Polijst handschoenen, geen vieze handen meer

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Polijst handschoenen, geen vieze handen meer

Bericht door goldenwonder »

Ik was altijd erg tegen handschoenen en leren vingerhulsjes tijdens het polijsten. Tot afgelopen week Michael van Cookson Drijfhout bij mij langs kwam. Hij had handschoenen in de collectie. Ik moest al lachen en vertelde dat ik ze niet gebruikte. Waarop hij zei: en wel je handen wassen met water zeep en ammonia uit je trilbad? En eens in de 2 maanden ben je een slang omdat je vervelt? Tja....laat maar een paar setjes komen. TOP !!! PU-flex, dunne handschoenen, binnenzijde licht "gerubberd". Geen naad in de vingers, goede grip. Kosten 2,- euries excl. BTW per paar. Dezelfde liggen bij Intratuin voor 10,= vette euries !!! Gewoon proberen, je valt er geen buil aan.
Afbeelding
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Ah, goeje tip,
Die opvolger van Gert is hier nog niet geweest, maar ga het zeker uitproberen.
Altijd al jaloers geweest op bv graveurs die nooit hun handen hoeven schoon te schrobben. :D


Thanks

ari
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik gebruik die van bijou, nieuw boek pagina 350 links onderaan.
Zijn zwarte varianten
maar ik heb er al gaatjes in nu, dus weer stug zonder.

Deze zijn iets duurder maar volgens mij hetzelfde idee.
binnekant rubber en de bovenkante van de toppen.
Werken erg fijn omdat ze niet zo dik zijn en je dus voelt wat je doet!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Hoe zit net met de veiligheid, als ze door de (schroef-)spil gepakt worden???
Scheuren ze dan heeeeeel gemakkelijk van je handen af of zijn ze (te!!) sterk daarvoor.
Ik huiver altijd handschoenen te dragen bij het polijsten.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Ja dat vind ik ook een beetje eng en vooral als je een polijstmotor hebt die niet snel stopt.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Is ook mijn grootste angst. Maar toch geprobeerd. Is dun spul. Met buitenzijde licht rubber. Zitten strak om je vingers heen. Ik zal de handschoenen eens aan een trektest onderwerpen. Heb zelf de PT-1-1 en die staat inderdaad niet zomaar stil.

BTW ik ken een siersmid die ijzeren strips moest boren. Handschoenen aan, want dan kon hij langer door boren. Tot de spiraalboor zijn duim greep. Is er letterlijk afgedraaid :?
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik heb niet het idee dat het veel gevaarlijker is omdat ze zo strak zitten. En het is dun materiaal en bij mij zitten de gaten er al in.
het is dus geen wijde handschoen, eerder als een ruim condoompje..
Leren vingers zijn veeeeeeeeeeeeeel dikker

Het zijn niet die leren handschoenen die goed stevig zijn, het is een rubberlaagje van een paar tiende mm dat tussen je vinger en het sieraad zit
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Net aan de trektest onderworpen. Dez scheur je niet zo maar kapot. Desondanks is het wel redelijk dun materiaal. Net nog mee gepolijst. Het is even wennen. Maar voordeel is dat ze strak om je vingers zitten. En naadloos, dus geen naad over het midden van de vinger. Gewoon een keer proberen. Voor die 2 euries kan je geen buil aan vallen. Tenzij je voor 10 euries per paar naar de Intratuin gaat.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

goldenwonder schreef:Net aan de trektest onderworpen. Dez scheur je niet zo maar kapot.
Voor mij een reden om ze absoluut niet te gebruiken.
Bij dat stevige leer van die hoesjes waar Erika het over heeft hoef je juist niet bang te zijn omdat dat niet tussen je duim (of vinger) en spil mee gaat vouwen. (al zijn ze wel onhandig)
Als het dun, sterk en soepel is pakt de spil gauw een plooitje, WEES VOORZICHTIG!!!
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Willem Parel schreef:
goldenwonder schreef:Net aan de trektest onderworpen. Dez scheur je niet zo maar kapot.
Voor mij een reden om ze absoluut niet te gebruiken.
Bij dat stevige leer van die hoesjes waar Erika het over heeft hoef je juist niet bang te zijn omdat dat niet tussen je duim (of vinger) en spil mee gaat vouwen. (al zijn ze wel onhandig)
Als het dun, sterk en soepel is pakt de spil gauw een plooitje, WEES VOORZICHTIG!!!
Tja,....maar deze zitten zo strak om de vingers, dat er geen plooi te pakken is
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hmm, ik ben best nieuwsgierig.
Ik houd helemaal niet van handschoenen maar door 20x op een dag de handen met dreft en een flinke borstel te wassen heb ik wel een soort hagedissen huid op mijn handen.
Nu komt drijfhout nooit bij mij op bezoek dus zal ze wel moeten bestellen.
Als ze goed passen en je hebt ervaring met polijsten lijkt het me best een goede hand beschermer.
Isoleren ze ook tegen hitte?
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Daniel Houwer schreef:Hmm, ik ben best nieuwsgierig.
Ik houd helemaal niet van handschoenen maar door 20x op een dag de handen met dreft en een flinke borstel te wassen heb ik wel een soort hagedissen huid op mijn handen.
Nu komt drijfhout nooit bij mij op bezoek dus zal ze wel moeten bestellen.
Als ze goed passen en je hebt ervaring met polijsten lijkt het me best een goede hand beschermer.
Isoleren ze ook tegen hitte?
No heat protection, maar je kan een ring flink tegen de schijf houden, zonder dat je vinger een gebakken kipfileetje wordt.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik sta wel open voor nieuwe dingen, en als ervaringsdeskundigen het artikel prijzen wie ben ik om dat blijvend tegen te spreken.
Maar ik ben wel bang dat ik voortdurend met het angstzweet op m'n voorhoofd zit te polijsten.
Ik heb een 380V 1.2 ps elektromotor en die stopt niet.

Wel een heel ander verhaal maar ik heb een keer gehad dat ik een zilveren tasbeugel (een grote) aan het polijsten was en dat de jasseronketting door de spil gegrepen werd.....
Ik was blij dat ik mijn vingers nog had maar ik had wel een fikse snee in mijn voorhoofd, daar klapte precies de beugel tegen aan (is nooit meer goedgekomen...... :duh: )

(en de beugel was aan restauratie toe :oops: )
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Foto's?
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Daarom....wij hebben in ons vak wel eens voorwerpen op de polijstschijf die veel gevaarlijker kunnen zijn. Kandelaartje met armen, inderdaad een tassenbeugel met jasseron. Veel gevaarlijker denk ik. Probeer het dus gewoon voor 2,= Bel Michael mobiel of Wouter bij Drijfhout. Misschien vind je het niks, misschien gebruik je het af en toe. Ik zal ze zelf ook niet bij alles gebruiken, maar van water en ammoniak wordt ik ook niet altijd vrolijk :D
Laatst gewijzigd door goldenwonder op maandag 07-09-2009, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Plaats reactie