeren. Er is een een-voudige en relatief goedkope manier van werken nl. met behulp
van een hogedrukreiniger en zand . De firma k?rcher levert nl.een hulpstuk betaande uit een straallans met een aanzuigslang .
Artikelnr. 2638792 prijs 75 euro (in de uitverkoop betaalde ik 20 e)
Je hebt 100 bar druk dat is enorm, zilverzand is fijn en droog ,
voor grover zand kocht ik eenzak grof metselzand droogde deze
in de zon en zeefde handmatig in 3 grofheden .Het onderwerp
leg ik op stenen op de grond zet het wat vast met metalen pennen
en stralen maar . Altijd eerst proef stralen op een Aluminium proef plaatje om het gewenste effect te bekijken.Delen die je niet wil stralen moet je afplakken . Als je klaar bent oplaten drogen en weg vegen Veel succes toegewenst :idea:
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

100 bar???? :?
Gebruikersavatar
Constance Geeve
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 628
Lid geworden op: vrijdag 11-01-2008, 10:17
Ervaring: Overig
Woonplaats: Hellevoetsluis
Contacteer:

Bericht door Constance Geeve »

Volgens mij helpt afplakken niet bij 100 bar en ik denk ook wel dat er her en der wat verbogen is, zoniet het hele werkstuk. Ik hou het bij de gewone `lastige manier` hoor herman, dat is beter voor mijn werkstukken.

Groetjes Constance
"Some people laugh because we're different... We laugh because they're all the same..... "
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Zal 100 psi zijn, 7 bar dus.
Maar dan nog verbuigen je sieraden als ze wat dun zijn. 4 bar is perfect meestal.

Ruud

Alle groftes korund poeder kan je zo kopen op de beurs voor een paar euro, scheelt een hoop gezeur met zeven en drogen. En is nog veel harder ook dus herbruikbaar als je een beetje netjes werkt. Door je druk te vari?ren kan je verschillende effecten behalen alsmede straal hoek en afstand tot je werkstuk natuurlijk.
Wil je het compleet koop dan ook meteen de glasparels van bijou geeft een heel mooi glans effect op niet te bereiken delen.

Reinheid is hier een must!!
korund korrels tussen je glasparels geeft een zeer apart effect :twisted: .
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Hier heb je een mooie straal-cabine waarmee je zonder gesmeer te werk kan gaan, even een comprossor er achter en je kunt er van alles in gooien van vogelzand tot aluminiumgrit.

http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... ductid=881


Gr Freddy
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Hehe, ik dacht al, ik had aan mijn auto ook her en der plekken gezandstraald thuis, maar die druk had ik ook rond de 4 ? 5 bar staan, en alle vuiligheid knalde er al af :roll:
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Voor eenvoudig straalwerk is er in de autobranche wel een goedkope gritspuit (ik kocht ooit ??n voor 13 euro)met onderbeker te koop.
Hiermee kun je buiten met ongezeefd (maar zeven is beter)kanariezand al uitstekend stralen.
Als je regelmatig wilt stralen is het verstandiger en prettiger een straalkastje aan te schaffen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

Ik heb begrepen dat goudsmeden goed zijn in het vervaardigen van hun eigen gereedschap dus hierbij nog een leuk en redelijk goedkoop alternatief, zeker voor een beginnend goudsmid atelier. Stralen met behulp van het onderdruk principe. (toevoer = < afvoer) :idea:

Dit kan prima door een (oude) eventueel regelbare stofzuiger aan te sluiten aan de onderkant van een gesloten kast die in iedergeval aan de bovenkant een kijkglasvenster heeft. Van de zijkant of van boven af wordt een straal pijpje in deze kast gestoken die met een slang in een emmer glasparels o.i.d. wordt gehangen. Zorg er wel voor dat de doorvoer van de straalpijp door de kast netjes luchtdicht wordt afgesloten, bijvoorbeeld m.b.v. een stukje oude fiets binnenband. Op die wijze ga je eigenlijk letterlijk onregelbaar te werk en dat is in de praktijk lastig. Nog beter is het dus om een regelbaar straalmiddel toevoer te construeren. Dit kan door b.v. een hangend straalmiddelreservoir met een regelbare uitloop te maken en daar de aanzuigslang met een trechter onder te hangen (zwaartekracht principe)! De hoeveelheid toegevoerde straalmiddel is dan te doseren. Helemaal ideaal is het om de straalpijp aan de bovenkant te voorzien van een Y-stuk zodat een van de twee poten valse lucht kan aanzuigen. Je kunt dan ook de straalkracht goed beinvloeden.

Zo doe ik het momenteel, met prima resultaat!
En zelfs dan moet je oppassen voor vervorming van je werkstuk, zoals ik inmiddels heb ervaren.
Ik hoop dat jullie mijn beschrijving kunnen volgen :)

Suc6, Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Je beschrijving is geheel overeenkomstig met een zandstraalkast van de Ferm geloof ik. ? 79.- en te koop bij praksis. Ik heb 'm ook gehad en was er niet echt enthousiast over.
Een prut ding eigenlijk.

Maar het kan nog simpeler. Bijna tegen het plafond een grote trechter. Exact waterpas een lange buis van je trechter naar een bak op de grond waar je werkstuk in ligt. Korrels in je trechter en gaan :wink: .
Methode anno 1750 oid. :P Staat in de Hammes volgens mij.
Het werkt wel :lol:
Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

Hmmm, ik denk dat mijn installatie ook wel zo'n vijf tientjes heeft gekost en flink wat uren klooien om het goed voor elkaar te krijgen. Ben uiteindelijke tevreden over de resultaten hoewel de prof. installatie op school vooral in gebruik onvergelijkbaar is. :(

Ik kan me goed voorstellen dat die van Ferm (ik ken alleen die van Markus Rorher ad. 200 eurie en daarom heb ik het zelf gebouwd) voor een proffesioneel atelier als dat van jou, prut is Ruud. Maar als ik had geweten van die redelijk betaalbare Ferm.... was ik daar wel ingetrapt. Als beginnend alternatief dan. :lol:

En ach, je zou eens moeten weten welke naieve fouten wij inmiddels hebben gemaakt. :oops: Wij experimenteren er lustig op los hoor. En dat gaat regelmatig fout. Maar we leren er wel enorm veel van.

Marjolein heeft een Hammes op de kop getikt. Las al eerder op het forum dat het beslist geen kwaad kan om juist die van A tot Z door te lezen. Dat ga ik nu dus maar eens doen.
Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

en vergeet oppi dan ook niet te lezen :)

en het is toch gewoon goed dat je het zelf hebt gebouwd, ik ben lui ik ga eerst zoeken op internet voor een leuk prijsje ;)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik ben al jaren van alles aan elkaar aan het prutsen en veel dingen werken, nog meer niet. :oops: .

Maar je idee is zeker niet slecht. Wellicht beter dan van die ferm. Die werkte helemaal niet naar wens.
Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb elukkig een kastje staan,, ooit vvrij in het begin al geinvesteerd:)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

en vergeet oppi dan ook niet te lezen
Marjolein is helemaal blij met je tip Erika. Ze heeft zojuist anderhalf uur op Google gezeten en Oppi is nu naar ons onderweg. =D>
Met Hammes en Oppi komen wij wel die vervelende lange schoolvakantie door. :D
Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Marjolein en Robert. Ik heb medelijden met jullie, zijn totaal reddeloos verloren. :lol: :lol: :lol:

Kleine tip. Oppy niet lezen maar uit je hoofd leren. :P .
Hammes ook een beetje voor de wat oudere maar noodzakelijke technieken.
Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Plaats reactie