Rhodineren en keurmerk

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
laura199

Rhodineren en keurmerk

Bericht door laura199 »

Beste edelsmeden. Ik heb een vraagje. Ik heb een diamonde memoire ring met een diamant van 0.02crt. Nu zit deze vast met vier pootjes en is na drie maanden hier al een pootje van afgebroken. Nu ging ik terug naar de juwelier en is dit hersteld. De ring is ook gerhodineerd om kleurverschil te voorkomen. Nu is alleen naar mijn idee het diamonde logo en witgoud keurmerk uit de ring. Kan dat kloppen dat dat met rhodineren gebeurt en is dit erg?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Rhodineren is wel nodig na een reparatie, maar daarvan gaan de merken er niet uit.
Dan zal de juwelier/goudsmid er meer aan bewerkt hebben, geschuurd of gepolijst.
Maar zelfs bij alleen polijsten blijven de merken wel staan.
Is dit erg...... op zich niet maar het waarborgmerk zegt (en garandeerd) dat de ring het goudgehalte heeft welke in het merk staat en het Diamonde merk is de "handtekening" van het bedrijf en staat wel ergens voor.
Omdat het om een relatief nieuwe ring gaat is het niet leuk dat die merken nu al verdwenen zijn en niet iedereen zou daar tevreden mee zijn.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

worden de keuren er tegenwoordig ook niet soms ingelaserd? lijkt mij dat het in dat geval wel makkelijk volloopt tijdens rhodineren.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

@tjuh schreef:worden de keuren er tegenwoordig ook niet soms ingelaserd? lijkt mij dat het in dat geval wel makkelijk volloopt tijdens rhodineren.
Zelfs het geringste krasje loopt niet vol met rhodineren.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Waar heeft het keur en/of stempel gezeten. Vlak bij de zetting? Het zou ook kunnen zijn dat de goudsmid voor de zekerheid het chaton verwijderd heeft en er een nieuwe tussen geplaatst. Dan afwerken met de kans dat er een keur verdwijnt. Vervangen omdat de pootjes te diep waren ingefreesd? Bij mij staat Diamonde er om bekend dat ze bijv. 0.03ct, 0.04 ct en 0.05 ct in dezelfde zetting stoppen. En dan is het voor een 0.05 ct vaak wel erg krap in deze zetting.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Willem Parel schreef:Zelfs het geringste krasje loopt niet vol met rhodineren.
In tegendeel, bij rhodineren slaat er zelfs meer neer op de randen waardoor je krasjes juist beter gaat zien. Ik heb te vaak gehad dat ik pas na het rhodineren de krassen zag. Dus als je het perfect wilt hebbben moet je extra schuren en polijsten.
Persoonlijk heb ik liever een binnenkant met krasjes dan een perfecte ring die dunner geworden is, maar bij de consument levert dat klachten op. :-k
op zich niet maar het waarborgmerk zegt (en garandeerd) dat de ring het goudgehalte
Volgens mij houdt garantie ook in dat je verhaal kunt halen, maar ik denk niet dat de waarborg de ring vergoed als het gehalte niet klopt. Ik ben zelf 1 keer enkele 8 kt ringen tegen gekomen die de waarborg 14 kt gekeurd heeft. Gelukkig merkte ik dat voor de verkoop en kon ze naar de fabrikant terug sturen, maar de waarborg had het niet gemerkt bij de controle. En ik denk ook niet dat zij gerant hadden gestaan voor de schade maar het probleem doorgestuurd hadden naar de eigenaar van het verantwoordelijkheids teken, die ook in de ring staat.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Even offtopic, maar goh!! Dat dat mogelijk is, 8k ringen met een 14k keurmerk.
Wat heeft het waarborgen voor nut, als het niet waterdicht is, is dan mijn gedachte.

Wordt er dan steekproefsgewijs getest bij de Waarborg?
Ik was in de veronderstelling dat elk artikel getest wordt.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

De toetsing is een steekproef. Als je 1 artikel inlevert zal die getoetst worden, maar bij 10 nemen ze een steekproef. En als een leverancier een reputatie heeft dat het altijd OK is, dan is die steekproef kleiner.

Als je een fabrikant hebt die altijd op het randje legeert, is de kans groter dat er een keer ondergelegeerd is. Daar zal men dus strenger kontroleren. Bij een fabrikant die er altijd 0,5 of 1 % meer in doet, zullen ze minder kontroleren.

In Duitsland is 8 kt ook een gebruikelijke legering en waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Mij viel de fout pas bij het etiketteren op omdat het gewicht lager dan gebruikelijk was voor dat artikel.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Jammer dat er in Nederland geen eisen worden gesteld aan de diepte van het te stempelen keur. Vaak staan de gehalte keurtjes precies op de plek waar bv een ring op maat gemaakt moet worden en wel aan de buitenzijde, hoe kom je erop. Het lijkt wel of er enkel geluisterd naar de importeur die geen nawerk wil verrichten aan gekeurd materiaal. "Ach,wat maakt het uit of er een keur verdwijnt, enkel van belang tijdens de verkoop en wat er daarna mee gebeurt"......
Oudere sieraden zijn vaak te herkennen aan keuren die ook nog voor het nageslacht zijn bedoelt.
Rhodium is een lastig laagje dat vaak in zijn geheel verwijderd moet worden wil je geen overgang meer zien. Door die matige kwaliteits eisen, kun je het de goudsmid, die iets op maat maakt of anderszins aan een gerhodineerd artikel werkt, vaak niet kwalijk nemen wanneer er keuren of merken verdwijnen. Jammer maar helaas!!!
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Vaak staan de gehalte keurtjes precies op de plek waar bv een ring op maat gemaakt moet worden en wel aan de buitenzijde, hoe kom je erop.
Dat ligt er aan wat je aan de waarborg vraagt. De laatste 20 jaar is het bij ons maar 1x voorgekomen dat ze daar een stempel sloegen. Ik heb direct geklaagd dat wij het aan de binnenkant op '3-uur' willen hebben, naast het teken van de fabrikant en sindsdien heb ik ook niet anders gezien.
Anderen kiezen ervoor om het keur en verantwoordingsteken in ??n keer te laten slaan. (dat is dan 1x binnen- en 1x buitenkant). Dat scheelt je 1 of 2 dubbeltjes in kosten, maar is mijns inziens een foute keuze vanwege de redenen die Ari noemt.

De diepte is natuurlijk lastig. Ik kan me een serie witgouden ringen (1.3mm dik) van ons herinneren waar het keurteken zo diep zat, dat het aan de bovenkant weer doordrukte. Dat doordrukken voorkom je natuurlijk als je gelijktijdig binnen en buiten stempelt. :lol:
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Ik geef altijd met een stift op het sieraad aan waas ze de stempels moeten zetten. Gaat altijd goed.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Plaats reactie