Polijstpasta en borstels

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
juwelenbrenda
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: zaterdag 10-10-2015, 19:16
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Polijstpasta en borstels

Bericht door juwelenbrenda »

Hallo,

Ik volg momenteel opleiding bij Syntra (eerstejaars). Er werd me al uitgelegd dat je per polijstborstel slechts één pasta gebruikt. We moeten op onze borstels schrijven welke pasta we daarop gebruikt hebben. Nu ik vroeg me af of bij polijstborsteltjes op stift voor de hangmotor hetzelfde geldt? (wachijnlijk wel, maar wou zeker zijn voordat ik onnodig wat extra borsteltjes aanschaf)

Bedankt.
Gebruikersavatar
Tomva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 83
Lid geworden op: dinsdag 22-12-2009, 22:40
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Re: Polijstpasta en borstels

Bericht door Tomva »

Ligt naar mijn idee vrij veel aan het soort vet dat je gebruikt.
Indien je echt een specifiek '' slijpvet'' en een ''polijstvet'' hebt dan is het wellicht handig om deze te scheiden.
Gebruik zelf meer een combi, na enkele maanden ben je het gevoel uit je vingers wel kwijt dus dan duw je gewoon wat harder en langer, glimt vanzelf.
Vetten op de borstels(uberhaupt borstels) en schijven van een hangmotor blijven vaak ook niet heel lang zitten, je polijst het er af.
Dus om daar nou een aparte set voor aan te schaffen lijkt me ietwat overdreven.

Het belangrijkste is eigenlijk gewoon om er voor te zorgen dat je je polijstschijf voor het hoogglans polijsten van sieraden niet gebruikt om een stalen hamer bij te werken.
Onedele deeltjes metaal of stof kunnen in je borstel blijven zitten waardoor je overal strepen in blijft draaien.
If you're good at anticipating the human mind... it leaves nothing to chance
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Polijstpasta en borstels

Bericht door Abo »

Ieder doet zijn ding zoals het hem of haar past, laat me daarmee beginnen.

Zelf hou ik borstels apart. Goud voor goud, zilver voor zilver en zelfs argentium hou ik apart.

Als je het principe van polijsten goed kent dan weet je dat er een volgorde inzit.
Je vefijnt de krasjes van je vorige werkgang met een ander middel. Van vijlen naar grof schuren en van grof naar fijn schuren in verschillende gradatie's.
Dit doe je totdat je enkel heel fijne krasjes hebt van hetzelfde structuur. Je volgende gang is dan de glans met een polijstmiddel.

Wat naar mijn mening wel belangrijk is om een hoogglans te krijgen is het afwassen (eventueel ultrasoon) van je stuk om de restjes van het vet dat erop ligt (met het polijstmiddel ijzeroxide en deeltjes metaal) te verwijderen. Ik zondig er soms ook tegen maar ik zou beter moeten weten. De laatste hoogglans krijg je dan met een wollen of lederen schijf zonder enig middel.
Soms lijkt het dat je een stap kunt laten om er vlugger mee klaar te zijn. Als je al je stappen keurig uitwerkt krijg je de beste resultaten.
Ik weet dat het merendeel van mensen enkel rouge gebruiken voor zowel goud als zilver. De kleur van het polijstmiddel beïnvloedt de kleur van het metaal, dat is punt één.
Punt twee is dat zilver zachter (als ik het zo mag uitdrukken) is dan goud. Goud is dan weer zachter als goud-palladium enz.
Punt drie is dat er in polijstmiddelen ook verschillende grof- of fijnkorrels bestaan. Het gebruiken van het juiste media geeft de beste resultaten.
En nu komt het, als je de verschillende media's gaat mengen door contaminatie krijg je niet het gewenste effect.
Als je een schijfje zo benut totdat het droog is zonder enig middel ben je fout bezig. Als je teveel polijstmiddel benut ben je ook fout bezig.

Zo'n pakje van ronde polijstschijfjes van 30stuks voor je hangmotor kost om en bij de 15,-€. Ga je het daarvoor laten?

Dit is een heel verhaal en lijkt allemaal moeilijk maar de praktijk brengt je veel verder en je manier van werken zal je werk ook beïnvloeden.
Als je kritisch bent kijk je heel precies en ben je niet vlug tevreden.

Het spijt me dat dit zo'n lang artikel geworden is maar ik wil je de meest juiste accurate raad meegeven.
Hopelijk brengt het je wat en is het niet te theoretisch en te moeilijk uitgelegd.

Het is moeilijker iets fout af te leren dan het juiste aan te leren.
juwelenbrenda
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: zaterdag 10-10-2015, 19:16
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Polijstpasta en borstels

Bericht door juwelenbrenda »

Helemaal akkoord Abo,
ikzelf ben een enorme perfectionist en wens dus elke stap correct te doorlopen. Het gebruik van een fout borsteltje of vet zou in mijn ogen dan zeer stom zijn en kan vermeden worden. Ik koop me een setje aan. Voorlopig werk ik enkel in zilver, aangezien ik nog in de beginfase van mijn opleiding zit.

Dankuu!
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Polijstpasta en borstels

Bericht door Abo »

Dat is geen moeite, echt niet!

Juwelenbrenda, er is niks mis mee om met zilver te werken.
Het wordt zo'n beetje als minderwaardig materiaal bekeken omdat het vrij goedkoop is t.o.v. goud, platina en palladium.
Buiten dat feit verdien je minder met zilverwerk dan met goud of andere edelmetalen.

Weet wel dat zilver zeker niet een gemakkelijk materiaal is om mee te leren werken en helemaal niet vlug vergeeft als je het fout gebruikt.
Er zijn nog heel veel mensen die een scherpe (oxiderende) vlam gebruiken waarbij kommazilver kan ontstaan.
Nog minder mensen weten waarom het ontstaat en wat de boosdoeners zijn.
Nog meer mensen weten niet juist hoe je het kunt voorkomen en wat eraan te doen.

Zo zijn er nog veel mensen die het smeden na een partij zilver gesmolten te hebben achterwege laten.

Net omdat zilver zo is, begint men ermee omdat je dan die fouten leert herkennen en ze later kunt voorkomen of oplossen.
Alles is moeilijk tot het gemakkelijk wordt en de aanhouder wint. :P

Heel veel succes met je leergang en als er wat is kom je maar naar dit forum.
Hier is iedereen een beginner geweest.
Plaats reactie