Polijstschijf

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Polijstschijf

Bericht door Latinitas »

Welke polijstschijf gebruiken jullie voor zilver en koperlegeringen? Is het de lappen-, linnen-, katoenschijf of een andere? Polijsten jullie ook nog voor?
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php ... jst+schijf
http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php ... jst+schijf
http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php ... jst+schijf
Over polijsten.


Ik kan iig zeggen dat schijf van BM 08137172 (of de rest) NIET., Tot een paar jaar terug waren ze wel geel . maar ik bestelde dit jaar die schijf weer (de sticker zat er nog op) maar kreeg een witte schijf die na een maand nog steeds enorm fijn stoflaagje in mn gezicht smeert.
Brr


Lappenschijf houdt toch gewoon in dat het uit laagjes bestaat en dat kan dan van alles zijn. Ik werkte dus graag met de microfaser van vroeger. De alcantra is ook erg fijn,


Ik polijst soms voor , soms niet, ligt eraan. TRiple en hexa vet en dan glans


ik gebruik de luxi polijstvetten en de slijpvetten zijn ook super, maar vorlopig heb ik nof de triple en hexe liggen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Katoen gestikte lappenschijf soms ongestikte lappen daarmee kan je dieper tussen geprofileerd/geciseleerd spul,.
Soms slijpen met zwart van menzerna.
polijsten met groene dialux en soms nog een wolbuff met groene dialux (bij antieke doosjes e.d).
Voorpolijsten doe ik alleen bij rvs.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Ik lees in de topics van Erika dat de meesten hier linnen en in mindere mate katoenen schijven gebruiken.

Waarvoor wordt de wolbuf gebruikt? Is dat een zeer zachte schijf om na te polijsten?

Ik las ook dat willem zijn linnen schijven afragt met de angel van een vijl. Wat moet ik me daar precies bij voorstellen?
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Net nog even nagekeken, wat blijkt.... de meeste van mijn schijven zijn ook linnen :oops:
Wolbuf is extra zacht neemt weinig af en geeft een mooie hoogglans.
Ik gebruik een hoefrasp om mijn schijven te "dressen" als ze vol met oud vet zitten en bij ingebruikname van een nieuwe schijf.
Op deze manier komen alle losse draadjes snel uit de schijf daarna brand ik hem ook nog egaal.
Een oude vork werkt ook prima.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Latinitas schreef: Ik las ook dat willem zijn linnen schijven afragt met de angel van een vijl. Wat moet ik me daar precies bij voorstellen?


Als je nieuwe linnen schijven hebt dan zijn de omtrekkanten nog niet pluizig maar hard, door ze af te raggen met de angel (de punt waar het heft op zit) van een oude vijl maak je de omtrek van je schijf wat pluiziger en komen er fijnere vezels aan de omtrek. ( op het laatst even een aansteker langs de omtrek laten gaan om de langere pluizen af te branden)
Hierdoor zal de schijf fijner polijsten en een beter resultaat geven, dat resultaat komt ook wel als je hem gewoon in gebruik neemt, maar dan duurt dat een poos.
Zo haal ik ook langs nieuwe borstels even een stuk grof schuurpapier, hierdoor zullen de haren sneller aanpunten, iets wat in gebruik ook wel gebeurt maar pas na enige tijd.
De borstel zal zo vanaf het begin prettiger werken.

En inderdaad wat Smidje zegt, zo je kunt verschillende gereedschappen gebruiken om af te raggen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Neemt een wolbuf minder af dan linnen? Onder "afnemen" versta ik het wegslijpen/schuren van een beetje van het metaaloppervlak. Het is voornamelijk bedoeld voor het (hoogglans) afwerken van zilver en koperlegeringen.

Ik begrijp dus dat je je linnen schijf kunt afraggen door er al draaiend met een vork in te prikken, waardoor de haartjes wat pluiziger worden. Daarna kan hij met vet gebruikt worden voor het polijsten.
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Niet in te prikken, gewoon al draaiende er iets tegenaanhouden waardoor de vezeluiteinden gaan splijten.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Ah, dus je moet de punten van je vork iets tegen de draaiende omtrekkant houden en daarna de langere pluizen rustig wegbranden met een aansteker. Mooie oplossing lijkt me zo.

Hoe zit het met de wolbuf; neemt die minder af dan linnen? Dan zou hij namelijk ook geschikter zijn voor het polijsten van vertind werk.

En voor de mensen die luxi gebruiken: hoe bevalt het? Hoe is het resultaat en is het inderdaad makkelijker met schoonmaken?
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ja, een wolbuf is vrienselijker boor het materiaal, wat hij afneemt ligt ook aan hoe hard je het werkstuk er tegen aan duwt natuurlijk en welk vet je gebruikt.
Maar de fijnere vezels nemen minder af.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie