Welke polijsttrommel?

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

nou dat was dus 8 jaar lang ruzie met een trommeltje ..... vanwege zeep (en oke, ik heb geen rubber zitten op die stangen)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Kijk....weer een tevreden Elma Rotol gebruikster. Schaf het nu maar aan en tob niet langer met wisselende resultaten. Je doet werkelijk JAREN met een fles, dus per saldo kost het je bijna niets.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Tuurlijk heb ik Rotol ook geprobeerd maar ik kan niet zeggen dat ik er toen zeer enthousiast over was. Al is dat enige jaren geleden.
Maar dat kan de combinatie prijs / resultaat zij geweest, toen was ik nog wild en onbezonnen O:) :mrgreen: :mrgreen:

Jakkes, alsof ik nu een ouwe saaie zool ben. 8)

Toch maar weer eens bestellen, want deze zooi die ik nu heb is 3 X niks.

Laminaat reiniger doet het vooralsnog zeer goed.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Er is maar een ding waar je je aan moet houden bij Elma Rotol. En dat is de hoeveelheid. Op het etiket staat een gebruik van 4 tot 6 ml per 1/2 liter water. Ik heb meer en minder geprobeerd, maar de 4 tot 6 ml is de enige juiste hoeveelheid. Heb nu dus naast mijn Uron gewoon een halve literflesje staan. En bij de pot Elma Rotol ligt een injectiespuitje met ml aanduiding erop. Regelmatig verschonen is ook een pre. Je verbaast je iedere keer weer over het vuile water wat er vanaf komt. Succes ermee en laat je resultaten horen.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

De laatste tijd was ik niet erg tevreden over het resultaat van de trommel. Mat en lang trommelen.
Toen Robert weer bij me was merkte hij op, wat v??l kogels.
ca 60 % van de trommel.
Okee ik had wat bij gekocht en erbij gekiept.
Ruim te veel dus. 1/3 kogels werkt het best.

Het is maar een idee.

En dan na het trommelen is de zeep oplossing smerig en spoel ik vrolijk weg, maar zit daar niet veel edelmetaal in? Dus de zeep indampen en inleveren?
Doordat ik veel galvano werk trommel zie ik vaak een waas van edelmetaal op het oppervlak zweven.

Hoe doen jullie dat?

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Inderdaad....de hoeveelheid heeft zeker invloed. Voorheen had ik ook teveel kogels erin en resultaat was onbevredigend. Weet niet hoeveel ik nu heb, maar mijn Uron is voor 1/3 gevuld met bullets, halve liter water en 4 ml Elma Rotol. En dat is bij mij de juiste hoeveelheid. Zal als de trommel leeg is eens wegen hoeveel kg kogels er in zit.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

En die Elma Rotol is echt ! super!
Ik neem volgende keer wel wat mee Ruud, dan kun je het zelf ervaren.

Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Haha....begint mijn Elma Rotol promotie te werken. Heb er geen aandelen in , maar ben wel zeer tevreden over en dat heb ik al vaker laten horen. Kost wat, maar je doet er jaren mee.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik heb rotol al op de bestel lijst staan hoor.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
pvniel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 131
Lid geworden op: vrijdag 05-09-2008, 12:38
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Zoetermeer

Bericht door pvniel »

Ik zag dat er vele met trommeltjes werken.
Ik heb al jaren een Vibra tumbler (zie foto)
Ik gebruik 'm voor stenen te polijsten maar ook voor metalen.
Voor metalen gebruik ik als vulling nylon kogels met Rotol en groene zeep. soms met een beetje amonia.
Dit moet je gewoon uitproberen. Elk metaal of gehalte ervan geeft andere resultaten.
Krijg prachtige resultaten.
Voordeel is ook dat een Vibra Tumbler 5 x zo vlug werkt als een trommel.

Petra

Afbeelding
Een goed antwoord is nooit weg. En edelstenen facetteren en sieraden ontwerpen is een passie voor mij.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Die heb ik ook staan. een grote uitvoering dan.

Maar vind 'm voor metalen tegenvallen, de vorige schud tumbler deed het perfect maar die is een paar jaar geleden overleden en omdat ik soms grote hoeveelheden werk ervoor heb deze maar aangeschaft maar hij valt me echt tegen.

Misschien wat aanpassen, van het excenter en antiglij strippen erin, nu glijdt het vrolijk rond maar doet verder weinig.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
pvniel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 131
Lid geworden op: vrijdag 05-09-2008, 12:38
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Zoetermeer

Bericht door pvniel »

Ruud deze heb ik zelf. Ik denk dat je met die overleden oude tumbler deze bedoeld.

Petra

Afbeelding
Een goed antwoord is nooit weg. En edelstenen facetteren en sieraden ontwerpen is een passie voor mij.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Nee dat was een zwart geval met transparante deksel. Zeer licht in gewicht en wandelde altijd de hele werkplaats door, zover als het snoer het toeliet. :?
Maar uit de aantekeningen van toen had ik de moter omgekeerd gemonteerd zodat het zwaarte punt lager lag en een 2x zo zwaar verstelbaar excenter gemonteerd. Na 3 dagen experimenteren had ik het juiste effect bereikt. Trommeltijd ca 1/2 uur per serie sieraden.
En met de toenmalige hoeveelheid armbanden en colliers, ca 75 / 100 per dag, ging dat erg lekker.
Maar doordat die nogal veel herrie maakte en de motor puur versleten was is die ingeruild voor de rubber trommel van de lortone met een andere aandrijving, dat wel. Deze is vrijwel geruisloos.
In die tijd deed ik ook al geen abc reparatie's meer zodat ik zoals nu alleen maar de moeilijke gevallen heb te repareren. waardoor de lortone ruim voldoet.

Ik stel hoge eisen aan de hoeveelheid geproduceerde herrie, aangezien ik 360 dagen per jaar matig tot zware hoofdpijn heb, kan ik geluid slecht hebben.
Al heeft m'n dochtertje dat niet door, die produceert het geluid van een opstijgende straaljager als ze haar zin niet krijgt.
Bv. haar toetje opgeleukt met slagroom en wat hagelslagjes, oefff puur oorlog.
Okee dan, geen toetje. Ook best, Al ga ik dan even naar de werkplaats om de decibelletjes te vermijden. Els.... :mrgreen:

Maar ik verwacht een aantal zeer grote partijen te verwerken dit jaar
en dan is een goed werkende snelle grote trommel noodzaak om aan de eis en snelheid te kunnen voldoen.
Met de rest van de galvano installatie, er is een groot verschil tussen 1 hangertje doubleren en 5000, met topkwaliteit en garantie, en dat binnen 2 weken.

Groet Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
angelloveeinstein
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 27-07-2010, 8:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door angelloveeinstein »

what about de kogeltjes/satalietjes/staafjes? ik heb problemen met de kleine kiertjes en hoekjes, bv een geribt oppervlak. de kleinste staafjes lijkt me, maar is dat de oplossing? ik heb geen ervaring hiermee! (sowieso m'n zelfgeknutselde aandrijfsysteem maar eens gaan vervangen voor iets echters, al gebruik ik het ding bijna nooit.... maar nu een opdracht met was uitgevoerd, casting en later hopelijk wat kleine productie ervan) werkt het uberhaubt wel voor witgoud?

wat is nou de meest efficiente samenstelling van de polijstkogelmix?
het wordt altijd weer morgen
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Tis wel besproken maar als het niet in dit topic staat weet ik t ook niet

Inox, sateliet, kogels verschillende maten en staafjes in 1 rtommel. De een doet het wel met speciaal vloistof, Rotol van alma schijnt goed te zijn, maar velen doen het met dreft en ammonnia
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie