Vergulden

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Vergulden

Bericht door Woni »

Hi,

Ik wil graag mijn zilveren sieraden vergulden.
Nu wil ik dat op een simpele en veilige manier doen.
Dus zonder dure machines.
Ik had begrepen dat ik een emaillepan met gedemineraliseerd water en goudpoeder kon gebruiken.
Is dat alles? En dan wat? Moet ik het opwarmen?

Gr
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Vergulden

Bericht door Abo »

Die methode met water en goudpoeder ken ik niet.

Ik ken wel een methode die 'keum boo' noemt waar je een flinter dun stukje goud met behulp van enkel warmte (kookplaat) en druk (bruneerstaal of agaatpolierder) op metaal kan bevestigen.

Verder kun je pen-vergulden wat de meest gekende manier is en eenvoudig.
Wel heb je dan de goudhoudende vloeistof nodig en moet het onderwerp kraakproper zijn.

Vergulden is maar enkel micron's dik waar keum boo in de orde van honderdsten ligt.
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Vergulden

Bericht door Woni »

Dankje!
Ik zag op drijfhout dat ze galvanopennen hebben.
Bedoel je dat?
Ik vroeg me bij die namelijk af of dat niet alleen was om kleine stukjes bij te werken ipv een heel sieraad van goud te voorzien.



Abo schreef:Die methode met water en goudpoeder ken ik niet.

Ik ken wel een methode die 'keum boo' noemt waar je een flinter dun stukje goud met behulp van enkel warmte (kookplaat) en druk (bruneerstaal of agaatpolierder) op metaal kan bevestigen.

Verder kun je pen-vergulden wat de meest gekende manier is en eenvoudig.
Wel heb je dan de goudhoudende vloeistof nodig en moet het onderwerp kraakproper zijn.

Vergulden is maar enkel micron's dik waar keum boo in de orde van honderdsten ligt.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Vergulden

Bericht door Abo »

Dan denkt ik dat je dat beter laat doen als het om vele juwelen gaat.
Ik heb dat eens laten doen voor een persoon en dat was niet duur qua prijs PLUS je hebt de zekerheid dat het goed gedaan is.

Inderdaad, die bedoel ik maar zo'n rodinette systeem gaat ook.

Hier zijn nog mensen die veel ervaring hebben met vergulden.
Ik heb enkel met het rodinette systeem gewerkt wat eigenlijk wel goed werkt maar de laag is echt wel dun!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Vergulden

Bericht door Willem Parel »

Wat jij bedoeld heet contactvergulden en dit kun je doen zonder dure apparatuur, hierbij schaf je een dergelijk bad (waarschijnlijk in poedervorm) aan bij Drijfhout of Bijou Moderne en lengt de inhoud aan met gedemineraliseerd water.
Bij dat bad zit een aluminiumdraad, hierin wikkel je het te vergulden voorwerp en legt het een poos in het verwarmde bad ( pl/min60 graden)
Het alumium en je te vergulden voorwerp zijn 2 verschillende metalen hetgeen een miniem elctrisch stroompje opwekt in het bad en wat het goud doet neerslaan op jouw voorwerp.
Als je bij je bestelling ook nog een messing handborstel besteld ( draaddikte 0.10) en je borstelt ( kretst) daarmee je voorwerp in een sopje met wat afwaszeep dan zal het ontzettend mooi gaan glimmen.

MAAR!!!!! Realiseer je wel dat je een bad in huis hebt gehaald die zwaar giftig is en die ook zwaar giftige dampen afgeeft.
Dus beschermende handschoenen dragen en goed ventileren is een must!!!
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Vergulden

Bericht door Abo »

Daar heb ik nog niet van gehoord maar het klinkt wel logisch Willem.

In die zin haal ik het zilver uit een oplossing door er een koperen voorwerp in de leggen.
Het zilver zet zich af op het koper waarbij het koper zich in de vloeistof oplost wat je er dan weer uitkrijgt door er zink in te plaatsen.

Bedankt Willem want van deze toepassing had ik niet gehoord.
Dat het niet met enkel water en goudpoeder ging had ik me wel kunnen denken b;)
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Vergulden

Bericht door Woni »

Ah ik zie dat je dan niet alleen zo'n stift gebruikt, maar ook nog een apparaat erbij nodig hebt bij die galvanopen.
Ik ben nog zo beginnend en moet veel leren, maar het leek me zo leuk om mijn sieraden al te kunnen dragen aangezien ik zelf goud draag maar natuurlijk nog in zilver maak.
Dus ik zocht een simpele "goedkope" (als in dat ik geen dure apparaten hoefde te kopen) manier die niet giftig etc was, maar dat is dus eigenlijk niet echt mogelijk
Abo schreef:Dan denkt ik dat je dat beter laat doen als het om vele juwelen gaat.
Ik heb dat eens laten doen voor een persoon en dat was niet duur qua prijs PLUS je hebt de zekerheid dat het goed gedaan is.

Inderdaad, die bedoel ik maar zo'n rodinette systeem gaat ook.

Hier zijn nog mensen die veel ervaring hebben met vergulden.
Ik heb enkel met het rodinette systeem gewerkt wat eigenlijk wel goed werkt maar de laag is echt wel dun!
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Vergulden

Bericht door Woni »

Ah ja kijk dat is dus precies wat ik niet wil. Ik wil juist dat het niet heel heftig qua dampen is. Ik zoek meer iets simpels en niet te duurs om een paar sieraden mee te vergulden. In ieder geval heel erg bedankt voor deze uitleg!
Willem Parel schreef:Wat jij bedoeld heet contactvergulden en dit kun je doen zonder dure apparatuur, hierbij schaf je een dergelijk bad (waarschijnlijk in poedervorm) aan bij Drijfhout of Bijou Moderne en lengt de inhoud aan met gedemineraliseerd water.
Bij dat bad zit een aluminiumdraad, hierin wikkel je het te vergulden voorwerp en legt het een poos in het verwarmde bad ( pl/min60 graden)
Het alumium en je te vergulden voorwerp zijn 2 verschillende metalen hetgeen een miniem elctrisch stroompje opwekt in het bad en wat het goud doet neerslaan op jouw voorwerp.
Als je bij je bestelling ook nog een messing handborstel besteld ( draaddikte 0.10) en je borstelt ( kretst) daarmee je voorwerp in een sopje met wat afwaszeep dan zal het ontzettend mooi gaan glimmen.

MAAR!!!!! Realiseer je wel dat je een bad in huis hebt gehaald die zwaar giftig is en die ook zwaar giftige dampen afgeeft.
Dus beschermende handschoenen dragen en goed ventileren is een must!!!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Vergulden

Bericht door Erika »

Google eens op keum Boo
De techniek die abo al aandroeg eerder
Gebruiken mijn cursisten ook
Keum boo
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Vergulden

Bericht door Woni »

Hi Abo,

Waar heb jij het laten doen?
Ik heb al gezocht naar adresjes in Amsterdam, maar niet kunnen vinden helaas.

Gr
Abo schreef:Dan denkt ik dat je dat beter laat doen als het om vele juwelen gaat.
Ik heb dat eens laten doen voor een persoon en dat was niet duur qua prijs PLUS je hebt de zekerheid dat het goed gedaan is.

Inderdaad, die bedoel ik maar zo'n rodinette systeem gaat ook.

Hier zijn nog mensen die veel ervaring hebben met vergulden.
Ik heb enkel met het rodinette systeem gewerkt wat eigenlijk wel goed werkt maar de laag is echt wel dun!
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Vergulden

Bericht door Abo »

Dit heb ik in het Belgische Schoten (nabij Antwerpen) laten doen bij Van Ranst.

E. Van Ranst, Zonen bvba
Industriepark Zone 4 - Brechtsebaan 3
2900 Schoten - Belgium
Tel.: +32 3 658 55 34
Gebruikersavatar
vdb
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: dinsdag 15-01-2013, 20:55
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Vergulden

Bericht door vdb »

Ik heb de keumboo techniek geprobeerd. Hetxenige nadeel is dat het moeilijk te gebruiken is voor holtes. En ook: je moet je sieraad goed opwarmen wat nadien. Weer een aanslag geeft op je zilver. Als je het dan gaat polijsten, is het goud erag omdat het zo een fijn laagke is. Op you tibe veel te vinden hierover. Ik laat verhulden bij van ranst, zéér tevreden erover!
Bijlagen
image.jpeg
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Vergulden

Bericht door Abo »

Mooi resultaat en design !
Een mooie combinatie van strakke lijnen en een ruwe scheen, vind ik leuk :applaus:

Je moet wel meer aandacht schenken aan je griffen en zetting.
De griffen zijn niet van gelijke vorm en te dun.
Ze omvatten de edelsteen niet of nauwelijks. De kans is groot dat je de edelsteen op kort termijn gaat verliezen wat heel jammer zou zijn.
Een ongeschreven regel is dat de grif tot op de helft wordt ingeslepen afhankelijk van het materiaal dat zacht (zilver) of hard (platina, palladium) kan zijn.
Als je ze dunner maakt voorzie je meer griffen.

Dikwijls wordt er gevraagd hoever een grif de edelsteen moet omvatten.
Afhankelijk van de slijpvorm is dat verschillend. Je kan het zo stellen dat de grif 1/3 tot 1/4 van de tafel moet bedekken.
Meestal is dat vlak net zo groot als het bovenste halfje van een diamant.
In jouw zetting omvatten de griffen nauwelijks de rondist.

Bij kleur-edelstenen is de lichtopbrengst niet zo belangrijk dan bij een diamant en heb je meer speelruimte.
Uitzonderingen bevestigen de regel. Titaniet is zo'n uitzondering bijvoorbeeld.
Het type edelsteen en de kwaliteit is daar dan weer toonaangevend hoe je je griffen kiest en het aantal ervan.

Het is opbouwende informatie die ik je geef.
Denk niet dat ik onfeilbaar ben, ook ik maak fouten hoor maar ik let er wel heel goed op om er zo weinig mogelijk te maken.
Door enkel te schrijven dat het" mooi is, keurig afgewerkt, goed gevonden" en dergelijke meer leer je niets bij.
Net om wat bij te leren is er dit forum samen met de reacties van mensen die het goed bedoelen met je. b;)
Gebruikersavatar
vdb
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: dinsdag 15-01-2013, 20:55
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Vergulden

Bericht door vdb »

Hallo

Eerst en vooral @Abo, bedankt voor de leerrijke commentaar. Ik ga dat zeker onthouden in de toekomst.
Even uitleg geven over de foto: deze is genomen tijdens de voorstelling van mijn eindwerk (vorig jaar, derde jaar edelsmid, opgelegde techniek was een konische zetting met minstens 4 pootjes). We mochten de steen nog niet laten zetten. Dus op de foto hierboven ligt de steen in de zetting. Op de foto's onder dit bericht is de steen gezet. Abo wat vind je er nu van? Blijft de kritiek, waar kan ik nog op letten?

Hoe werd het ontwerp opgebouwd?
De ring zelf is een afgietsel van een takje dat ik in het bos gevonden had (techniek: delftse klei), metaal: zilver
De binnenkant van de schelp werd gereticuleerd. Helemaal op het einde, als de ring ook gepolijst werd, werd de binnenkant verguld (technieken: Reticuleren en keus boo). Het vergulden is niet volledig (bewust gedaan) omdat ik de reticulatie ook nog zichtbaar wou houden.
De zetting werd gemaakt in 18kt goud. 4 pootjes (techniek: konische zetting en zagen in een konische zetting)
De steen is een London blue topaas, mijn lievelingskleur b;) .
Je merkt het heel wat technieken, ik heb er dan ook heel wat bij geleerd. Alle commentaar is welkom, zeker de opbouwende, leerrijke commentaar.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Vergulden

Bericht door Abo »

Dat is afwerking !!!! Proficiat VDB, echt wel :applaus: :applaus: :applaus:

De griffen zijn mooi afgewerkt voor zover ik het kan zien :P
Ze sluiten heel nauw aan je topaas aan, zijn mooi afgerond en glimmen helder.
De zijkanten van de griffen zijn ook afgewerkt en keurig gepolijst ....prima !

Heel mooi en origineel bedacht met een heel goede afwerking.
Daar doe ik mijn hoed voor af b;)

Persoonlijk had ik die zetting tussen de scheen gezet en eventueel hoger om met je ander element in balans te staan.
De reden waarom is dat je zetting heel sterk gevat zit tussen je scheen in plaats van met twee soldeerpunten op de scheen.
Maar dat zijn persoonlijke opvattingen en heeft niks te maken met de afwerking van je mooie ring, mag je aan iedereen laten zien zoiets.

De reticulatie vind ik heel erg passen met dit ontwerp, hou ik wel van en het maakt het ontwerp speciaal.

Die blauwe nagellak echter met puntjes vind ik maar niks :P
Plaats reactie