Wat doe je in je ultrasoon?!

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

wat ik vaak dan doe is het laten weken in het bad zonder het trillen....alleen maar met warmte eigenlijk. (werkte met brillen ook goed)

Waar ik op doelde was bijv mn rammelaars. Die hebben allemaal wel een gaatje met zaagsnede waarin de het polijstvet zich ophoopt. Dit is handmatig niet te verwijderen, maar ik laat het dan weken en dan trillen, eruithalen horen hoe ie klinkt en weer opnieuw.....
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Ik gebruik ook niet altijd de verwarming van de ultrasone want in combinatie met zo'n glazen theeglas model bodum gaat het lekker snel. en die hang je gewoon over de rand, even vullen met heet water met wat dreft en amoniak. werkt heel rap. Polijstvet vliegt eraf, Dit in tegenstelling tot huidvet, daar heb je echt de tandenborstel voor nodig, dat lost amper op. dat moet los trilen wil het artikel schoon worden. De zelfde troep die in je afzuigkap van je keuken zit, die gele troep lost ook amper op.

Als je nog een oud espresso appartaat op zolder hebt staan, kun je daar de stoom uit het stoompijpje van gebruiken.

ari
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

FF in de waterkoker gaat perfect.

Staat hier de hele dag op 65 C.

Extra mogelijkheden;
Op de deksel is de lijm van ingelijmte steentjes veel sneller hard.
In een glazen potje / theeglas vitrex en gietwerk is veel sneller schoon en ontdaan van gips.

Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op donderdag 17-09-2009, 15:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

ik gebruik voor het warme water gewoon m'n inbouw boilertje, staat op 70 graden, warm zat.

ari
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb m trilbad aanstaan en dat weken van sieraden voor huidvuil los te krijgen heb ik vooral geleerd toen ik in de optiek werkte en geloof me brillen zijn over t algemeen veeeeeeeeeel viezer eeeeuuuuuuuuuuw

die lieten we zo een uur liggen voor we het bad even lieten trillen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Nou ik heb hier gouden arm- en horlogebanden gehad die je gewoon kon aansteken en dan branden ze na een kwartier nog.

ari
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb een bril gehad die droop..................en gewoon echt die droop..achterstukjes van de veer, het kunsstof had ie zelf vervngen met krimpkous.........daarin ewwww
De neuspads die ik moest vervangen kon ik de schroefjes niet meer vinden, De glazen reflecteerden groen en aangezien er niet gebrand hoefde te worden alleen nieuwe neuspads...............eeeeeeeeeeeeeew
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Oehh, lekker, vieze dingen.

Karin heeft ooit bij Stoeltie Diamonds gewerkt en daar kregen ze eens een zo gruwelijk smerig paar oorbellen, dat het leefde.
De larve die zijn eerste levensdagen in de troep achterin die oorbel was begonnen is nog een paar dagen in een glazen potje geleefd, maar hield niet zo van sla.
"Oh, ja Karin" Oke, dat in dat potje is niet waar. Wormpje wel. :P
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Moet je eens horloge banden hebben als de de batterij moet vervangen, walchelijk zo vies dat stinkt, heb je soms ook nog een loupkap nodig dus hangt het vlak onder je neus.
iewwww

Ruud

Weiger ik tegenwoordig \:D/ .
Mij te vies.
Laatst gewijzigd door Lapidee op donderdag 17-09-2009, 15:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Heb ook wel eens last gehad van zwart zilver. Ligt niet aan de Dreft, maar aan je ophangrekje of wat je dan ook gebruikt. Bijou heeft kunsstof ophangrekjes, dus geen probleem. Alleen de balk waar de haakjes aan hangen zijn van metaal en die gaat roesten. Handige constructie dus niet. Heb nu haakjes van de balk gehaald en over een aluminium vierkant profiel geschoven. Geen probleem meer. Heb er nu nooit meer last van. En mijn ultra staat nog wel op 80 graden.
Witte vlekken in het zilver na het trillen komt vrijwel alleen voor bij gietwerk. Komt door de structuur van de huid. Kan je deels voorkomen door geen ammonia te gebruiken (en niet te lang in de ultrasoon te laten hangen.) Verschoon mijn bad dagelijks, dus kan snel zien of iets schoon is. En dan hup eruit. Ik polijst niet ieder wissewasje, maar spaar tot eind van de dag en dan alles in een keer. Dus bij mij hangt het nooit lang in de ultrasoon omdat ik met iets anders bezig ben. Zaagsel gebruik ik niet, maar direct drogen met de compressor met spuitpistool
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik gebruik electriciteits draad met het plastiek er nog om heen...

Het is niet meer voorgekomen.....dus wat het was geen idee..
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
arthur
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 77
Lid geworden op: zaterdag 18-11-2006, 18:30
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Aalst
Contacteer:

Bericht door arthur »

hoi Daniel, voor de groene dreft mag je zeker niet de nieuwe geurende soorten gebruiken. De gewone ordinaire groene dreft is de enige die geen zuurtegraad heeft; De rest dus niet gebruiken.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Arthur,

Je hebt helemaal gelijk. De zuurtegraat van de dreft kan al naar zijn voor je werkstuk, maar als je bad op 80graden staat zijn de dampen die eraf komen (zeker van dreft met appeltjes en extra hygiene) in staat mij een flinke koppijn te geven. :(
Ook wel eens gehoord dat iemand er biotex ingooit. Iemand ervaring mee?
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Biotex is perfect voor gepolijste klokken ( uurwerk dus) even snel schoon te maken zonder de laklaag aan te tasten. Max 45 graden dat wel.
Voor sieraden vindt ik het ongeschikt en het kan de tank van je ultrasoon aantasten als die van alluminium is.

Ophang haakjes maak ik van een rvs beugel en 1mm rvs draad met 12 haken om elkaar getordeerd. 6 voor 6 achter. Hiermee heb je meteen zachtere trileffecten plaatselijk in je ultrasoon zodat je gevoelige sieraden aan de zijkant kan hangen.

Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op donderdag 17-09-2009, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Aargh weer duizend punten in dit topic, hoe zit het nu, ik dacht dat de meeste posts 'hersteld' waren, maar blijf de punten tegenkomen.
Erg leuk tijdens de nachtelijke research als je niet slapen wilt :twisted:
Plaats reactie