Ring met geleidelijke overgang van geel naar roodgoud

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Gebruikersavatar
Klaas
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 32
Lid geworden op: donderdag 10-12-2009, 17:48
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Hellenthal BRD

Bericht door Klaas »

Barry dank voor je bericht. Helaas ben ik niet bekend met de juiste definitie van fijn zilver en fijn goud. Vandaar dat ik de "sprong" naar 750/1000 niet begrijp. Kun je mij dat uitleggen.

Groetjes Klaas
Van baggeraar tot goudsmid is een hele lange weg.
Gebruikersavatar
Daan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: zondag 30-09-2007, 12:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Daan »

Het metaal waar we mee werken wordt verdeelt in gehaltes.
Een klein lesje, als ik het fout heb mag iemand mij verbeteren heb geen theorieboek bij de hand.
Het nummer 750/1000 geeft aan 750 delen van de 1000 is goud in jouw geval en de rest van een ander materiaal. De /1000 is de totaalwaarde wat je nodig hebt om puur/fijn goud te hebben (maar dit mag ook 999/1000 zijn volgens mij is het nooit exact zuiver te krijgen).

Misschien dat je er wel eens van gehoord hebt bij zilver is dat fijn zilver (dus puur zilver)
1e gehalte zilver (komt meest voor bij sieraden, staat ook vaak een stempel van 925 in. Dus 925/1000 ;) )
2e gehalte zilver (komt heel af en toe voor bij goedkopere sieraden is wat harder en wordt ook vaak gebruikt voor bestek 835/1000).
3e gehalte zilver (wordt vaak gebruikt voor horloge kasten).

Bij goud is eigenlijk 1 karaats ongeveer 14/1000.
Volgens de Waarborg van Nederland mag het pas goud genoemd worden als het 14 karaats is (zie je ook een stempel met dat bladje met 585 ingestempeld. Dit houdt dan weer 585/1000 in).
Ik kom ook vaak reparaties tegen van 8kts wat dus 333/1000 is maar dat mag hier officieel geen goud genoemd worden.
En dan komen we weer terug bij de 750/1000 dit is 18 karaats.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Bij goud is eigenlijk 1 karaats ongeveer 14/1000
Is dat niet 41.66/1000?

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Je kunt het ook zo in je hoofd prenten,

8 karaat= 333/000 = 33,3% puur goud (Rest 66,7 % is bijzet, andere metalen in verschillende mengverhouding)
9 karaat = 375/000 = 37.5% puur goud
14 karaat= 585/000 = 58,5 % puur goud
18 karaat = 750/000 = 75,0 % puur goud

(Puur goud is 24 karaat)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Daan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: zondag 30-09-2007, 12:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Daan »

Aspasia schreef:
Bij goud is eigenlijk 1 karaats ongeveer 14/1000
Is dat niet 41.66/1000?

Gr Freddy
Heel goed Freddy =D> , heb ik het toch domweg omgedraaid #-o

Zo te zien weet Willem Parel het duidelijker te omschrijven en overzichtelijker :)
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Het is niet zo moeilijk, legerings rekenen alleen een kwestie van door hebben.

Even een tip.

Als je van een lager gehalte wilt opwaarderen met fijn-metaal bereken dan de hoeveelheid bijmetalen ( bij 14 K dus 41.5 %)
Daarmee reken je uit hoeveel fijn metaal bij te zetten om op het totaal gewicht uit te komen aan de hand van je bijmetalen.

Even simpel van 14 K wil ik naar 18 K.
10 gram 14 K bevat 4.15 gram bijmetalen. ik wil 18 K
is 75.0 % ergo 4.15 = 25 % dus / 25 X 100 = 4.15 /25(= 0.166) X 100 = 16.6 gram oftewel 6.6 gram fijngoud bij voegen. Want 10 gram had ik al.

Andersom kan ook van 18 K naar 14 K.
Weer 10 gram maar nu 18 K. = 7.5 gram fijngoud en 2.5 gram andere metalen. Let op nu ga ik uit van het gewicht aan Fijngoud.

10 gram is dus 7.5 gram fijn goud = 58,5 % nodig dus.
7,5 / 58.5 X 100 = 12.82 gram totaal dus 2.82 gram bijzetten ( 10 gram hadden we al) met zilver/koper of welke kleur / hardheid / smeltpunt je wilt bereiken.

Appeltje eitje.

Nuja voor mij dan, maar aanrader, print dit uit en probeer het te snappen. Moeilijk is het niet, als je het door hebt.
En je hebt er z?veel plezier van.
Groet Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

er is een topic over legeringsrekenen

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... ngsrekenen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Klaas
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 32
Lid geworden op: donderdag 10-12-2009, 17:48
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Hellenthal BRD

Bericht door Klaas »

Geweldig om te ervaren hoe iedereen te hulp schiet als je om uitleg vraagt. =D> Het legeringsrekenen was niet zozeer mijn probleem. Rekenen is mijn minst zwakke kant. Ik wist eenvoudig niet dat FIJN goud 1000/1000, oftewel 24 karaat is en evenzo FIJN zilver 1000/1000. Daarom begrijp ik ook de opmerking van Barry nog niet hoe een ring die van fijn zilver traploos overgaat in fijn goud na smelten 750/1000 goudlegering oplevert. Mijns inziens is dat 500/1000 oftewel 12 karaat "goud".
Erika was natuurlijk al veel geprezen, maar je verwijzing naar de topic legeringrekenen is zeer nuttig. Want het doorlezen van deze topic geeft o.a. goed inzicht in de kleurvariaties van goud.

Groeten, Klaas
Van baggeraar tot goudsmid is een hele lange weg.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Klaas schreef:Erika was natuurlijk al veel geprezen, Groeten, Klaas
Moeten we inderdaad spaarzamer mee worden, gaat ze naast haar schoenen lopen..... :mrgreen:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ja stoppen maar hoor, vind t niets dat gevoel van trots en dat mn schoenen wat klein beginnn te worden


ik heb trouwesn geleerd dat 24 kt netjes 999.9999999999999...../1000 is omdat ze het nooit helemaal puur krijgen maar wel zo goed als
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
angelloveeinstein
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 27-07-2010, 8:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door angelloveeinstein »

inderdaad, ik dacht gelijk aan niessing. die hebben ook die modellen die van witgoud naar geelgoud lopen en van zilver naar goud (puur). ik heb me laten vertellen dat die overloop in kleuren bestaat uit 57 verschillende kleurlgeringen! die dan in de oven gefuserd worden. denk voor ons niet weggelegd met simpele gereedschapjes. heb je behoorlijk wat hardware voor nodig. zij hebben ook kleuren zoals 'zand'. was trouwens van de week in singapore en daar zag ik PAARS goud...... of het mooi is?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

paars goud, blauw goud, bruin goud, t bestaat allemaal, maar tis niet allemaal werkbaar. Er moet hier een topic zijn over al die kleuren.
In elk geval heb ik wel een duitse link
http://www.froufrou.de/schmucklexikon/purpurgold.html


ik vind het wel interessant die gekke kleuren, maar ik ben niet zo van normaal. maar ja

Mn groen goud is minimaal groen maar tis wel zichtbaar vergeleknen met gewoon geel


http://www.froufrou.de/schmucklexikon/gruengold.html
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Jewels
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 166
Lid geworden op: maandag 08-09-2008, 17:30
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: limboland

Bericht door Jewels »

hoi, klaas , dat het traploos gaat wil nog niet zeggen dat er gelijke delen goud en zilver in zit.

Met die 57 kleurlegeringen ben je dan wel ff bezig idd.
never ending hobby
Plaats reactie