zilver zwart maken met zoutzuur

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
fay
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: dinsdag 30-01-2007, 20:11
Ervaring: Geen ervaring

zilver zwart maken met zoutzuur

Bericht door fay »

Hallo!

Hoe zwarten jullie je zilver? Blitzbeits is echt een zeer slecht chemisch goedje! Voor jezelf en het milieu. Bij mijn lessen ging dit gewoon afgespoeld door de gootsteen waarvan ik hoop dat niet iedereen dit doet. (Als je dit wel doet zou ik je willen oproepen om het netjes met het chemisch afval weg te doen, een pleidooi hiervoor wil ik best op verzoek geven :P)

Zelf heb ik goede ervaringen met zoutzuur (gewoon de 3% oplossing om mee schoon te maken) dit is een stuk minder schadelijk en kan je zelfs achteraf nog door de wc spoelen voor een stralend schoon effect :wink:
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

nooit geweten dat het zulke rommel was Fay, bedankt voor de tip.
Vroeger was het gewoon zwavellever halen bij de drogist en vervolgens oplossen in water. maar ging niet echt lang mee. Blitsbeits kun je jaren goed houden in zo'n plastic knijpflesje, waar je de lucht kunt uitdrukken en donker wegzetten. Maar gebruik sinds kort pariser oxid van Wieland, Bijou. zilver wordt volgens mij wat zwarter. Maar daar moet je ook niet boven gaan hangen, is volgens mij op basis van ether. Dus gewoon goed ventileren en goed opbergen.

gr

ari
Laatst gewijzigd door Ari op vrijdag 09-03-2007, 12:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sandra
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: dinsdag 16-01-2007, 11:06
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zelhem
Contacteer:

Bericht door sandra »

Ik zwart zilver vrijwel nooit, alleen als een reparatie er specifiek om vraagt. En tja, als ik met een penseel de blitzbeits opgebracht heb, dan spoel ik die daarna af onder de kraan, geen idee hoe ik die anders weer schoon krijg. :roll: Als je nog een goede tip hebt, hou ik me aanbevolen. Overigens heb ik al jaren zo'n potje hier in de kast staan en de bodem is nog lang niet in zicht, maar alle beetjes helpen voor het milieu.

Hoe je je zilver dus op een andere manier kan zwarten, ik heb werkelijk geen idee, ik heb het ook niet nodig. Maar succes met je zoektocht naar andere methodes, tis altijd handig om te weten op wat voor andere manieren je kunt werken.
groetjes Sandra.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Fay,

Wist niet dat dit zo'n naar spul was, net als de anderen.
Wat is er zo slecht aan? Weet jij de chemische samenstelling?
En waarom is zoutzuur minder giftig?

Weet graag de oorzaak, of het waarom.

Groeten
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik zelf gebruik liever pariser oxide. Zuinig en snel.

Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op zaterdag 09-05-2009, 15:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Florian
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 23-11-2006, 13:23
Ervaring: Overig
Woonplaats: Zwolle

Bericht door Florian »

Afbeelding

Voor degenen die geen duits kunnen lezen volgt hier zo ongeveer de vertaling:
Oudzilver: Wanneer zilveren of verzilverde voorwerpen er oud uit moeten zien, dan besmeert men ze met een dunne brei, die uit 6 delen grafiet, 1 deel gepoederde bloedsteen (ijzeroxide) (=hematiet volgens mij) en terpentijnolie bestaat. Na het drogen met een zachte borstel het overbodige poeder afborstelen, een linnen (??) lapje in spiritus dopen en daarmee de gladde, verhoogde delen blank vrijven.
Voor het zelfde doel kan men de voorwerpen ook met sterk verdunde alkoholische of waterige oplossing van Platinachloride of ijzerchloride besmeren.
(Ook) Door broomwater verkrijgt men diepzwarte lagen.


Nou is Platinachloride ook niet alles, en vast wel duur, en met broomwater moet je ook wel goed uitkijken.
Het hangt natuurlijk wel af van de concentratie. Verdund valt het wel mee.

Waar ik dit uit heb staan nog veel meer tips. Het zijn de laatste paar bladzijden van de gids van Karl Fischer GmbH.

(o.a. over vuurvergulden :!: en een niet zo mals stuk over hoe je eigenlijk moet solderen. Te gelegener tijd zal ik daar wat over posten.)

Eigenlijk zou men (de verkopers etc. ) bij alle stofjes die we kopen, er bij moeten vertellen hoe het afval behandeld hoort te worden.
Groeten, Florian.
fay
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: dinsdag 30-01-2007, 20:11
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door fay »

Waar haal je dat 'paris oxide'?

Ik ben er zelf groot voorstander van om te weten wat je nu eigenlijk allemaal voor spul je in je werkplaats hebt. Ten eerste zijn sommige dingen best wel gevaarlijker dan je denkt. Ten tweede wil je weten wat de gevolgen zijn bij een ongelukje. Je kan iets (op jezelf) morsen of er zou toch maar eens brand kunnen uitbreken. In beide gevallen wil je toch weten wat je moet doen en wat de eventuele gevolgen zijn voor jouw gezongheid of andere mensen/dieren in de buurt.

Bij Bijou Moderne kan je in ieder geval voor alle potentieel gevaarlijke stoffen een veiligheidsblad vragen. Het veiligheidsblad van blitzbeits heb ik even ingescanned en online gezet op http://www.vulcanusgames.net/~pixie/Vei ... le0001.PDF .
Waar het op neer komt is dat je twee werkzame stoffen hebt met de volgende gevaren:

Natriumsulfide ( http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/SO/sodium_sulphide.html in het engels)
R17 Spontaneously flammable in air.
R25 Toxic if swallowed.
R 31 Vormt vergiftige gassen in contact met zuren.
R 34 Veroorzaakt brandwonden.
R 50 Zeer vergiftig voor in het water levende organismen.

Natriumseleniet ( http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/SO/sodium_selenite.html in het engels )
R 23/25 Vergiftig bij inademing en opname door de mond.
R 33 Gevaar voor cumulatieve effecten.
R 50 Zeer vergiftig voor in het water levende organismen.
R 53 Kan in het aquatisch milieu op lange termijn schadelijke effecten veroorzaken.

Wettelijk is voorgeschreven voor deze stoffen:
S 20 Niet eten of drinken tijdens gebruik.
S 26 Bij aanraking met de ogen onmiddellijk overvloedig met water afspoelen en deskundig medisch advies inwinnen.
S 29 Afval niet in de gootsteen werpen.
S 36/37/39 Draag geschikte beschermende kleding, handschoenen en een beschermingsmiddel voor de ogen/voor het gezicht.
S 46 In geval van inslikken onmiddellijk een arts raadplegen en verpakking of etiket tonen.

Zo dat is even een hoop informatie. En als je nog door zoekt kom je ook tegen dat je maar een klein druppeltje nodig hebt om een zwembad vol water te verpesten. In het veiligheidsblad staat ook dat je het spul eigenlijk met zand of zaagsel moet absorberen om het vervolgens bij het chemisch afval te doen.

Nu we toch over dit soort dingen bezig zijn. Ik vemoed dat veel van jullie dan ook niet weten dat borax giftig is.
Voor meer info zie:
http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndut0567.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Borax
Zeker wij vrouwen mogen uitkijken want borax kan worden opgenomen door de huid en zeer schadelijk zijn als we later besluiten dat we graag kinderen willen. Bovendien is op dit moment nog niet zeker of borax kankerverwekkend is.
Overigens betekend dit in practische zin voor mij gewoon dat ik voorzichtig ben dat ik het niet op mijn handen krijg. Soms gebeurt dit wel en dan spoel ik ze onmiddelijk af. Altijd handschoenen dragen is geen optie. Maar als er een onschuldig alternatief is hoor ik het graag. (ik wil vast ooit nog gezonde kindjes krijgen)

Het beroep edelsmid was in het verleden een vrij ongezond beroep. In 'de bijbel' van Oppi Untracht adviseren ze je om je asbest ondergrond goed op te schuren om hem vlak te maken. :P Ik ben soms wel bang dat het nog steeds niet het meest gezonde beroep is om je leven lang uit te oefenen. Wie weet moet de goudsmid van de toekomst ook wel lachen als hij leest dat wij gewoon met borax werkten. Daarom ben ik graag voorzichtig want het is wel een heel erg leuk beroep om je leven lang uit te oefenen!
Gebruikersavatar
Florian
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 23-11-2006, 13:23
Ervaring: Overig
Woonplaats: Zwolle

Bericht door Florian »

(Post is verdwenen, forum hikje? Dus nog maar een keer.)


Fay,

Dit is heel mooi.

In een andere post heb ik al het idee geopperd om een lijst te maken van alle stoffen die we zoal tegen komen, maar ik had een opstaje nodig om er mee te beginnen.
Weet je misschien waar je nog meer veiligheidsbladen kan krijgen. Bij voorkeur via Internet, dan hoeven ze niet ingescand te worden.
Misschien wil je wel meehelpen?

Wat die blitzbeits betreft, ik wist niet dat er ook selenide in zat. Dat is inderdaad minder prettig spul. Als je alleen sulfide gebruikt zou je het kunnen neutraliseren met bijvoorbeeld ijzerchloride, (dan krijg je een neerslag van ijzersulfide en houdt keukenzoutoplossing over). Ijzersulfide is pyriet, ehm, andersom natuurlijk 8)
Groeten, Florian.
fay
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: dinsdag 30-01-2007, 20:11
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door fay »

Hoi Florian,

Het lijkt me wel handig ja. Als we nu zo veel mogelijk hier online zetten kan iedereen altijd de veiligheidsbladen vinden. Ik heb nog een hele slechte (nog net leesbare) duitse kopie over vitrex van bijou gekregen. Die kan ik ook inscannen. (van het smeltpoeder ben ik het vergeten te vragen realiseer ik me nu) Wanneer je maar de chemische benaming van de stof hebt kan je het ook zelf opzoeken.

Ik heb net een scanner gekregen en vind het niet erg om dingen in te scannen. We zouden ook aan bijou ook gewoon al die veiligheidsbladen die ze hebben kunnen opvragen en dan zet ik ze wel online. Voor het gemak kunnen we er dan bijzetten waar we praktisch gezien op moeten letten. Bijvoorbeeld:

VITREX, hierbij is het grootste gevaar voor je ogen. Als je het in je ogen krijgt moet je het meteen uitspoelen. Voor je huid en ademhalingswegen is het ook irriterend.
Het moet met het chemisch afval worden afgevoerd of geneutraliseerd.

en dit dan voor alle stoffen...

Misschien moeten we eerst inventariseren in een ander topic wat voor spullen we nu eigenlijk allemaal in huis hebben. Ik bedenk me nu vlug, blitzbeits, zoutzuur, vitrex, borax, ammonia, smeltpoeder... maar er is natuurlijk nog veel meer. Als we een mooie lijst hebben kunnen we dan werken aan het op een rijtje zetten van de veiligheidsbladen en praktische tips.
fay
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: dinsdag 30-01-2007, 20:11
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door fay »

Nog even een vraagje voor Ruud.

Ik zag toevallig in de Bijou catalogus 'pariser oxide' staan. Dit staat bij de galvano-spullen. Hoe gebruik jij het?
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Polijsten en reinigen, pariser oxide met een penseel opbrengen en als het donker genoeg is afspoelen.
Daarna rest polijsten.

Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op zaterdag 09-05-2009, 15:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
fay
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: dinsdag 30-01-2007, 20:11
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door fay »

ok, hmm ik vind het wel op een vreemde plaats staan in de catalogus dan. Ik ben benieuwd naar wat het precies voor spul is...

Ik vind dat zoutzuur wel fijn werken alleen soms kan het heel lang duren voordat je zilver gezwart is. Ik weet nog steeds niet precies waarom het soms snel gaat en ik het er soms een hele tijd in moet laten zitten. Lastig als je haast hebt... (heb ik gelukkig niet zo vaak, dan ga ik gewoon verder met iets anders :p)

Groetjes!
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

fay schreef: In het veiligheidsblad staat ook dat je het spul eigenlijk met zand of zaagsel moet absorberen om het vervolgens bij het chemisch afval te doen.


Ookal is dit van 2 jaar geleden... Goeie tip, van dat zaagsel. Ik wist al niet hoe je de blitzbeits zou kunnen opvangen. Net een potje gekocht, lees ik hier allerlei beangstigende info. Voorzichtig zijn dus. Bedankt.
fay schreef: Nu we toch over dit soort dingen bezig zijn. Ik vemoed dat veel van jullie dan ook niet weten dat borax giftig is.
Voor meer info zie:
http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndut0567.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Borax
Zeker wij vrouwen mogen uitkijken want borax kan worden opgenomen door de huid en zeer schadelijk zijn als we later besluiten dat we graag kinderen willen. Bovendien is op dit moment nog niet zeker of borax kankerverwekkend is.


Goed om te weten. Krijg regelmatig wat op m'n handen en soms irriteert dat ook, heb ik het idee. (of het is de aluin) Misschien is het een idee om standaard een schoon, nat doekje op je werkbank te hebben, zodat je je handen snel kunt schoonmaken, want steeds naar de kraan lopen doe je nou eenmaal niet, (toch? of ben ik nou lui?) en met handschoenen aan solderen, zie ik ook niet voor me! ;) Lekker gevaarlijk. ;)

Ik zal eens gaan zoeken naar veiligheidsbladen op internet (of is daar al een topic over? kon het iig niet vinden, maar hoor het graag) en wil ze dan wel scannen en posten.
m@rlies
Actief lid
Actief lid
Berichten: 244
Lid geworden op: zaterdag 10-03-2007, 18:34
Ervaring: Overig
Woonplaats: Drenthe

Bericht door m@rlies »

Ik gebruik een superveilige methode om mijn zilver te oxideren :oops:

Met een ei :oops:

Kook een ei en doe hem daarna in een afsluitbaar bakje, je slaat de ei kapot en dan doe je het voorwerp erbij wat je wilt oxideren. Deksel op het bakje en wachten ;)

Het duurt iets langer en het is niet voor grote voorwerpen (dan moet je meer eieren doen haha)

Maar als je weinig oxideert is dit ideaal en veilig ;)
Groetjes Marlies
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb geleerd niet te spelen met mn eten. :D
Denk dat het met een rot ei dan nog beter gaat...

maar tis wel heel logich dat het met een ei ook gaat.


hoe lang laat je m liggen dan, half uur uurtje? dag. week (brr)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie