' Watervlekken' in zilver na polijsten

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 649
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

' Watervlekken' in zilver na polijsten

Berichtdoor ErwinG » zondag 19-07-2015, 17:15

Ik ervaar na het polijsten van zilveren sieraden dat er verkleuringen in het zilver te zien zijn na het polijsten. Het gaat om vlekken in het metaal die er niet uit te poetsen zijn. Bij gebrek aan beter zou ik ze omschrijven als ' watervlekken'. Ze komen voor nabij soldeernaden, maar ook ' zomaar' op een vlak stuk metaal.

Ik heb het forum gezocht naar een verklaring, maar kon niet vinden wat de oorzaak is van deze verkleuring en belangrijker; hoe ik dat kan voorkomen of ten minste verminderen.

Is er iemand die mij de goede kant op kan wijzen?

EDIT: Ik lees wat verder en kom tegen dat dit een ' Fire Stain' is.

Fire Stain: What is it and how to prevent it
Some Thoughts on Fire scale
Laatst gewijzigd door ErwinG op zondag 19-07-2015, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4160
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor Willem Parel » zondag 19-07-2015, 17:21

Komt vrij vaak voor, ze zijn wel weg te polijsten (met voorpolijstvet) maar ze zijn hardnekkig.
Oppassen dus dat je werkstuk strak blijft en je de scherpte niet van je sieraad afpolijst.
Meestal is een lichte vervuiling van de plaat tijdens het vervaardigen de oorzaak.
Ik heb geen idee welke benaming het officieel heeft maar volgens mij noemen we het hier meestal "vlekken in het zilver" moet wel meer over te vinden zijn hier op,het forum.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 649
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Berichtdoor ErwinG » zondag 19-07-2015, 17:32

Hi Willem,

Dank je wel! Ik dacht al; ik ben vast niet de enige die dat meemaakt :P

Met Google het forum doorzocht:
Zilveren ring met vlekken
Helaas geen oorzaak of advies.
Donkere vlekken
Dat is inderdaad het probleem wat ik ook ervaar.

...Goed boraxen tijdens het solderen en niet te heet stoken dus.

...en als het vlek schuren en polijsten.
Gebruikersavatar
jules-66
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: vrijdag 11-04-2014, 11:56
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: steenwijk

Berichtdoor jules-66 » zondag 19-07-2015, 22:05

hebben we het nu over oxidevlekken??? goed schuren en polijsten.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5720
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Berichtdoor Erika » dinsdag 21-07-2015, 8:40

Diepteoxides, bekend bij zilver.

Misschien een idee op argentium over te stappen?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 546
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Berichtdoor Eljas » dinsdag 21-07-2015, 17:09

...ook wel huidvlekken genoemd....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Janna » dinsdag 21-07-2015, 21:34

Of oxidatievlekken. Het zijn vlekken van koperoxide. Het ontstaat als je het zilver te heet maakt tijdens solderen of uitgloeien. Of als je je zilver niet goed (het gehele oppervlak, voor, zij en achterkant) afgedekt hebt met afdek/vloeimiddel (borax/fluoron/e.d) tijdens het verhitten.

Hier staat nog wat preciezere uitleg:
http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... tievlekken

Soms kun je ze eruit schuren, maar soms zit het te diep. Je kunt evt., als je het er echt niet uitkrijgt en je wilt je werkstuk 'redden', expres je hele werkstuk donker maken, expres deze vlekken veroorzaken dus, maar dan egaal. (ik heb er alleen geen ervaring mee hoe goed dit te doen is)

Door te letten op hoe heet je je zilver maakt, leer je de vlekken voorkomen. Gewoon veel doen, dus! Evt vragen of iemand met je meekijkt en aanwijzingen geeft over de temperatuur bij het solderen/uitgloeien.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4160
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor Willem Parel » dinsdag 21-07-2015, 22:55

Soms is het een oplossing om de vlekken te negeren en na het polijsten hetbstuk na te verzilveren.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erwin
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: vrijdag 05-10-2012, 23:01
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Berichtdoor Erwin » woensdag 22-07-2015, 11:28

Het sieraad een beetje verhitten en heet in de vitrex mikken werkt ook prima. Daarna in de polijsttrommel en je ziet er niets meer van. Ik heb weleens gehoord dat niet iedereen fan is van deze methode maar voor mij werkt het prima.

Soms kun je de vlekken ook verwijderen door het sieraad alsnog in te smeren met vloeimiddel H, beetje verhitten tot het glazig wordt en gewoon laten afkoelen, dan afkoken. Als je dit desnoods een paar keer herhaalt verdwijnen de vlekken meestal ook.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5720
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Berichtdoor Erika » woensdag 22-07-2015, 12:00

ik heb geleerd: NOOIT aflessen in je zuur!



Aflessen in zuur zoals vitriool of vitrex mag absoluut niet.
1. Het is gevaarlijk omdat het zuur kan spatten. Ook ontstaan er gevaarlijke nitreuze (zure) dampen die schadelijk zijn voor de luchtwegen.
2. Het zuur dringt in de, door de hitte, openstaande porieen van het metaal. Bij het verder afkoelen worden die porieen kleiner en sluiten het zuur op in het metaal. Na verloop van tijd verliest het zuur zijn waterdeel. Bij een verdere bewerking of bij het dragen van het sieraad kan het metaal weer vocht opnemen. De in het metaal opgenomen zouten vormen dan weer een etsende stof en dat leidt tot corrosie. Het zuur kan ook de huid van de drager van het sieraad aantasten."




Dus liever meermaals witkoken en dan trommelen, of verzilveren of rhodineren



kijk ook eens hier:
http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=2359
komt de quote van hierboven ook vandaan
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erwin
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: vrijdag 05-10-2012, 23:01
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Berichtdoor Erwin » woensdag 22-07-2015, 23:17

Ik weet dat niet iedereen fan is van aflessen in zuur maar ik zie gewoon geen probleem. Natuurlijk kan het spatten maar daar ben je toch zelf bij? Gewoon zorgen dat het niet jouw kant op spat. En voor eventuele dampen hangt er een afzuiger boven het zuur.

Dat met die pori?n is een leuk theoretisch verhaal maar mijn ervaring is gewoon dat het in de praktijk prima werkt. Ik doe het al jaren zo, nooit problemen van gehad.

Dus om nou te zeggen dat aflessen in zuur 'absoluut niet mag' gaat mij veel te ver, ik denk dat iedereen dat lekker zelf moet weten. Natuurlijk is het een laatste redmiddel en doe je het niet met ieder sieraad.
Maar goed, bij mij gaan ook alle edelstenen gewoon in de ultrasoon

Ik hou zelf helemaal niet van verzilveren of rhodineren, laagjes slijten er hoe dan ook altijd weer af en je zadelt je klanten op met onderhoud en kosten.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 649
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Berichtdoor ErwinG » donderdag 23-07-2015, 8:39

jules-66 schreef:hebben we het nu over oxidevlekken??? goed schuren en polijsten.

Ja, daar hebben we het over. Schuren en polijsten helpt inderdaad (maar is niet mijn favoriete bezigheid ;-)).

Erika schreef:Misschien een idee op argentium over te stappen?

Ik heb dat argentium zilver eerder in de brochures gezien, maar me niet gerealiseerd wat het nut is van dat materiaal. Ik lees op Wikipedia dat er minder koper in zit dan in sterling zilver, en dat er een deel Germanium in zit. Germanium ken ik nog van mijn andere hobby (het is een halfgeleider die vroeger veel in dioden en transistoren gebruikt werd). Maar dat ter zijde; ik ga bij de volgende bestelling wat van dat argentium zilver mee laten komen.

Janna schreef:Of oxidatievlekken. Het zijn vlekken van koperoxide. Het ontstaat als je het zilver te heet maakt tijdens solderen of uitgloeien. Of als je je zilver niet goed (het gehele oppervlak, voor, zij en achterkant) afgedekt hebt met afdek/vloeimiddel (borax/fluoron/e.d) tijdens het verhitten.
...
Door te letten op hoe heet je je zilver maakt, leer je de vlekken voorkomen. Gewoon veel doen, dus! Evt vragen of iemand met je meekijkt en aanwijzingen geeft over de temperatuur bij het solderen/uitgloeien.

Bedankt voor de uitleg. In September begint de cursus weer, dan heb ik de kans om vragen te stellen :-) Wel duidelijk dat ik beter moet afdekken tijdens het solderen (ik ben daar niet zo consequent in).

Erwin schreef:Het sieraad een beetje verhitten en heet in de vitrex mikken werkt ook prima. Daarna in de polijsttrommel en je ziet er niets meer van. ...
Soms kun je de vlekken ook verwijderen door het sieraad alsnog in te smeren met vloeimiddel H, beetje verhitten tot het glazig wordt en gewoon laten afkoelen, dan afkoken. Als je dit desnoods een paar keer herhaalt verdwijnen de vlekken meestal ook.

H? Naamgenoot! Dank voor de (niet onomstreden) tips. Het insmeren met vloeimiddel en verhitten lijkt me de moeite van het proberen waard.


Allen: Dank voor de tips! Ik heb weer even wat om uit te proberen deze zomer :-)
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 431
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor goldenwonder » donderdag 23-07-2015, 16:04

Vraag meteen op je cursus hoe om te gaan met argentium. Want dat gaat allemaal net even anders dan normaal 1e gehalte zilver
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 649
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Berichtdoor ErwinG » vrijdag 24-07-2015, 13:38

goldenwonder schreef:Vraag meteen op je cursus hoe om te gaan met argentium. Want dat gaat allemaal net even anders dan normaal 1e gehalte zilver

Dank :-)

Deze ring was de aanleiding voor mijn vraag: Met opnieuw schuren en polijsten zijn de vlekken nu helemaal weg :-)
Afbeelding
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 783
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: ' Watervlekken' in zilver na polijsten

Berichtdoor Abo » vrijdag 16-10-2015, 20:01

Dat zijn inderdaad oxidevlekken. Het ontstaat door teveel hitte, vrije toegang van het zilver tot zuurstof (of teveel zuurstof tijdens het smeltprocedé). Het noemt kopermonoxide of 2CuO. Het kent zijn naam ook als kommazilver.

Je zegt dat je ervan af bent maar dat geldt dan enkel voor dit project. Indien je dit schuursel mooi in een potje stopt om het de volgende keer opnieuw in te smelten, dan ben je dubbel gezien. BIj een volgende versmelting van je vijlsel en schuursel, neemt het koper weer zuurstof op en komt dat er weer eens bij het bestaan kopermonoxide. Het wordt enkel meer, nooit minder. Kopermonoxide zit in je zilver net onder de oppervlakte en krijg je er niet met vitrex uit. Waarom? Omdat het in je zilver zit waar vitrex enkel op het zilver inwerkt en als tweede omdat het niet oplosbaar is in water.
Je kan je schuursel samen met je vijlsel indienen bij een handelaar om daar je zilver via electrolyse of via chemische weg opnieuw terug te winnen..

Bij argentium zilver is deze kans gelijk aan nul. Germanium gaat als eerst een verbinding aan met zuurstof vooraleer zuurstof bij het koper kan. Simplistische uitleg omdat ik nu geen chemicus ben.

Argentium is wel wat wennen. Het is "short hot" wat zeggen wil dat het breekt als je het roodgloeiend wil optillen. Argentium kan je niet met gewoon soldeer bewerken omdat dan net deze soldeernaad wel gaat aanlopen. Het kan wel maar je blijft het zien is de juiste uitspraak. Verder kan je argentium harden in een gewone keukenoven tot ongeveer een hardheid gelijk aan 14k goud. Door verhitting vernieuw je de germaniumlaag moest deze afgedragen zijn.

Advertentie

Terug naar “Afwerking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten