polijsten.....

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
ahbai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: maandag 20-08-2012, 9:33
Ervaring: Overig
Woonplaats: Wageningen

polijsten.....

Bericht door ahbai »

Ik heb besloten om gedeeltelijk mechanisch te gaan polijsten.
Ik heb daarvoor een Mini polijstmachine aangeschaft van HBM.
Deze heeft conische opnamedoorns en een regelbaar toeren tal van 2000 tot 7000 toeren.
De bijgeleverde schijven zijn 100 mm van zacht katoen.

Ik heb Parijs Rood van Dialux aangeschaf (blokje van 140 gr.)

Mijn vragen:

1. Dit "Parijs Rood" blokje is vrij hard dus zal aanbrengen op een schijf je (denk ik) lastig zijn. Moet ik de polijstschijf eerst voorbehandenlen (olie, water, voorloopvet ???)

2. er zitten geen kappen op en voordat mijn gehele atelier vol zit met spetters; moet ik hiervoor een kap maken of bvb een aparte plaats inrichten hiervoor (garage)?

3. Weinig keus (voor zover ik het weet) in polijstschijven voor een conische opnamedoorn. Zijn er hulpstukken te verkrijgen, zodat je ook andere schijven kunt gebruiken.

4. Wat doen jullie na het polijsten met de schijf.
a) gewoon de pasta laten indrogen en als je na verloop van tijd weer een polijst-klus hebt, opnieuw polijstpasta opbrengen.
b) de schijf inpakken in plastic zodat de pasta niet geheel uitdroogd.

bvb dank....
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

als je de schijf laat draaien en je drukt het blokje er tegen aan gaat dat goed, ben zelf alleen niet zo fan van rood en gebruik liever wit en groen

de schijven liggen gewoon bij mij in een laatje doe er niks mee draai ze er gewoon weer op en ga weer verder
alle schijven kan je gewoon gebruiken voor zover ik weet, omdat de doorn conisch is trekt ie zich zelf vast (loop zelf alleen nog wel te vechten met die ring dingen)

en kappen ervoor maken houd het wel wat schoner, mooiste is een afzuig instalatie (oude stofzuiger??)
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Probeer ook eens de nieuwe polijstblokken van Luxi. Zijn van een droge stof gemaakt. Minder vet. Supermakkelijk schoon te maken, omdat het op waterbasis is gemaakt. Minder schadelijk voor de gezondheid !!! Dan Dialux. Was trouw Dialux gebruiker, maar ben nu helemaal over. Er zijn 12 verschillende blokken voor verschillende doeleinden. Ben niet enthousiast over de alcantara schijven, maar anderen zijn hier in combinatie met Luxi erg tevreden over. Gebruik zelf de katoenen schijven.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Ik gebruik hier ook het Parijs Rood van Dialux. Mooi voor afwerken met een mooie glans, maar niet om mee te beginnen. Duurt veel te lang voordat de grove krassen weg zijn.

Ik heb eens een blokje 'Heksenvet' van onze goudsmid gekregen. Dat is een wit polijstblokje van de firma Merzena. (Moet me aanspreken omdat de heer Merzena ooit zijn fabriek met polijstpastas in Pforzheim begonnen is). Om te beginnen werkt dat veel beter om de eerste krassen weg te krijgen, en dan napolijsten met het rode spul voor een mooiere glans. Als ik op de website van Merzena kijk kan ik overigens dat Heksenvet (type P69) niet vinden. Alma heeft het wel in hun boek als polijstmiddel voor zilver & messing.

En als je gerhodineerde dingen hebt, dan polijst het Parijs rood het goud weg, maar laat het iets hardere rhodium staan. Ben je nog verder van huis!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Bijou Moderne heeft ook kleine lappenschijven (ookpl/min100mm.)
van een kunststofvezel.
Deze geven minder stof af dan katoenen, ik gebruik ze sinds enkele maanden en ze bevallen mij uitstekend.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Heb je een nummer Willem?
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Bougie Moderne blz. 401 artikelnr. 08 137 105
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
ahbai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: maandag 20-08-2012, 9:33
Ervaring: Overig
Woonplaats: Wageningen

Bericht door ahbai »

Dank voor al jullie reacties!
Daar kan ik wat mee.
Willem Parel schreef:Bougie Moderne blz. 401 artikelnr. 08 137 105
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Ik houd deze volgorde aan:

1 Evt: geel vet (tripel) op een zwarte borstel. (voorpolijsten)
(niet voor alles geschikt, dit geel vet is vrij grof en rond snel strakke delen af. (=soms juist handig) Pas ook op met soldeernaden, dat je het niet gedeeltelijk wegpolijst. (het soldeer is zachter, je krijgt dan een verdiept lijntje in bijv. je ring)
2 Wit vet (='hexenvet' = hexavet, heb ik altijd begrepen) op een katoenen lappenschijf (glanspolijsten)
3 Rood vet of groen vet (dialux) als laatste op dezelfde lappenschijf. (hoogglanspolijsten)
Soms laat ik dit rood/groen vet zelfs achterwege, als het na wit al mooi van glans is.

Voor de rest heb je nog wel meer schijven en borsteltjes, maar die gebruik ik bijna nooit. Oja de ringenkegel voor de binnenkant van ringen natuurlijk, eerst wit en dan evt. nog rood/groen. Soms een wolbuf met rood/groen vet.

Verder is het uitproberen en ervaring opdoen. Niet lang in dezelfde richting en op de zelfde plaats polijsten, maar kruislings of iig in allerlei richtingen. Niet te zacht 'aaien', maar je sieraad echt tegen de schijf aandrukken, dat het metaal goed warm wordt. (goed vasthouden, anders vliegt je sieraad weg.)

Je kunt het vet gewoon op je polijstschijf laten zitten en er de volgende keer weer wat op doen. Niet teveel erop doen. Even er tegenaan drukken is genoeg, tussendoor het polijsten kun je het steeds aanvullen.
Ik houd wel de schijven/borstels voor geel en wit/groen/rood elk apart in een laatje opgeborgen. Beter dat je geen geel vet op je lappenschijf of wolbuf krijgt.
ahbai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: maandag 20-08-2012, 9:33
Ervaring: Overig
Woonplaats: Wageningen

polijsten...tja...

Bericht door ahbai »

Goeie tips Janna!
Maar polijsten heb ik nog niet door.... :(

1. Ik had Parijs rood op de katoenen schijf aangebracht. So far so good. Maar toen ik de buis van de fluit wilde gaan polijsten bleef direct alle Parijs rood aan het zilver van de fluit zitten.
2. Er af gehaald en weer een stukje gepolijst. Nu minder rood op het zilver maar wel weer veel zwarte "draadlijntjes" op het zilver.
Na dit eraf gehaald te hebben, blijkt wel dat je ziet aan het zilver dat er iets gebeurd is.
Nu vallen pas de krassen op, dus zal ik zeker moet voorpolijsten denk ik (waarmee?? Heksenvet)

Doe ik toch iets niet goed.
Ik had verwacht tijdens het polijsten geen "residuen" te zien op het zilver. Ook op youTube filmpjes zie je dit niet gebeuren!


Wat ik kan bedenken:

a) te veel polijstpasta aangebracht op de schijf
b) verkeerd toerental?
c) te hard/ zacht drukken?
d) de Dialux of polijstschijf vochtig maken?

Zeg het maar....... :)

Janna schreef:Ik houd deze volgorde aan:

1 Evt: geel vet (tripel) op een zwarte borstel. (voorpolijsten)
(niet voor alles geschikt, dit geel vet is vrij grof en rond snel strakke delen af. (=soms juist handig) Pas ook op met soldeernaden, dat je het niet gedeeltelijk wegpolijst. (het soldeer is zachter, je krijgt dan een verdiept lijntje in bijv. je ring)
2 Wit vet (='hexenvet' = hexavet, heb ik altijd begrepen) op een katoenen lappenschijf (glanspolijsten)
3 Rood vet of groen vet (dialux) als laatste op dezelfde lappenschijf. (hoogglanspolijsten)
Soms laat ik dit rood/groen vet zelfs achterwege, als het na wit al mooi van glans is.

Voor de rest heb je nog wel meer schijven en borsteltjes, maar die gebruik ik bijna nooit. Oja de ringenkegel voor de binnenkant van ringen natuurlijk, eerst wit en dan evt. nog rood/groen. Soms een wolbuf met rood/groen vet.

Verder is het uitproberen en ervaring opdoen. Niet lang in dezelfde richting en op de zelfde plaats polijsten, maar kruislings of iig in allerlei richtingen. Niet te zacht 'aaien', maar je sieraad echt tegen de schijf aandrukken, dat het metaal goed warm wordt. (goed vasthouden, anders vliegt je sieraad weg.)

Je kunt het vet gewoon op je polijstschijf laten zitten en er de volgende keer weer wat op doen. Niet teveel erop doen. Even er tegenaan drukken is genoeg, tussendoor het polijsten kun je het steeds aanvullen.
Ik houd wel de schijven/borstels voor geel en wit/groen/rood elk apart in een laatje opgeborgen. Beter dat je geen geel vet op je lappenschijf of wolbuf krijgt.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Oh, ik had even niet door dat jij de instrumentenman bent!
Het gaat om een zilverlaagje, dat je eraf wilde hebben, toch?

Als het voorwerp onder het vet komt te zitten tijdens het polijsten, dan druk je denk ik niet hard genoeg. De fluit en het vet worden dan niet warm genoeg, en het vet gaat dan niet 'lopen'. Dit kan ook onregelmatigheden veroorzaken in je oppervlak, omdat het polijstvet plaatselijk het zilverlaagje beschermt, maar om het vetvlekje heen, wel materiaal wordt weggenomen.

Het lijkt me best wel tricky trouwens, een fluit polijsten. Goed vasthouden als je de fluit stevig tegen de schijf drukt, het zou zonde zijn als de fluit door de kracht van de polijstmotor wegschiet en een deuk oploopt.

Misschien kun je eerst oefenen op iets anders, iets vergelijkbaars? Een oude fluit misschien of een metalen buis? Gewoon om er gevoel voor te krijgen.

Ik denk ook dat het aan het toerental kan liggen trouwens (te laag dan), maar misschien heeft iemand anders daar ervaring mee. (ik niet zoveel, heb maar ??n stand op mijn machine)

Verder, weet je welke beweging je moet maken bij polijsten? Bij een doorn die rechts van de motor zit: Je 'veegt' het voorwerp zogezegd van rechts naar links over de onderkant (vooraan-onder) van de lappenschijf, met kracht de schijf langs.
ahbai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: maandag 20-08-2012, 9:33
Ervaring: Overig
Woonplaats: Wageningen

Bericht door ahbai »

Nu gaat het even om standaard polijsten naar hoogglans en niet per se het verwijderen van de verzilverde laag (heb ik idd ook een topic over lopen).

In het volgende YouTube fimpje zie je het hoogpolijsten van een fluitbuis vanaf 5:20 minuut (kort stukje).
http://www.youtube.com/watch?v=ewtdrbLvPg4

Het lijkt dat er met een hoog toerental gepolijst wordt en weinig druk wordt uitgeoefend. Maar ik kan mij natuurlijk verkijken hierop. Dit is wel een 150 of zelfs een 200 mm schijf en ik heb maar een kleine schijf van 100 mm.
Ook valt mij op, dat de polijstpasta die men in het filmpje opbrengt op de schijf vrij zacht is. (tenminste dat lijkt zo).
Ik zal mij wel vergissen, want anders zou het er toch wel afgeslingerd worden. De hoeksnelheid moet enorm zijn van deze schijf (draait al snel 2600 toeren p/m).

Als ik harder moet drukken, dan moet ik deze HBM-polijstmachine wel vastzetten aan de tafel met klemmen, anders druk ik hem gewoon weg!

Wellicht een idee om de polijstschijf wat voor te verwarmen met een fohn(of de polijstpasta die erop zit).
Ik heb een elektronische die ik op de graad nauwkeurig kan regelen tussen 50 en 650 graden Celsius met drie blaassnelheden.
Of een opstelling maken, waarin de fohn de polijstschijf permanent verwarmd?
Ik wil nl niet te hard drukken omdat ik ook tussen de klep-openingen wil polijsten.

Tja..... ??


Janna schreef:Oh, ik had even niet door dat jij de instrumentenman bent!
Het gaat om een zilverlaagje, dat je eraf wilde hebben, toch?

Als het voorwerp onder het vet komt te zitten tijdens het polijsten, dan druk je denk ik niet hard genoeg. De fluit en het vet worden dan niet warm genoeg, en het vet gaat dan niet 'lopen'. Dit kan ook onregelmatigheden veroorzaken in je oppervlak, omdat het polijstvet plaatselijk het zilverlaagje beschermt, maar om het vetvlekje heen, wel materiaal wordt weggenomen.

Het lijkt me best wel tricky trouwens, een fluit polijsten. Goed vasthouden als je de fluit stevig tegen de schijf drukt, het zou zonde zijn als de fluit door de kracht van de polijstmotor wegschiet en een deuk oploopt.

Misschien kun je eerst oefenen op iets anders, iets vergelijkbaars? Een oude fluit misschien of een metalen buis? Gewoon om er gevoel voor te krijgen.

Ik denk ook dat het aan het toerental kan liggen trouwens (te laag dan), maar misschien heeft iemand anders daar ervaring mee. (ik niet zoveel, heb maar ??n stand op mijn machine)

Verder, weet je welke beweging je moet maken bij polijsten? Bij een doorn die rechts van de motor zit: Je 'veegt' het voorwerp zogezegd van rechts naar links over de onderkant (vooraan-onder) van de lappenschijf, met kracht de schijf langs.
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

polijsten

Bericht door Marja »

Mijn goudsmidleraar is ook dwarsfluitbouwer.

MIsschien kun je eens contact met hem zoeken: http://www.antonvroom.nl/

Groetjes

marja
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Hmm tja, ik denk niet dat het zin heeft om de polijstschijf te verwarmen, ookal vind ik het wel een inventief idee, met de fohn. :) De fluit zelf, moet namelijk ook warm worden (plaatselijk echt heet, eigenlijk) door de wrijving met de schijf. Dus een 'koude' fluit met verwarmde polijstschijf werkt niet, denk ik.
Als ik een ring polijst (zonder bescherming van mijn vingers), moet ik de ring steeds even neerleggen door de hitte. Nu is dat een klein dingetje, dus geeft het de hitte snel door aan mijn vingers. Toch moet je de fluit stevig tegen de schijf aandrukken, anders gebeurt er niks met de oppervlakte van je materiaal. Polijsten werkt namelijk op molecuul-niveau. De laatste (miscroscopische) hobbels en bobbels in het oppervlak, worden d.m.v. hitte en de polijstpasta, op hun plek geduwd. Het is dus theoretisch anders dan schuren, waarbij wel materiaal wordt weggenomen. (ookal gebeurt dat in de praktijk ook wel bij polijsten, maar in theorie eigenlijk niet.)

Ik heb mijn vaktheorieboek even niet bij de hand, dit is uit mijn hoofd, dus als ik iets verkeerd uitleg, dan hoor ik het wel. ;)

Misschien idd een idee om een vakgenoot in te schakelen, voor de klepjes enz! Klepjes loshalen en apart polijsten misschien.....

Hopelijk vind je een goede oplossing!
ahbai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: maandag 20-08-2012, 9:33
Ervaring: Overig
Woonplaats: Wageningen

Bericht door ahbai »

Dank voor toelichting Janna!
De werking heb mij nu goed en duidelijk uitgelegd.
Ik ga wat zaken uittesten.....
Eerst maar eens een opstelling maken, waarbij de polijstmachine goed vast staat op een zware tafel (enkele betontegels onder de polijstmachine voor massa om resonanties weg te nemen).

Wordt vervolgd... :)
Janna schreef:Hmm tja, ik denk niet dat het zin heeft om de polijstschijf te verwarmen, ookal vind ik het wel een inventief idee, met de fohn. :) De fluit zelf, moet namelijk ook warm worden (plaatselijk echt heet, eigenlijk) door de wrijving met de schijf. Dus een 'koude' fluit met verwarmde polijstschijf werkt niet, denk ik.
Als ik een ring polijst (zonder bescherming van mijn vingers), moet ik de ring steeds even neerleggen door de hitte. Nu is dat een klein dingetje, dus geeft het de hitte snel door aan mijn vingers. Toch moet je de fluit stevig tegen de schijf aandrukken, anders gebeurt er niks met de oppervlakte van je materiaal. Polijsten werkt namelijk op molecuul-niveau. De laatste (miscroscopische) hobbels en bobbels in het oppervlak, worden d.m.v. hitte en de polijstpasta, op hun plek geduwd. Het is dus theoretisch anders dan schuren, waarbij wel materiaal wordt weggenomen. (ookal gebeurt dat in de praktijk ook wel bij polijsten, maar in theorie eigenlijk niet.)

Ik heb mijn vaktheorieboek even niet bij de hand, dit is uit mijn hoofd, dus als ik iets verkeerd uitleg, dan hoor ik het wel. ;)

Misschien idd een idee om een vakgenoot in te schakelen, voor de klepjes enz! Klepjes loshalen en apart polijsten misschien.....

Hopelijk vind je een goede oplossing!
Plaats reactie